Reklama

40. rocznica Deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich

Znaczenie „Nostra aetate”

W 40. rocznicę podpisania Deklaracji o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich „Nostra aetate” w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim odbyła się międzynarodowa konferencja pt. „Międzynarodowe i ekumeniczne znaczenie »Nostra aetate«”, poświęcona znaczeniu Deklaracji dla Kościoła katolickiego i świata.

Niedziela lubelska 4/2006

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Otwierając konferencję, prof. Jerzy Kłoczowski podkreślił znaczenie Deklaracji oraz zaznaczył ogromną rolę działalności Jana Pawła II w budowaniu dialogu między religiami. Sesję rozpoczęło wystąpienie ks. Waldemara Szczerbińskiego, sekretarza Rady Episkopatu Polski do Spraw Dialogu Religijnego. Prelegent podkreślił, iż dialog w Kościele toczy się od początków istnienia świata, jednak przełomem w myśleniu o roli i znaczeniu dialogu międzyreligijnego był Sobór Watykański II, gdzie oficjalnie po raz pierwszy została poruszona relacja Kościoła z innymi religiami. Ważnym wydarzeniem było również powstanie w 1964 r. Sekretariatu dla Niechrześcijan, przemianowanego, w 1988 r. przez Jana Pawła II na Papieską Radę ds. Dialogu Międzyreligijnego. Prelegenci zgodnie podkreślali, że największym orędownikiem dialogu między religiami był Jan Paweł II, który w swoich tekstach często poruszał ten problem; podkreślano też ważne dla dialogu gesty Ojca Świętego: modlitwę pod Ścianą Płaczu i wizytę w synagodze rzymskiej.
Prof. Eugeniusz Sakowicz (UKSW) nakreślił cechy dialogu z muzułmanami. Podkreślił, że kluczowym momentem w dialogu z muzułmanami były słowa Jan Paweł II do 50 tys. młodych muzułmanów w Casablance w 1985 r. Papież wówczas wyznał: „wierzymy w tego samego Boga, Boga jedynego, Boga żyjącego, który stwarza świat i swoje stworzenie doprowadza do doskonałości”. Ks. dr Stanisław Grodź (KUL) zauważył, że w deklaracji Nostra aetate przedstawiono religię muzułmanów w zbyt pozytywnych barwach. Dodał jednak, że pominięcie elementów niezgodnych z chrześcijaństwem jest zrozumiałe w kontekście celu. Ks. Grodź zaznaczał, że ten obraz islamu jest tylko punktem wyjścia, a nie punktem dojścia w dialogu z muzułmanami. Analizując charakter dialogu z hinduizmem i buddyzmem, dr Maciej Zięba (KUL) powiedział, że prawdziwy dialog z tymi religiami nie istnieje; można mówić tylko o monologu chrześcijaństwa, prowadzonym przez jezuitów. Prof. Jan Woleński (UJ) przedstawił spojrzenie na Deklarację i dialog międzyreligijny od strony ateistów i agnostyków, a prof. Michael Singer (University of Notre Dame) mówił o ścieżkach pokoju w tradycji żydowskiej.
W popołudniowej części konferencji, której przewodniczył prof. Piotr Gutowski, zastanawiano się nad ekumenicznymi aspektami Deklaracji. Abp Józef Życiński mówił, że „Nostra aetate działa jak katalizator na postawy innych Kościołów chrześcijańskich”. Podkreślił, że Kościół nie odrzuca tego, co prawdziwe i święte w innych religiach, co staje się ogniwem łączącym różne środowiska. Metropolita Lubelski uważa, że „poszukiwanie prawdy, szacunek dla praw osoby ludzkiej, oddanie sprawie pokoju, duch wzajemnego zrozumienia i dialogu są płaszczyznami porozumienia z wyznawcami innych religii”. Akcent na otwarcie na inne religie kładł w swym referacie również ks. prof. Ryszard Rubinkiewicz (KUL), który skoncentrował się na potrzebie dialogu między zwykłymi ludźmi. Ks. prof. Hans Peter Heinz (Universitat Augsburg) powiedział, że Nostra aetate można określić mianem „mowy na Areopagu” i że jest to niewątpliwie najważniejszy dokument dla dialogu międzyreligijnego. Referat pt. „Nostra aetate w ocenie protestantów” przedstawił prof. Karol Karski (ChAT), w którym przypomniał, że w 1910 r. w Edynburgu odbyła się pierwsza konferencja misyjna (protestancka), uchodząca za początek współczesnych dążeń ekumenicznych. Dostrzegł on zbieżne myśli w oświadczeniu II Światowej Konferencji Misyjnej w Jerozolimie w 1928 r. z wypowiedziami w opublikowanej 40 lat później deklaracji Nostra aetate. Przedstawiciel Polskiego Autokefalicznego Kościoła prawosławnego ks. dr Piotr Nikolski powiedział, że Kościół prawosławny nie posiada dokumentów, które określałyby stosunek do innych religii. Wszystkie referaty wygłoszone na konferencji zostaną wydane drukiem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2006-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

#PodcastUmajony (odcinek 6.): Nie uciekaj, mały!

2024-05-05 21:33

[ TEMATY ]

Ks. Tomasz Podlewski

#PodcastUmajony

Mat.prasowy

Co nam mówi o Maryi Jan pod krzyżem Jezusa? Czy muszę się martwić, jeśli jestem w czymś najsłabszy? I czego uczy mnie Maryja, jeśli chodzi o towarzyszenie bliskim w ważnych momentach? Zapraszamy na szósty odcinek „Podcastu umajonego” ks. Tomasza Podlewskiego o tym, że warto być z Nią, gdy się jest z innymi.

ZOBACZ CAŁY #PODCASTUMAJONY

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Za nami doroczna pielgrzymka Przyjaciół Paradyża

2024-05-05 19:17

[ TEMATY ]

Przyjaciele Paradyża

Wyższe Seminarium Duchowne w Paradyżu

Karolina Krasowska

Głównym punktem pielgrzymki była Msza św. pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego

Głównym punktem pielgrzymki była Msza św. pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego

Modlą się o nowe powołania i za powołanych, a także wspierają kleryków przygotowujących się do kapłaństwa. Dziś przybyli do Wyższego Seminarium Diecezjalnego na doroczną pielgrzymkę.

5 maja odbyła się diecezjalna pielgrzymka „Przyjaciół Paradyża" do Sanktuarium Matki Bożej Wychowawczyni Powołań Kapłańskich w Paradyżu. Spotkanie rozpoczęło się od Godzinek o Niepokalanym Poczęciu NMP i konferencji rektora diecezjalnego seminarium ks. Mariusza Jagielskiego. Głównym punktem pielgrzymki była Msza św. pod przewodnictwem bp. Tadeusza Lityńskiego. – Gromadzimy się przed obliczem Matki Bożej Paradyskiej jako rodzina Przyjaciół Paradyża w klimacie spokoju, wyciszenia, refleksji i modlitwy, ale przede wszystkim w klimacie ofiarowanej miłości, o której tak dużo usłyszeliśmy dzisiaj w słowie Bożym – mówił na początku homilii pasterz diecezji. – Dziękuję wam za pełną ofiary obecność i za to całoroczne towarzyszenie naszym alumnom, kapłanom i tym wszystkim wołającym o rozeznanie drogi życiowej, dla tych, którzy w tym roku podejmą tę decyzję. Nasza modlitwa podczas Eucharystii jest źródłem i znakiem pewności, że jesteśmy we właściwym miejscu, bowiem Pan Jezus jest z nami i gwarantuje owocność tego spotkania swoim słowem, mówiąc „bo, gdzie są zebrani dwaj lub trzej w Imię Moje, tam Jestem pośród nich”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję