Reklama

Eucharystia kielich dziękczynienia

Niedziela legnicka 46/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od zarania dziejów kielich miał znaczenie symboliczne. Mówiono o nim między innymi jako o kielichu obfitości, kielichu pocieszenia (Jr 16,7), kielichu dziękczynienia (Ps 116,13), kielichu boleści i smutku (Ez 23,22n), kielichu gniewu Bożego (Iz 51,22; Jr 49,12), kielichu męki (Mk 10,38n.; 14,36; J 18,11), kielichu Nowego Przymierza (Łk 22,20; 1Kor 11,25-28), kielichu błogosławieństwa (1Kor 10,16).
Cztery relacje mówią o dwóch charakterystycznych rytach paschalnej wieczerzy żydowskiej, przyjętych przez Jezusa: „błogosławieństwo” Boga (modlitwa pochwalna i dziękczynna równocześnie) za pośrednictwem chleba i wina jako cząstki spożywanych darów (por. Mk 14,22-23; Mt 26,26n.; Łk 22,19n; 1Kor 11, 23-25). W tych wersetach chleb jest nazywany przez Jezusa Jego własnym Ciałem, a wino - Jego Krwią przelaną. Jak można zauważyć, rzecz w tym, aby wyraźnie oddzielić dary. Słowa wyjaśniające wskazują wprost na fakt ofiarowania Jezusa. Mocą aktu zbawczego, zespolonego ściśle z darem swego Ciała i swojej Krwi, Jezus zawiązuje Nowe Przymierze Boga z ludzkością. W tym znaku powszechności - por. za wielu (Mt 26, 28; Mk 14,24) i liturgiczne - za was (Łk 22,19-20; 1Kor 11,24) - zawiera się nowy aspekt Wieczerzy Jezusa w porównaniu z paschalną wieczerzą żydowską.
Ustanowienie Eucharystii dokonuje się w ten sposób, że gestom Jezusa towarzyszą odpowiednie wypowiedzi. Wzięcie chleba przedstawia Jezusa jako przewodniczącego uczty paschalnej. Modlitwa, wyrażająca błogosławieństwo chleba, przysługiwała z urzędu głowie rodziny; tu ma ona miejsce w trakcie spożywania posiłku. Można to zrozumieć na tle wieczerzy paschalnej, w czasie której główny posiłek rozpoczynał się po pierwszej części, tzw. Hallel, i po wypiciu drugiego kielicha.
„Podobnie skończywszy wieczerzę, wziął kielich, mówiąc…” (1Kor 11,25). Kielich, który się tutaj wspomina, jest prawdopodobnie trzecim kielichem, wypijanym w czasie posiłku paschalnego, i to on jest kielichem błogosławieństwa (por. 1Kor 10,16). W 1 Liście Pawła do Koryntian i w Ewangelii Łukasza wspomniano, że kielich, który Jezus utożsamiał ze swoją krwią, która ma być wylana, został wypity na końcu uczty paschalnej.
„Ten kielich jest Nowym Przymierzem we Krwi mojej”…
(1 Kor 11,25). Zamiast wypowiedzenia zwykłego błogosławieństwa, Jezus, podnosząc kielich, nadaje mu nową interpretację i wiąże go z Nowym Przymierzem, które zamierza ustanowić we własnej krwi.
W 1 Liście do Koryntian - przekazując tradycję Wieczerzy, zgodnie z którą rozdawanie eucharystycznego chleba było oddzielone od podawania kielicha zwykłym posiłkiem - podobnie, skończywszy wieczerzę, wziął kielich - Paweł być może chce podkreślić w ten sposób ścisły związek obu tych posiłków. Powołuje się na ustanowienie Eucharystii przez Pana (1Kor 11,20-29) i w związku z tym ten uroczysty posiłek nazywa Wieczerzą Pańską, podobnie jak w tym samym kontekście mówi o „kielichu Pańskim” (1Kor 11, 27).
Jezus daje uczniom kielich krwi jako wylanej za wielu na odpuszczenie grzechów (por. Mt 26,28; Mk 14,24). Jak już wspominaliśmy, słowa te są nawiązaniem do cierpień Sługi Jahwe (Iz 53) oraz do starotestamentowej ofiary ekspiacyjnej, która według Listu do Hebrajczyków znalazła swe wypełnienie w śmierci Jezusa na krzyżu (por. Hbr 7, 26-28; 9,1-14; 10,1-4).
W sztuce chrześcijańskiej kielich jest przede wszystkim symbolem ofiary Chrystusa. Jej starotestamentowa zapowiedź w postaci ofiary Melchizedeka, składającego w darze chleb i wino (Rdz 14,18), pojawia się często w malarstwie średniowiecznym jako odpowiednik Ostatniej Wieczerzy. Punkty łączności całych dziejów Nowego Testamentu - kielich i krzyż - stały się atrybutami Kościoła, któremu przeciwstawiana jest Synagoga.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wielka Nowenna za wstawiennictwem św. o. Stanisława Papczyńskiego od 10 do 18 maja

2024-05-06 13:27

[ TEMATY ]

św. Stanisław Papczyński

Wikipedia

Św. o. Stanisław Papczyński

Św. o. Stanisław Papczyński

10 maja 2024 roku w sanktuarium św. o. Stanisława Papczyńskiego w Górze Kalwarii rozpocznie się Wielka Nowenna za wstawiennictwem św. o. Stanisława Papczyńskiego.

Swoje intencje do tej nowenny można dołączyć na stronie: papczynski.pl.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: Zaprzysiężenie 34 nowych rekrutów Gwardii Szwajcarskiej

2024-05-06 18:57

[ TEMATY ]

Gwardia Szwajcarska

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

W Watykanie odbyło się w poniedziałek zaprzysiężenie 34 nowych rekrutów Gwardii Szwajcarskiej. Wydarzenie to odbywa się w rocznicę jedynej bitwy, jaką stoczyli jej żołnierze 6 maja 1527 r. podczas najazdu wojsk cesarza Karola V na Rzym. Szwajcarzy obronili wtedy papieża Klemensa VII.

W bitwie przed bazyliką Świętego Piotra, w rocznicę której obchodzone jest święto Gwardii Szwajcarskiej, zginęło 147 ze 189 papieskich gwardzistów.

CZYTAJ DALEJ

Bp Marek Mendyk w Nowej Rudzie. Trzymajcie się blisko Jezusa

2024-05-06 20:00

[ TEMATY ]

bp Marek Mendyk

bierzmowanie

Nowa Ruda

Marek Krukowski

Biskup Marek Mendyk w asyście ks. kan. Juliana Rafałki i ks. Andrzeja Frankowa

Biskup Marek Mendyk w asyście ks. kan. Juliana Rafałki i ks. Andrzeja Frankowa

W liturgiczne wspomnienie świętych apostołów Filipa i Jakuba w kościele parafialnym św. Mikołaja, biskup świdnicki zachęcał do naśladowania Chrystusa jako drogi, prawdy i życia.

Wizyta biskupa związana była z udzieleniem sakramentu bierzmowania młodzieży z trzech parafii noworudzkiego dekanatu, w tym z parafii św. Barbary w Nowej Rudzie - Drogosławiu, św. Piotra Kanizjusza we Włodowicach oraz miejscowej parafii św. Mikołaja. W ten szczególny poniedziałkowy wieczór 6 maja, cała wspólnota modliła się o prowadzenie Ducha Świętego dla młodych stawiających ważny krok na swojej duchowej drodze.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję