Reklama

Boże Narodzenie w tradycji wschodnich „Braci odłączonych”

W czasie swojej ziemskiej działalności Pan Jezus często modlił się za wszystkich swoich uczniów, wyznawców, aby byli jedno. Chciał, abyśmy wzajemną miłością i jednością objawiali światu miłość samego Boga. Niestety, chrześcijanie, wskutek ludzkiej słabości, nie byli wierni Chrystusowej woli. Przed 950 laty, w lipcu 1054 r. doszło wśród nich do rozłamu. W wyniku tzw. Wielkiej Schizmy Wschodniej powstał Kościół prawosławny. Odtąd katolik i prawosławny stali się braćmi zwróconymi twarzą do Chrystusa, ale odwróconymi do siebie plecami. Taka sytuacja znajduje swoje odzwierciedlenie m.in. w świętowaniu na różny sposób Uroczystości Narodzenia Pańskiego.

Niedziela łowicka 52/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiara w Syna Bożego

Dziś Święta Bożego Narodzenia niemal przez wszystkich chrześcijan obchodzone są tego samego dnia. Również wierni Kościołów prawosławnych i grekokatolicy świętują Boże Narodzenie 25 grudnia, ale datę tę ustalają według zachowanego przez te Kościoły kalendarza juliańskiego, różniącego się od obowiązującego w chrześcijaństwie zachodnim o 13 dni. Stąd Boże Narodzenie przypada tam 7 stycznia. Chociaż chrześcijanie różnych wyznań nie obchodzą Tajemnicy Wcielenia razem, wszyscy w urodzonym w betlejemskiej stajni z Maryi Dziewicy i złożonym w żłobie Dzieciątku dostrzegają Zbawiciela świata, Pana i Boga. Wszystkich też łączy wiara w to, że w Jezusie z Nazaretu, Synu Maryi, na ziemię zstąpił Syn Boży, aby wyrwać ludzi z mroku śmierci i grzechu i przywrócić im życie wieczne oraz przyjaźń z Ojcem, który jest w niebie.

Post Filipowy a Adwent

Reklama

W obrządku bizantyjskim dzień Bożego Narodzenia należy do 12 największych świąt liturgicznych w roku, dlatego jest bardzo uroczyście celebrowany. Podobnie jak w obrządku rzymskim, poprzedza go okres specjalnego postu - już od 15 listopada. Nazywany jest on Postem Filipowym, ponieważ zaczyna się w dzień po wspomnieniu liturgicznym św. Filipa. Ten 40-dniowy Post, przygotowuje wiernych do świąt, obchodzonych według kalendarza juliańskiego. Post Bożonarodzeniowy ustanowiono po to, by przygotowując się do dnia Bożego Narodzenia oczyścić się, wyrazić skruchę, modlitwą i postem - by z czystym sercem, duszą i ciałem można było w nabożnym skupieniu spotkać przychodzącego na świat Syna Bożego. By przynieść Jemu, oprócz zwykłych darów i ofiar, nasze czyste serca i pragnienie postępowania według Jego nauki. Podczas Postu Filipowego nie można spożywać mięsa oraz nabiału. Czas trwania Postu jest związany z 40-dniowym postem Mojżesza.
Tymczasem w Kościele katolickim obrządku łacińskiego, po reformie soborowej, Adwent - odpowiednik wschodniego postu, jest „czasem pobożnego i radosnego oczekiwania”. Przed Soborem istniał nakaz powstrzymania się od pokarmów mięsnych w środy, piątki i soboty, a więc podobnie jak w tradycji wschodniej był bardziej surowy i miał charakter pokutny. Teksty liturgiczne tego okresu przypominają i przygotowują do Świąt, podobnie jak w obrządku rzymskim, gdzie od 17 grudnia w sposób szczególny Liturgia Godzin i czytania mszalne prowadzą wprost do Tajemnicy Zbawienia. Bezpośrednie przygotowanie do Świąt Bożego Narodzenia w Kościołach wschodnich zaczyna się 20 grudnia - od tego dnia następuje pięć dni „przed-święta”. Wszystkie zmienne teksty nabożeństw zapowiadają zbliżające się nadejście Syna Bożego.
We wschodniej liturgii tego okresu nie występują motywy Jana Chrzciciela, prostowania dróg Panu czy anioła Gabriela. W dwie niedziele bezpośrednio poprzedzające uroczystość Bożego Narodzenia Kościoły wschodnie wspominają postaci ze Starego Testamentu, które dostąpiły zbawienia dzięki wierze w mającego się narodzić Zbawiciela. W Niedzielę Praojców wspomina się patriarchów - od Adama do św. Józefa Oblubieńca - i proroków, od Samuela do Jana Chrzciciela. Niedziela Ojców poświęcona jest wysławianiu tych patriarchów, którzy byli w prostej linii przodkami obiecanego Mesjasza (zob. Mt 1, 1-25). Dzień ten bywa nazywany także Niedzielą Genealogii Jezusa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Bezpośrednie przygotowanie

Po liturgii w niedzielę poprzedzającą Boże Narodzenie kapłan prawosławny poświęca chlebki upieczone z pszennej mąki na drożdżach, tzw. prosforę, którą każda rodzina zabiera do domu. Takiego samego chleba używa się do konsekracji podczas Mszy św. Jest to odpowiednik naszej hostii, a prosfora zabrana do domu na Święta jest odpowiednikiem opłatka w tradycji zachodniej. 40-dniowy post kończy się „wigilią” po grecku kolada, w języku słowiańskim soczelnik, ponieważ jada się najczęściej gotowaną soczewicę, jako że dzień ten ma charakter ścisłego postu). Wieczorem spożywana jest wieczerza wigilijna. Po modlitwie wszyscy domownicy składają sobie życzenia i dzielą się chlebem - prosforą, tak jak my opłatkiem. Wieczerza wigilijna ma podobny charakter jak u katolików, spożywa się również podobne potrawy. Zawsze powinna być kutia. Ta potrawa wigilijna jest znana głównie na tych terenach, gdzie były lub są wpływy Kościoła wschodniego.

Liturgia świąteczna

Reklama

W nocy z 24 na 25 grudnia wierni uroczyście odprawiają tzw. całonocne czuwanie (wsienoczna), składające się z Wielkiej Komplety (modlitwa na zakończenie dnia) i Jutrzni. Śpiewane teksty liturgiczne przeplatane są refrenem Christos rażdajetsia, sławitie Imia Jego (Chrystus się narodził, wysławiajcie Jego Imię). Liturgia świąteczna jest bardzo długa i bogata. Ewenementem w Polsce i na Ukrainie jest śpiewanie kolęd podczas nabożeństw. Choć liturgia wschodnia nie dopuszczała innych śpiewów poza liturgicznymi, zwyczaj ten na terenach dawnej Rzeczpospolitej powstał po zawarciu Unii Brzeskiej (1596 r.), gdy powstał Kościół unicki, który przejął wiele elementów od bratniego obrządku rzymskiego. Szybko zaczęły powstawać różne pieśni religijne, w tym kolędy, które przeniknęły także do prawosławia. Są to nieraz te same kolędy, tylko w różnych językach. Uroczyste Nieszpory kończą pierwszy dzień Świąt słowami: „Cóż Ci ofiarujemy, Chryste, za to, że jako człowiek przyszedłeś dla nas na ziemię? Każde z Twych stworzeń przynosi Ci dar wdzięczności: aniołowie - śpiew, firmament niebieski - gwiazdę, Mędrcy - podarki, pasterze - zdziwienie, ziemia - grotę, pustynia - żłób, a my - Matkę Dziewicę. Przedwieczny Boże, zmiłuj się nad nami!”.
W drugi dzień Świąt, kiedy w Kościele rzymskokatolickim czczony jest pierwszy męczennik - św. Szczepan, diakon, chrześcijanie prawosławni obchodzą święto maryjne, nazwane po grecku synaksis, a w języku słowiańskim Sobór Bogurodzicy. Często określają oni to święto jako gratulacje składane Maryi, ponieważ nawiązuje do zwyczaju składania matce gratulacji następnego dnia po urodzeniu dziecka. Obchody ku czci Matki Bożej dzień po Bożym Narodzeniu są najstarszym świętem maryjnym w całym chrześcijaństwie. W VIII wieku podobną uroczystość zaczęto obchodzić również w Rzymie, tyle że 1 stycznia i pod nazwą Świętej Bożej Rodzicielki. Kościoły tradycji wschodniej natomiast obchodzą tego dnia pamiątkę nadania imienia Dzieciątku.

Objawienie Pańskie

Od 2 stycznia zaczyna się w Kościele wschodnim przygotowanie do Objawienia Pańskiego. Teksty nabożeństw mówią nam, że Chrystus zbliża się nad Jordan. W wigilię Objawienia Pańskiego obowiązuje ścisły post. 6 stycznia celebruje się chrzest Jezusa w Jordanie, pokłon oddany Jezusowi przez Trzech Mędrców i gody w Kanie Galilejskiej. Liturgia akcentuje najbardziej objawienie się Zbawiciela światu w wodach Jordanu. Chyba najbardziej charakterystycznym elementem uroczystości 6 stycznia jest poświęcenie wody. Tego dnia po liturgii wyrusza z cerkwi nad rzekę procesja z krzyżem, chorągwiami i śpiewem. Tu, na prowizorycznym ołtarzu z lodu, stojącym obok przerębla wyciętego w kształcie krzyża, kładzie się ewangeliarz i krzyż. Lektor czyta słowa Proroctwa Izajasza: „Kto pragnie, niech przyjdzie na wody... zaczerpnijcie z radością ze źródeł zbawienia...”. Potem czytana jest Ewangelia św. Marka o chrzcie Jezusa i odbywają się modlitwy o uświęcenie tych wód mocą, działaniem i zstąpieniem Ducha Świętego. Główny celebrans donośnym głosem woła: „Wielki jesteś, Panie, i wspaniałe są dzieła Twoje i żadne słowo nie zdoła wyśpiewać cudów Twoich. Ty więc, miłujący człowieka Królu, przyjdź i teraz zejściem Świętego Ducha Twojego uświęć tę wodę”. Kapłan dalej śpiewa pieśń - troparion, zanurzając krzyż w wodzie. W tym czasie wszyscy powinni być zwróceni ku wschodowi, w momencie śpiewania: „Duch w postaci gołębicy” chłopcy często wypuszczają gołębie. Gdy woda jest już poświęcona, wierni ją piją i nabierają sobie w naczynia, pocierają twarz i wracają do cerkwi z tryumfalnym śpiewem: „Z nami Bóg, zrozumiejcie poganie i ukorzcie się, bo z nami jest Bóg”. Woda poświęcona w ten dzień otaczana jest wielką czcią. Nazywa się ją hagiazma, tj. świętość. Osoby, które nie mogą przyjąć Komunii św., piją tę wodę, aby zmniejszyć smutek z powodu niemożności pełnego uczestniczenia w Eucharystii.

Ikona zamiast szopki

W Kościele wschodnim nie ma zwyczaju budowania szopki. Jest to zrozumiałe, bo ten zwyczaj został zapoczątkowany przez św. Franciszka z Asyżu i nie dotarł na Wschód. Ale dotarł do Kościoła unickiego, w którym ustawiano szopki nawet z figurami Świętej Rodziny - co jest zupełnie obce tradycji wschodniej, nieuznającej figur rzeźbionych, a tylko malowane ikony. Zamiast szopek w cerkwiach na widocznym miejscu umieszcza się dużą ikonę przedstawiającą scenę Narodzenia Pana Jezusa, ozdabiając ją bańkami choinkowymi i gałązkami świerku.
Jeszcze dziś w wielu miejscowościach Polski Boże Narodzenie lub inne święta obchodzi się dwa razy: pierwszy raz, według kalendarza gregoriańskiego, świętują katolicy obrządku rzymskiego i drugi raz, według kalendarza juliańskiego, świętują prawosławni i katolicy obrządku wschodniego. Jedni drugich zapraszają na święta, szanując nawzajem swoją odmienność.

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Panie, ucz mnie uczciwości i gotowości niesienia pomocy potrzebującym!

2024-12-12 07:49

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Tomsickova/fotolia.com

Adwent jest zaproszeniem do zwracania uwagi na rzeczy proste, przede wszystkim zaś na osoby, które są obok. Do rzeczy zwyczajnych, lecz ważnych, należą: radość, wdzięczność, pokora, świadomość swoich obowiązków i powołania, uczciwość w życiu, sumienność, szczere poczucie odpowiedzialności. Nimi więc mamy obdarowywać bliskich.

Gdy Jan nauczał nad Jordanem, pytały go tłumy: «Cóż mamy czynić?» On im odpowiadał: «Kto ma dwie suknie, niech się podzieli z tym, który nie ma; a kto ma żywność, niech tak samo czyni». Przyszli także celnicy, żeby przyjąć chrzest, i rzekli do niego: «Nauczycielu, co mamy czynić?» On im powiedział: «Nie pobierajcie nic więcej ponad to, co wam wyznaczono». Pytali go też i żołnierze: «a my co mamy czynić?» On im odpowiedział: «Na nikim pieniędzy nie wymuszajcie i nikogo nie uciskajcie, lecz poprzestawajcie na waszym żołdzie». Gdy więc lud oczekiwał z napięciem i wszyscy snuli domysły w swych sercach co do Jana, czy nie jest Mesjaszem, on tak przemówił do wszystkich: «Ja was chrzczę wodą; lecz idzie mocniejszy ode mnie, któremu nie jestem godzien rozwiązać rzemyka u sandałów. On będzie was chrzcił Duchem Świętym i ogniem. Ma on wiejadło w ręku dla oczyszczenia swego omłotu: pszenicę zbierze do spichlerza, a plewy spali w ogniu nieugaszonym». Wiele też innych napomnień dawał ludowi i głosił dobrą nowinę.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: III niedziela Adwentu

2024-12-13 12:00

[ TEMATY ]

rozważania

bp Andrzej Przybylski

stock.adobe.com

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Wyśpiewuj, Córo Syjońska! Podnieś radosny okrzyk, Izraelu! Ciesz się i wesel z całego serca, Córo Jeruzalem! Oddalił Pan wyroki na ciebie, usunął twego nieprzyjaciela; Król Izraela, Pan, jest pośród ciebie, nie będziesz już bała się złego. Owego dnia powiedzą Jerozolimie: «Nie bój się, Syjonie! Niech nie słabną twe ręce!» Pan, twój Bóg, jest pośród ciebie, Mocarz, który zbawia, uniesie się weselem nad tobą, odnowi cię swoją miłością, wzniesie okrzyk radości.
CZYTAJ DALEJ

Co mamy czynić?

2024-12-14 20:50

[ TEMATY ]

adwent

rozważania

św. Ojciec Pio

Adwent z o. Pio

Red.

„Radujcie się zawsze w Panu!” – wzywa nas dzisiaj Apostoł Paweł. Skąd jednak zaczerpnąć tej radości? Gdzie znaleźć do niej motywację? Tak bardzo nam jej brakuje w naszym codziennym życiu. Święty Paweł odpowiada: „Pan jest blisko!”

Już za tydzień i parę dni zasiądziemy do wigilijnego stołu, zaśpiewamy kolędy, powitamy wśród nas nowonarodzonego Jezusa. Już tak blisko do świąt! Czuć już tę atmosferę, zapachy, podniosłość… Lecz drugiej strony możemy czuć również podenerwowanie, napięcie, pośpiech… Już tak blisko… Czy zdążę ze wszystkim? Tyle jest jeszcze do zrobienia! Tyle do przygotowania! Ileż pracy mnie czeka!
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję