Reklama

Dolnośląska droga św. Jakuba czeka na pielgrzymów

Pierwsza w Polsce Droga św. Jakuba została otwarta 24 lipca br. w Jakubowie k. Głogowa i w Zgorzelcu. Tym samym, ten prawie 160-kilometrowy odcinek łączy się z ogólnoeuropejską siecią szlaków pątniczych prowadzących do Santiago de Compostela (Galicja, Hiszpania).

Niedziela legnicka 33/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Uroczyste otwarcie szlaku św. Jakuba nastąpiło w Jakubowie, podczas Mszy św. celebrowanej - pod przewodnictwem biskupa zielonogórsko-gorzowskiego Adama Dyczkowskiego - kończącej trzydniowe obchody odpustowe ku czci patrona parafii św. Jakuba. Tu miało miejsce także poświecenie i odsłonięcie muszli - charakterystycznego symbolu dla dróg pielgrzymkowych wiodących do Santiago de Compostela i Bractwa św. Jakuba oraz tablicy informacyjnej dla miejsca początkowego szlaku św. Jakuba Apostoła na Dolnym Śląsku, prowadzącego z Jakubowa do granicy w Zgorzelcu/Görlitz.
Natomiast w Zgorzelcu, w godzinach popołudniowych, miała miejsce międzynarodowa uroczystość otwarcia szlaku, przy Moście Staromiejskim. Towarzyszyło mu odsłonięcie tablicy informacyjnej z udziałem biskupa legnickiego Stefana Cichego, biskupa Görlitz Rudolfa Müllera, inicjatora otwarcia szlaku w Polsce Henryka Karasia, członków Bractwa św. Jakuba, delegacji z miejscowości, przez które szlak prowadzi, władz obu miast, duchowieństwa i mieszkańców. Otwarcie połączone zostało z symbolicznym przejściem wzdłuż szlaku.
Podczas uroczystości bp Stefan Cichy nawiązał do historii dróg pielgrzymkowych wiodących do grobu św. Jakuba w Hiszpanii. „Szlak - to droga. Dzisiaj w odczytanym słowie Bożym przypomnieliśmy sobie, że Chrystus jest Drogą, Prawdą i Życiem. Myśl o drodze ma nas zawsze prowadzić do Niego. W Dziejach Apostolskich św. Łukasz, pisząc o chrześcijanach, mówi o ludziach, którzy idą tą drogą, pisze o drodze chrześcijaństwa. Wielu pisarzy katolickich podkreślało wagę drogi. Każda droga powinna prowadzić z jednego miejsca do jakiegoś celu. Myśląc o szlaku św. Jakuba, mamy myśleć o celu tego szlaku. Tym celem jest nie tylko Santiago de Compostela dla pielgrzymów, którzy tym szlakiem wyruszą, ale także trzeba nam pamiętać o ostatecznym celu naszego życia. Trzeba nam na nowo uświadomić sobie, że jesteśmy wszyscy pielgrzymami na tej ziemi. Dlatego mamy pamiętać, że w tym pielgrzymowaniu idzie z nami Chrystus, że idą z nami inni bracia i siostry, że razem zmierzamy do jednego celu, jakim jest wieczna ojczyzna”.
Bp Rudolf Müller w słowie nawiązał do zawieszonej na szyi muszli, wyjaśniając, że i on jest pielgrzymem św. Jakuba i ma szczególną do Niego cześć. Jako wikariusz został bowiem skierowany do parafii pw. św. Jakuba, a obecnie jest biskupem miasta i diecezji, przez którą przebiega ten szlak. Do dzisiaj zachowało się wiele pamiątek z tego dawnego szlaku. Kościół św. Jakuba w Görlitz jest dziś kościołem katedralnym. W nim znajdują się także elementy wyposażenia świątyni, na których znajdują się symbole drogi św. Jakuba. „Tak więc można przekonać się, że cześć św. Jakuba ma pewne tradycje w mieście Görlitz. Myślę, że też wielu z was zdobędzie potrzebne środki, aby w przyszłości odbyć pielgrzymkę do Santiago de Compostela. Tam, w głównym ołtarzu, znajduje się figura Świętego, którą pielgrzymi mogą objąć. W geście tym ludzie wypraszają dla siebie i innych różne łaski. Pielgrzymi w drodze pozdrawiają się powiedzeniem: „Obejmij św. Jakuba i za mnie”. Jeśli ktoś więc odbędzie taką pielgrzymkę, proszę, niech obejmie figurę św. Jakuba i za nas: za Biskupa Legnickiego i za mnie”.
Po odegraniu przez górniczą orkiestrę dętą hymnu Zjednoczonej Europy, uczestnicy uroczystości przeszli odcinek szlaku prowadzący przez Most Staromiejski łączący oba nadgraniczne miasta.
Warto przypomnieć, że począwszy od IX w. w północnej części Półwyspu Iberyjskiego oraz we francuskich Pirenejach zaczęły powstawać drogi, którymi z całej Europy zmierzali pielgrzymi - początkowo przedstawiciele rycerstwa i mnisi, z czasem także mieszczanie, szlachta i koronowane głowy - do grobu św. Jakuba Starszego w północnohiszpańskim sanktuarium. W średniowieczu Apostoł ten czczony był jako patron walki „z niewiernymi” na Półwyspie Iberyjskim, później czczony był w Europie jako patron rycerstwa, pielgrzymów i podróżników.
Symbole pielgrzymek do grobu św. Jakuba - charakterystyczna biała muszla, zazwyczaj na błękitnym tle - rozsiane są po całym Starym Kontynencie. O ogromnej roli pielgrzymek po Camino (jak nazywane są szlaki prowadzące do Santiago de Compostela) świadczy także to, że jeszcze Johann Wolfgang von Goethe pisał, iż „drogi św. Jakuba ukształtowały Europę”. Po rewolucji francuskiej znaczenie pielgrzymek wyraźnie spadło i dopiero ostatnie 20 lat przyniosło wyraźne ożywienie ruchu na Camino.
Po wizycie Jana Pawła II w Santiago de Compostela w 1982 r., Rada Europy uznała Drogę św. Jakuba pierwszą europejską drogą o znaczeniu dla kultury Kontynentu i zaapelowała o odtwarzanie i utrzymanie dawnych szlaków pątniczych. W 1986 r. Santiago de Compostela jako pierwsze otrzymało tytuł Europejskiej Stolicy Kultury (o to miano w 2010 r. ubiegać się będzie Görlitz/Zgorzelec, gdzie Dolnośląska Droga św. Jakuba połączy się z Ekumeniczną Drogą Pątniczą przez Saksonię i Turyngię), zaś w 1989 r. z udziałem Jana Pawła II odbyły się tam Światowe Dni Młodzieży.
Dolnośląska Droga św. Jakuba rozpoczyna się w Jakubowie, który przez wieki (według niepotwierdzonej tradycji miejscowy kościół założony został w czasach Mieszka I w 991 r.) był regionalnym ośrodkiem kultu Apostoła, o czym świadczą liczne elementy wystroju świątyni. Miejscowe stowarzyszenie Bractwo św. Jakuba Apostoła (inicjator przedsięwzięcia) chce ożywić tradycje pieszych pielgrzymek do Jakubowa - pierwsza z nich (po ponad 60 latach przerwy) przybyła z Głogowa w kwietniu tego roku.
Dalej Droga prowadzić będzie przez Grodowiec (regionalne sanktuarium maryjne), Polkowice, Chocianów, Bolesławiec, Nowogrodziec i Lubań do Zgorzelca, gdzie przez Most Staromiejski połączy się z Saksońską „Ökumenischer Pilgerweg”. Warto zaznaczyć, że lokalne samorządy w całości pokryły koszty oznakowania Drogi (biała muszla z czerwonym krzyżem na błękitnym tle), licząc na ożywienie i promocję północno-zachodniej części Dolnego Śląska, która dotąd nie była zbyt popularna jako obszar atrakcyjny turystycznie i kulturowo. Można oczekiwać, że w najbliższym czasie droga zostanie przedłużona o uzasadnione historycznie szlaki z Olsztyna przez Toruń i Poznań do Głogowa oraz z Krakowa przez Wrocław do Bolesławca (dawna Via Regia - Wysoka Droga).
W odróżnieniu od znanych w Polsce pielgrzymek pieszych (do Częstochowy czy Kalwarii), Droga św. Jakuba przeznaczona jest dla pątników indywidualnych lub małych grup, bez względu na wyznanie i narodowość, chcących doświadczyć w drodze ciszy i duchowej przemiany. Do ich dyspozycji będą nie tylko znajdujące się po drodze kościoły i kaplice, ale także mają być dogodne miejsca noclegowe w budynkach parafialnych i gospodarstwach agroturystycznych. Oczekuje się, że rocznie Dolnośląską Drogę św. Jakuba przejdzie 300-400 osób.

Wykorzystano materiały prasowe przygotowane przez Henryka Karasia - przewodniczącego Bractwa św. Jakuba w Jakubowie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

Niedziela szczecińsko-kamieńska 32/2002

[ TEMATY ]

Wniebowzięcie NMP

Karol Porwich/Niedziela

15 sierpnia obchodzimy w Kościele uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Uroczystość ta należy do centralnych świąt maryjnych w roku kościelnym. O ile święto Bożego Narodzenia jest najwspanialszym i największym świętem Boga Ojca, Wielkanoc - Syna Bożego, Zielone Świątki - świętem Ducha Świętego, o tyle Wniebowzięcie jest największym świętem Matki Bożej.

Pierwotnie było to święto dla uczczenia Maryi jako Matki Boga. Na początku VI wieku w Palestynie i Syrii święto to staje się wspomnieniem zaśnięcia Maryi i pod tym tytułem przyjęło się w Rzymie w połowie VII wieku, a w VIII wieku zaczęto je obchodzić jako Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny.

Uroczystość ta koncentruje naszą uwagę na zakończeniu ziemskiego życia Maryi, obejmuje wspomnienie Jej narodzin dla nieba (dies natalis) . 1 listopada 1950 r. papież Pius XII ogłosił dogmat o Wniebowzięciu Konstytucją Apostolską "Munificentissimus Deus" (Najszczodrobliwszy Bóg): "Na chwalę Boga Wszechmogącego, który szczególną swą łaskawość Maryi Pannie okazał (...), ogłaszamy, określamy i definiujemy jako objawiony przez Boga dogmat wiary, że Niepokalana Boża Rodzicielka, zawsze Dziewica, Maryja, po wypełnieniu żywota ziemskiego, została wzięta z ciałem i duszą do chwały niebieskiej". Powyższe słowa potwierdziły prawdę, w którą od wieków wierzyli chrześcijanie. My dziś wypowiadamy Bogu i Kościołowi wdzięczność za uroczyste ogłoszenie tej prawdy.

Fakt, że Maryja została wzięta z ciałem i duszą do nieba nadaje dzisiejszemu świętu charakter niespotykanej radości. Dlatego śpiewem dominującym w uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny jest "Magnificat" (Łk 1, 39 - 56). Nie zaznała skażenia grobu, a ten nowy przywilej wypływa z pierwszego. Maryja zachowana została od zmazy grzechu pierworodnego, dlatego też teraz nie ponosi jego skutków. Porodziła Syna Bożego, Dawcę wszelkiego życia, dlatego śmierć nie może Jej dotknąć. Uczestniczyła najpełniej w zbawczej tajemnicy Chrystusa i stąd w Niej już teraz objawia się pełnia zbawienia przyniesionego przez Chrystusa. Maryja pierwsza osiągnęła zbawienie, stała się obrazem Kościoła w chwale, a dla ludu pielgrzymującego - znakiem nadziei. " Na koniec Niepokalana Dziewica - jak mówi Konstytucja dogmatyczna o Kościele - zachowana wolną od wszelkiej skazy winy pierworodnej, dopełniwszy biegu życia ziemskiego z ciałem i duszą wzięta została do chwały niebieskiej i wywyższona przez Pana jako Królowa wszystkiego, aby bardziej upodobniła się do Syna swego, Pana panujących oraz Zwycięzcy grzechu i śmierci" (nr 59).

"W odniesieniu do osoby Maryi Wniebowzięcie (tajemnica eschatologiczna) oznacza osiągnięcie kresu, pełnionego przez Nią w Bożym planie zbawienia, posłannictwa i uwieńczenie wszystkich Jej przywilejów. Z punktu widzenia chrystologicznego, chwała Wniebowzięcia i królewskości Maryi oznacza wypełnienie owego jedynego przeznaczenia, które wiąże życie, przywileje, współpracę Maryi nie tylko z historycznym życiem i dziełem Chrystusa, ale również- z Jego królewskością i chwałą Pana. Wniebowzięcie jest eschatologiczną konkluzją owego stopniowego upodobnienia się do Chrystusa, które na etapach historycznej drogi Maryi wyraziło się w bolesnych próbach, przez jakie przeszła Jej wiara. Jej nadzieja i miłość, w Jej zgodzie i gotowości wobec zbawczej woli Boga, w Jej wspaniałomyślności i odpowiedzialnej służbie odkupieńczemu dziełu Syna" (Jan Paweł II) .

Z uroczystością Wniebowzięcia łączy się zwyczaj święcenia w tym dniu ziół i pierwocin płodów rolnych, zwłaszcza zbóż i owoców. Zwyczaj ten powstał w X wieku i nawiązuje genetycznie do ogólnoludzkiej wiary w dobroczynne, terapeutyczne działanie ziół. Dokonuje się to w sierpniu, gdy żniwa wieńczą trud pracy rolnika, a zioła i owoce osiągają szczytowa fazę letniej wegetacji. Błogosławienie ich staje się w najpełniejszym tego słowa znaczeniu błogosławieniem Boga za coroczne zbiory, za wszystko, "co z Bożej mamy ręki". Wybór dnia Wniebowzięcia dla ich benedykcji wykazuje związek z porą żniwną i odnoszoną do Maryi pochwałą Kościoła, który nazywa Matkę Bożą Kwiatem pól i Lilią dolin (Pnp 2, 1), spośród zaś wszystkich kwiatów łączy z Jej postacią wdzięk róży i lilii.

Nastąpiło przedziwne zespolenie w duszy ludu polskiego Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny z dożynkami. Piękny wyraz daje temu poetka:

Zamroczyło nam Panną Nietkniętą

rozmarynem, maruhą t miętą

od kadzideł i kwiatów, i zielska

zachorzała nam Panna Anielska!

Zachorzała chwalebnie przy święcie

na tęsknotę i sen i wniebowzięcie,

w kwietnym durze, w obciążeniu powiek,

śmierć ze snem Ją naszły po połowie.....

Nim Ją błękit kadzidłem podpłynął,

z rąk nam parną zwisła zieleniną,

z rąk Ją potem żywą a umarłą -

srebrny poszum skrzydłami podgarnął...

Oczadziułą tak w kwiatach i pieśni

Śpiacą w niebo Anieli ponieśl (B. Obertyńska)

CZYTAJ DALEJ

Mężczyźni muszą powiedzieć przed badaniem, czy są w ciąży

2024-08-14 06:57

[ TEMATY ]

Wielka Brytania

junior

ideologia

mężczyzna w ciąży

rentgen

inkluzywność

Adobe Stock

Mężczyzna w ciąży? Takie pytanie zadaje się panom w Wlk. Brytanii

Mężczyzna w ciąży? Takie pytanie zadaje się panom w Wlk. Brytanii

Pamiętacie film Junior? To ta produkcja z Arnoldem Schwarzeneggerem w roli głównej, który grając naukowca zmuszonego różnymi okolicznościami do eksperymentowania na sobie, nieoczekiwanie zachodzi w ciążę. Jak się okazuje absurdalna fikcja filmowa może mieć ciąg dalszy w rzeczywistości. Według doniesień medialnych, mężczyźni w Wielkiej Brytanii "uciekają" z wizyt w gabinetach rentgenowskich w gniewie z powodu pytania o to, czy... są w ciąży.

Jak podał portal The Telegraph, tak zwane "inkluzywne" wytyczne zostały zainspirowane pewnym incydentem. Kobieta, która przedstawiła się jako mężczyzna, wykonała tomografię komputerową. Okazało się, że jest w ciąży, o czym miała wcześniej nie wiedzieć, tym samym narażając swoje dziecko na niebezpieczne promieniowanie.

CZYTAJ DALEJ

Kard. Ryś: nie odkładaj teraz na jutro!

2024-08-15 15:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Julia Saganiak

W Sanktuarium Wniebowzięcia N.M.P. w Starych Skoszewach odbył się odpust parafialny. Mszy św. przewodniczył kard. Grzegorz Ryś.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję