Patronka muzyki kościelnej św. Cecylia pochodziła ze znakomitego rodu rzymskiego. Wyszła za mąż za niejakiego Waleriana, młodzieńca z nie mniej słynnego rodu. Nie wiele wiemy na temat jej życia, a wiadomości przekazywane przez hagiografów obrosły legendą. Pewne jest natomiast, że ślubowała Chrystusowi dozgonne dziewictwo i poniosła męczeńską śmierć za wiarę. Za czasów papieża Paschalisa († 824) znaleziono jej grób w katakumbach Kaliksta obok krypty papieży. Jej nienaruszone ciało zostało uroczyście przeniesione do bazyliki pw. św. Cecylii na Zatybrzu, wzniesionej w IV w. ku jej czci. Bazylika ta należy do najokazalszych w Rzymie. W głównym jej ołtarzu znajduje się artystycznie wykonana rzeźba przedstawiająca świętą, w pozycji leżącej, lekko pochylonej ku ziemi, w jakiej została znaleziona w IX w.
Bazylika została prawdopodobnie wzniesiona na miejscu pałacu Waleriana, gdzie małżonkowie mieszkali po ślubie. Kult św. Cecylii był bardzo żywy. Legenda głosi, że święta grała na jakimś instrumencie (podaje się nieraz organy, które były jednak wtedy wielką rzadkością w Rzymie). Jej wspomnienie liturgiczne przypada 22 listopada. W Polsce jej kult jest bardzo żywy. Jest patronką wielu chórów i zespołów muzycznych. Dobrze, że ten kult w Zamościu podtrzymuje Chór „Rezonas” pod kierownictwem Alicji Saturskiej, który już po raz drugi zorganizował „Triduum Caecilianum”.
W pierwszym dniu triduum, 20 listopada, wystąpił zamojski Chór „Rezonans” pod kierownictwem Alicji Saturskiej. Wykonał pieśni religijne polskich oraz zagranicznych kompozytorów, dawnych i współczesnych, w tym Gaude Mater Polonia w opracowaniu G. G. Gorczyckiego i Zdrowaś bądź Maryja H. M. Góreckiego. Chór powstał w 1983 r. Jego założycielem, kierownikiem artystycznym i dyrygentem jest Alicja Saturska. W repertuarze chóru są utwory a cappella różnych epok od renesansu do współczesności. Chór bierze udział w licznych festiwalach krajowych i zagranicznych, gdzie spotyka się z wielkim uznaniem jurorów i publiczności. Czynnie włącza się w obchody świąt państwowych i kościelnych, a także daje koncerty charytatywne. Śpiewał w czasie wizyty Papieża Jana Pawła II w Zamościu w 1999 r. oraz koncertował w wielu krajach Europy. Za upowszechnianie kultury muzycznej został dwukrotnie uhonorowany Dyplomem Ministra Kultury w roku 1993 i 2003 r.
W drugim dniu triduum wystąpił Zespół „Schola Gregoriana” z KUL-u, który wykonał mszalne śpiewy gregoriańskie. Zespół powstał w 1974 r. z inicjatywy ks. Ireneusza Pawlaka, który prowadził go przez 27 lat (do 2001 r.). Składa się przede wszystkim ze studentów Instytutu Muzykologii KUL-u. Głównym jego celem jest poznawanie i wykonywanie chorału gregoriańskiego. Często bierze udział w Liturgii w Lublinie oraz w innych miastach Polski, a także w festiwalach muzyki dawnej. Przygotował również dramat liturgiczny Ludus Paschalis i wydał kasetę z polską monodią liturgiczną. Od 2001 r. kierownikiem zespołu jest ks. Piotr Paćkowski.
Prawdziwą ozdobą triduum był jego trzeci dzień, podczas którego wystąpiła trójka znakomitych artystów z Odessy na Ukrainie. Śpiewała znakomita śpiewaczka operowa i kameralna prof. Elena Stachowskaja - sopran, zasłużona artystka Ukrainy, dziekan Wydziału Wokalno-chóralnego Akademii Muzycznej im. A. W. Nieżdanowej w Odessie, absolwentka dwóch kierunków Odeskiej Akademii Muzycznej - w klasie fortepianu i w klasie śpiewu solowego. Występowała w wielu teatrach operowych całej Europy. Śpiewała także koncerty w Kanadzie i w USA.
Na flecie grał docent Wasyl Dzysiuk z Akademii Muzycznej w Odessie. Przez 30 lat był koncertmistrzem grupy fletów w Akademickim Teatrze Opery i Baletu. Koncertował w wielu krajach Europy. Na fortepianie akompaniowała Swietłana Timofiejewna-Korczyńskaja, zasłużona artystka Ukrainy, jedna z czołowych koncertmistrzów akompaniatorek tego kraju, laureatka wielu międzynarodowych konkursów. W programie koncertu znalazły się utwory religijne i świeckie najznakomitszych kompozytorów europejskich, w tym polskich, ukraińskich i rosyjskich.
Wszystkie koncerty stały na bardzo wysokim poziomie artystycznym i były entuzjastycznie przyjmowane przez zgromadzoną w kościele publiczność. Każdego dnia po ich zakończeniu były zbierane ofiary pieniężne na leczenie maturzystów z Białegostoku, którzy ucierpieli w czasie katastrofy autobusu wiozącego ich do Częstochowy. Wielkie uznanie należy się Chórowi „Rezonans” na czele z Alicją Saturską za zorganizowanie tych koncertów. Publiczność zgromadzona w świątyni domagała się kontynuacji tradycji cecyliańskiej w przyszłym roku. Jednak według zgodnej opinii wielu ludzi zatroskanych o stan kultury miasta, nie można całości ciężaru organizacyjnego składać na barki amatorskiego chóru i jej dyrygenta. Do organizacji tak bardzo pożytecznej imprezy powinny włączyć się również powołane do tego agendy.
Pomóż w rozwoju naszego portalu