Skąd i dlaczego - ikona?
Zaproponowaną ekspozycję tworzy ponad 60 ikon autorstwa profesjonalnych i amatorskich twórców ikonopisów z całej Polski. Organizatorzy wystawy to Muzeum Diecezjalne i Stowarzyszenie im. Jana Karskiego, uroczystości otwarcia towarzyszyła aukcja kilkunastu ikon, zaś w atmosferę kontemplowania oblicza ikony wprowadził zespół wokalny muzyki cerkiewnej „Oikumene”. Wśród zaproszonych gości był bp Marian Florczyk, s. Małgorzata Chmielewska ze Wspólnoty „Chleb Życia” (na rzecz której przeprowadzono aukcję), księża m.in. ks. prof. Józef Kudasiewicz, przedstawiciele Stowarzyszenia im. Jana Karskiego, twórcy ikon i ich goście.
Wprowadzenie w mistykę ikony nie mogło przypaść w udziale nikomu innemu, jak Michałowi Płoskiemu, jednemu z głównych inicjatorów wystawy, dobrze znanemu miłośnikom ikon w Polsce. M. Płoski nawiązał do rocznicy zniesienia ekskomuniki między katolikami a prawosławnymi oraz do swej własnej historii pisania ikon, która rozpoczęła się przed laty - od wzięcia do ręki ikony Matki Bożej Kazańskiej, którą śp. bp Mieczysław Jaworski otrzymał w darze od śp. ks. Jakuba Solara...
Novum w dorobku Płoskiego stanowią ikony pisane na kamieniach, które wzbudziły duże zainteresowanie. Sam artysta „odkrył” te kamienie na Szczytniaku, gdy spłynęły po wielkiej burzy. „Tam obozowali ludzie «Ponurego», ale i ginęli prawosławni żołnierze Armii Czerwonej, niech ich wspólną pamięć połączy ikona” - mówił. Nawiązał nimi także do świętokrzyskiego kościoła z czasów jagiełłowych, który spłonął w XVIII w. Było w nim obecne malarstwo ścienne bizantyjskie - i także o tej tradycji mają przypominać kamienne ikony.
Bogdan Białek, prezes Stowarzyszenia im. J. Karskiego, podkreślił ekumeniczny walor wystawy, obecny w tradycji Kielc i założeniach programowych realizowanych przez Stowarzyszenie, którego Patron niezmiennie dawał świadectwo ewangelicznej miłości bliźniego, realizował ideę otwarcia na ludzi różnych wyznań.
Od ikony do Wspólnoty „Chleb Życia”
Osobnym wątkiem była obecność na wystawie s. Małgorzaty Chmielewskiej i aukcji ikon, z których dochód przeznaczono dla potrzeb Wspólnoty „Chleb Życia”, działającej od 1976 r., obecnie w 25 krajach świata. W Polsce istnieje 7 domów, z których 3 - w województwie świętokrzyskim. Wspólnota w praktyce realizuje ideę życia z najuboższymi i pomagania najmniejszym. Dzieląc z nimi codzienność, walczy o poprawę ich losu i bardziej godne warunki życia. Wspólnota tworzy przedszkola, szkoły, domy dla bezdomnych, organizuje transporty z pomocą humanitarną, szuka możliwości zarabiania na życie przez ubogich. Do domów w Polsce przyjmowani są bezdomni: kobiety, chorzy, matki z dziećmi, młodzież. Oprócz schronienia otrzymują pomoc socjalną, medyczną, materialną. W 2004 r. pod dachy Wspólnoty trafiło 1386 osób. Młodzieży i dzieciom jest niesiona pomoc w wykształceniu i zdobyciu zawodu.
Mówi s. M. Chmielewska: - „Pewnego dnia do jednego z naszych domów pod Opatowem przyszły kobiety i prosiły o jedzenie, ale najpierw o pracę. Nie mamy płatnej pracy, żyjemy z ubogimi, ale w naszym sadzie gniją sterty jabłek dobrego gatunku, których nikt nie chce kupić. Spróbujmy może zrobić marmoladę (...). Wierzę, że próba przemiany tego świata w duchu miłosierdzia jest powołaniem chrześcijan. Obecność Boga w ikonach i «wyobraźnia miłosierdzia» Jana Pawła II to pomost, który łączy tak wiele (...). Dzisiaj widzę te panie, jak odmieniła je tamta szansa. Nie zarabiają wiele, ale nie żebrzą, zyskały podstawy bytu, może trochę wiary w człowieka”.
Przy Wspólnocie „Chleb Życia” została powołana Fundacja Domy Wspólnoty „Chleb Życia”. Jej głównym celem jest zapobieganie rosnącemu w Polsce bezrobociu i nędzy przez wspieranie edukacji najuboższych i tworzenie miejsc pracy. W Warszawie działa kiermasz, na którym sprzedawane są produkty powstałe we własnych warsztatach: meble, pościel, tradycyjne przetwory z owoców i warzyw. W ramach Akademii „Zrób to sam” dzieci i młodzież są uczone gotowania, szycia, prac remontowych, są zajęcia plastyczne i teatralne. Bezrobotni znajdują zatrudnienie w stolarni, szwalni, gospodarstwie, brygadzie remontowej. Prowadzone są kursy stolarskie, krawieckie, komputerowe, kas fiskalnych, upraw, hodowli.
Uściślijmy, iż 550 osób z województwa świętokrzyskiego otrzymuje stypendium z funduszu stypendialnego w wysokości 100-250 zł, co nierzadko decyduje o losie młodych ludzi. W świętokrzyskiem 30% dzieci żyje w nędzy. Każde dziecko wybrane po konsultacji ze szkołami i pomocą społeczną otrzymuje pomoc pieniężną pod warunkiem kontynuowania nauki i pozytywnych ocen semestralnych. Każda osoba wspierająca pomaga konkretnemu dziecku, o czym jest ona informowana.
(Szczegółowe informacje oraz numery kont pod nr tel.: (0-22) 729-62-29 lub e-mail: wchzy@wp.pl)
„Podziel się pracą, zamiast rzucić grosz” - mówiła s. M. Chmielewska. Muzeum Diecezjalne i Stowarzyszenie im. J. Karskiego organizując udaną aukcję ikon (sprzedano wszystkie!) na rzecz Wspólnoty sensownie odpowiedziały na ten apel, łącząc ideę świątecznej mistyki z praktyką ewangelicznej miłości bliźniego.
Wystawa „Świadkowie świętych Ikon” jest prezentowana od 10 grudnia 2005 r. do 15 stycznia 2006 r.
Pomóż w rozwoju naszego portalu