Reklama

5 lat parafii pw. Matki Bożej Różańcowej w Jaworze

"Z Jezusem i Maryją w Trzecie Tysiąclecie"

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W wigilię patronalnego święta Matki Bożej Różańcowej, 6 października br., najmłodsza z jaworskich parafii obchodziła 5-lecie powstania. Z tej okazji do parafii przybył biskup legnicki Tadeusz Rybak. W murach nowo wzniesionej świątyni, wyposażonej już w drzwi i okna, przygotowany został ołtarz oraz pięknie przybrane miejsce, na którym ustawiono figurkę Matki Bożej z Fatimy. Dla wiernych ustawione zostały krzesła i ławki.

W progu kościoła Biskupa Legnickiego powitał ks. Waldemara Hawrylewicz, proboszcz parafii. Pierwszą Eucharystię w tej niezwykłej scenerii budowanego domu Bożego celebrował bp Tadeusz Rybak. W swojej homilii Ksiądz Biskup podkreślił, jak ważne zadanie budowy kościoła zostało podjęte przez młodego kapłana, proboszcza parafii, oraz zgromadzonych wokół niego parafian. Jest to dzieło mające świadczyć przyszłym pokoleniom o mieszkających tu przodkach. Kościół będący miejscem kultu religijnego - stwierdził Kaznodzieja - jest bardzo ważnym miejscem w panoramie miasta. Służy bowiem przekazywaniu wartości moralnych pozwalających na kształtowanie właściwych postaw, w szczególności młodego pokolenia.

Po odczytaniu przez Księdza Proboszcza aktu erekcyjnego zaczynającego się słowami: "Na chwałę Boga Wszechmogącego, ludziom na zbawienie, aby ślad wieków dla potomnych został, a Maryja płaszczem opieki otaczała", nastąpiło wmurowanie tego aktu w mury prezbiterium obok kamienia węgielnego poświęconego przez Ojca Świętego Jana Pawła II 2 czerwca 1997 r. Symbolicznej czynności wmurowania wraz z modlitwą: " Panie, ochraniaj swoją świątynię - dzieło rąk ludzkich, błogosław wszystkim fundatorom i wykonawcom. Otaczaj opieką naszą parafię, diecezję i ojczyznę. Amen" - dokonali: bp Tadeusz Rybak i ks. Waldemar Hawrylewicz.

Ta wzniosła, historyczna uroczystość zgromadziła bardzo wielu wiernych zarówno z jaworskich parafii, jak i gości z parafii sąsiednich. Wieczorem organizatorzy uroczystości jubileuszowych zorganizowali bal charytatywny. Połączono zabawę z licznymi aukcjami, z których dochód w całości przeznaczony został na budowę świątyni. Natomiast w niedzielę po Mszy św. o godz. 13.00 rozpoczął się drugi już festyn parafialny. Prowadzona była loteria fantowa, na którą bardzo ciekawe i bogate nagrody ufundowali sponsorzy. Znalazły się tam m.in. takie rzeczy jak: telewizor, lodówka, pralka, wieża stereofoniczna, hulajnogi, rowery itp. Czas umilały występy: scholi "Faustyna", zespołu młodzieżowego z parafii Miłosierdzia Bożego w Jaworze, zespołu kleryków legnickiego Seminarium Duchownego oraz zespołu folklorystycznego "Podgórzanie" z Paszowic. Przygotowano także liczne kiermasze z domowymi ciastami upieczonymi przez członkinie Koła Stowarzyszenia Rodzin Katolickich, kiełbaskami, grochówką, bigosem, grzanym piwem, napojami. Można też było nabyć pamiątki jubileuszowe i odpustowe oraz piękne bukiety kwiatów.

Wspólnej modlitwie oraz zabawie towarzyszyła wspaniała jesienna pogoda, a przeżyte chwile na pewno zostaną na długo w pamięci wszystkich parafian, zachęcając do dalszego budowania wraz z Maryją zarówno Kościoła duchowego, jak i materialnego na chwałę naszego Pana Jezusa Chrystusa.

Regina Ankiewicz, rzecznik Koła Stowarzyszenia Rodzin Katolickich przyparafii Matki Bożej Różańcowej

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy kobiety w ciąży muszą w Środę Popielcową i Wielki Piątek zachowywać post ścisły?

[ TEMATY ]

post

bp Adam Bałabuch

tasha/pixabay.com

Czy kobiety w ciąży muszą w Środę Popielcową i Wielki Piątek zachowywać post ścisły? Czy stan błogosławiony, w którym kobieta powinna szczególnie dbać o siebie i swoje dziecko, zwalnia ją z tego obowiązku? - Matka sama musi podjąć decyzję o przestrzeganiu postu ścisłego - tłumaczy KAI bp Adam Bałabuch, przewodniczący Komisji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów KEP.

Zarówno Kodeks Prawa Kanonicznego jak i inne przepisy Episkopatu Polski nie wyjaśniają jednoznacznie kwestii dyspensy od postu ścisłego dla kobiet w ciąży i karmiących piersią. Zdania duchownych na ten temat bywają podzielone. Niektórzy tłumaczą, że "ciąża to nie choroba", tylko stan błogosławiony, dlatego należy pościć, chyba, że lekarz zaleci inaczej. Inni podkreślają, że z postu zwolnione są osoby poniżej 14 roku życia, a więc i nienarodzone dzieci, którym pożywienia dostarczają matki.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Izrael/ Jad Waszem: powstanie w getcie warszawskim stało się przykładem, inspiracją i symbolem

2025-04-19 07:50

[ TEMATY ]

Getto Warszawskie

commons.wikimedia.org

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Żydzi wyciągnięci z bunkra

Powstańcy getta warszawskiego nie mieli złudzeń, widzieli, co ich czeka, ale jednak zdecydowali się na walkę, która stała się przykładem, inspiracją i symbolem - napisał jerozolimski Instytut Jad Waszem. W sobotę obchodzona jest 82. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.

"Kiedy Niemcy wkroczyli do getta, zostali zaatakowani przez bojowników. Powstańcy, mimo minimalnych zapasów, przez blisko miesiąc stawiali opór jednej z najpotężniejszych wówczas armii świata, która miała przytłaczającą przewagę liczebną i sprzętową" - przypomniała w mediach społecznościowych izraelska instytucja.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję