Zebranych przywitał ks. dr hab. Mirosław Mróz, a otwarcia sympozjum dokonał ks. dr hab. Jan Perszon, dziekan Wydziału Teologicznego UMK. Wskazał on na konieczność poszukiwań nowych sposobów sformułowania nauki o człowieku w świetle nauki Jana Pawła II.
Pierwszy referat, pt. Tajemnica człowieka wyjaśnia się naprawdę dopiero w tajemnicy Słowa Wcielonego („Gaudium et spes”, 22). „Tak, jak Ja was umiłowałem” (J 15,12) wyznacznikiem miana ucznia i życia chrześcijanina, wygłosił ks. dr hab. Mirosław Mróz, podkreślając, że teologia moralna to nie pokazywanie, że człowiek zostaje przygnieciony przykazaniami, ale to życie, które pokazuje, w jaki sposób człowiek zostaje zdynamizowany, aby poprzez działanie Chrystusa stał się w pełni człowiekiem.
Następnie ks. mgr lic. Grzegorz Malinowski przedstawił temat Soborowe zasady życia zgodnego z Ewangelią, podkreślając, że to Jezus Chrystus udziela ostatecznej odpowiedzi na każde pytanie człowieka, zwłaszcza na jego pytania religijne i moralne.
Kolejnym prelegentem był ks. dr Jacek Szymański, rektor Wyższego Seminarium Duchownego we Włocławku. Temat jego wystąpienia brzmiał: Wszyscy wierni we wszystkich sytuacjach życiowych i w każdym stanie, powołani są do doskonałej świętości („Lumen gentium”, 11). Odnowa moralna a problem ożywienia życia sakramentalnego w Kościele. Mówca podkreślił, że sakramenty z jednej strony niosą łaskę, a więc jest to płaszczyzna nadprzyrodzona, a z drugiej strony dotykają płaszczyzny typowo ludzkiej.
Następnie komunikat Soborowe zasady pedagogiki moralnej zaprezentował ks. dr Artur Niemira, wskazując, że pójście za Jezusem stanowi fundament chrześcijańskiej moralności. Jego naśladowanie nie ma być jakimś zewnętrznym upodobnieniem się do Jezusa, ale wewnętrznym przylgnięciem do Jezusa. Wychowanie moralne powinno prowadzić do pogłębionego przeżywania wiary przez słuchanie Słowa i do odkrycia w Chrystusie normy własnego postępowania.
Po krótkiej przerwie wykład pt. W głębi sumienia człowiek odkrywa prawo, którego sam sobie nie daje, lecz któremu winien być posłuszny („Gaudium et spes”, 16). Odnowa moralna a godność sumienia moralnego wygłosił ks. dr Zbigniew Wanat, który przypomniał, że najważniejszym tekstem soborowym mówiącym o sumieniu jest numer 16. Konstytucji Duszpasterskiej o Kościele w świecie współczesnym - Gaudium et spes. Tam znajdujemy syntetyczne ujęcie tematu sumienia, a jednocześnie punkt wyjścia do dalszej pogłębionej refleksji.
Komunikat Soborowe zasady o poznaniu dobra moralnego przedstawił ks. mgr lic. Maciej Kolanowski. Powiedział, że Kościołowi współczesnemu przyszło zmagać się z cywilizacją, która odrzuciła Boga. Dlatego dzisiaj Kościół musi być znakiem sprzeciwu. Kościół wzywa ludzi nauki, twórców i filozofów do tego, aby etycznym i prawidłowo ukształtowanym sumieniem zrozumieli, że autonomia nauki kończy się tam, gdzie prawe sumienie uczonego rozpoznaje zło. Jeżeli ludzkość chce się wydobyć ze strasznego chaosu ideowego i moralnego, w którym od lat coraz bardziej tonie, musi na nowo stanąć na twardym fundamencie Bożych przykazań.
Ostatni referat, pt. Istnieje potrzeba licznych zmian w życiu gospodarczo-społecznym oraz powszechnej przemiany mentalności i obyczajów („Gaudium et spes”, 63). Moralność a radykalna potrzeba odnowy życia jednostek i społeczeństw, wygłosił ks. dr Wiesław Łużyński. Powiedział że, zadaniem dzisiejszego Kościoła jest nauczanie zdrowej doktryny, demaskowanie błędów i wychowywanie ludzi w duchu głoszonych zasad i wartości oraz działalność charytatywna. Kościół nie czyni tego wpływając na struktury i instytucje, ale stara się ukształtować ludzkie sumienia.
Na koniec komunikat Soborowe zasady współżycia we wspólnotach i społeczeństwie wygłosił ks. mgr lic. Adam Machowski, który zwrócił uwagę na to, że chrześcijanin głosi miłość, ale chrześcijanin także czyni miłość. Czyni to także w wymiarze społecznym i politycznym.
Pomóż w rozwoju naszego portalu