Reklama

W cieniu tajemnicy góry Karmel

27 lipca br. Siostry Karmelitanki przy ul. Jadwigi w Częstochowie przeżywały dopełnienie lipcowego wspomnienia Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel. Tego dnia miało miejsce uroczyste poświęcenie góry Karmel w karmelitańskim ogrodzie. Uroczystość poprzedziła sprawowana o godz. 11.30 Msza św. w intencjach sióstr i artystów - autorów skalnej groty i rzeźb Matki Bożej z Góry Karmelu oraz proroka Eliasza. Najświętszą Ofiarę koncelebrowali: o. Szczepan Praśkiewicz - były prowincjał Krakowskiej Prowincji Karmelitów, o. Bogdan Waliczek - przeor Zakonu Paulinów, ks. Krzysztof Osuch - superior Księży Jezuitów, ks. prał. Eugeniusz Wieczorek - proboszcz parafii pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła, ks. Adam Kamizela - proboszcz parafii pw. Miłosierdzia Bożego, ks. kan. Janusz Wojtyla. Liturgii przewodniczył metropolita częstochowski - abp Stanisław Nowak.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Góra Karmel

Góra Karmel, od której wywodzi się nazwa Zakonu, nazywana jest też górą proroka Eliasza. „Karmel” w języku hebrajskim, oznacza ogród, płodną winnicę. Niedostępność tego wyjątkowego miejsca, trudne podejście z każdej strony, wyższe partie poprzecinane strumieniami i wąwozami, zapewniało od wieków eremitom idealne warunki do życia w całkowitym odosobnieniu. Tutaj znalazł schronienie prorok Eliasz, tutaj powstały pierwsze wspólnoty karmelitańskie. Piękno wzgórz Karmelu, co potwierdzają karty Starego Testamentu, zachwycało i wzbudzało w ludzkich sercach tęsknotę za prawdziwym i wiecznym pięknem. Święty Jan od Krzyża - jeden z piękniejszych „kwiatów Karmelu” - w swoich dziełach uznaje wchodzenie na niedostępną górę Karmel za symbol mistycznego i mozolnego wznoszenia się człowieka ku Bogu.
Nic więc dziwnego, że pragnienie przeniesienia góry Karmel z całym jej bogactwem mistycyzmu zrodziło się w sercach sióstr karmelitanek w Częstochowie. W realizacji pomysłu przyszedł z pomocą ówczesny prowincjał Krakowskiej Prowincji Karmelitów - o. Szczepan Praśkiewicz, który polecił wykonanie góry Karmel w ogrodzie sióstr artyście karmelitańskiemu - br. Kazimierzowi Szczecinie. Wizję artystyczną br. Kazimierza realizowali jego rodzeni bracia Wojciech i Jan. Przydał się bardzo kamień wapienny ofiarowany przez Jasną Górę i kopalnię dolomitów w Żelisławicach. Monumentalną górę Karmel zbudowano z ok. 200 ton kamienia. Rzeźby: Matki Bożej z Góry Karmel - Szkaplerznej, proroka Eliasza oraz czarnego kruka powstały z kamienia pińczowskiego - daru Karmelitów z Przemyśla.
„Dla Sióstr - mówi przełożona Karmelu w Częstochowie m. Joanna - grota jest przypomnieniem o korzeniach. Jesteśmy duchowymi córkami proroka Eliasza. To dziedzictwo, jakie otrzymałyśmy od niego w spuściźnie: walki ze współczesnymi «baalami» - staramy się na co dzień realizować. Obecność proroka Eliasza w tajemnicy góry Karmel przypomina nam istotę i sens naszego powołania. Nieustannie aktualizujemy pytanie zadane przez Boga Eliaszowi: «Co ty tu robisz?», a to pozwala nam trwać bardziej świadomie w Bożej obecności”.

Poświęcenie góry Karmel

27 lipca br. o godz. 11. 30 we Mszy św. sprawowanej w intencjach sióstr oraz wykonawców góry Karmel w ogrodzie przy ul. św. Jadwigi zgromadzili się kapłani, przyjaciele Karmelu oraz autorzy dzieła. Abp Stanisław Nowak, który przewodniczył Liturgii w wygłoszonej homilii zauważył, że symboliczna góra Karmel: „Uobecnia całą pełnię mistycyzmu, związaną z Karmelem, która wpisuje się w tajemnicę Jasnogórską, w Częstochowę - miasto Maryi”. Arcypasterz przybliżył postać wielkiego Proroka, który był przykładem gorliwości o chwałę Pana, Boga Zastępów (por. Krl 19, 14). Wskazał również na szczególny wymiar monastyczny Zakonu - odosobnienie i milczenie, pomaga w naśladowaniu proroka Eliasza. Samotność karmelitańska, jak podkreślał Ksiądz Arcybiskup, nie polega na ucieczce przed światem i ludźmi, co byłoby przejawem egoizmu, ale na pielęgnowaniu ducha milczenia i kontemplacji. Karmelitanka w samotności zewnętrznej i wewnętrznej na wzór proroka Eliasza składa Bogu samą siebie, czystość swojego serca.
Po Mszy św. abp Stanisław Nowak poświęcił grotę, która ma przypominać tę z góry Karmel - miejsce narodzin pierwszej karmelitańskiej wspólnoty - Wadi ´ain es-Siah. Dla Karmelitów grota jest symbolem zaproszenia przez Boga do samotności, by po odpowiednim przygotowaniu serca można było spotkać się z Panem. Figury Matki Bożej z Góry Karmel oraz Eliasza wskazują na główne filary duchowej tradycji i kultury Zakonu: kult Maryi i Eliasza. Nie mogło też zabraknąć rzeźby czarnego kruka, który przynosił Prorokowi chleb, czy źródła upamiętniającego potok Kerit, nad którym w czasie trzyletniej suszy Bóg żywił Eliasza. Ksiądz Arcybiskup podkreślał, że to miejsce ma nieustannie inspirować siostry do odkrywania przesłania, że Bóg jest twórcą życia wewnętrznego. To On daje stosowną do miejsca i czasu łaskę oraz dobre natchnienia, „żywiąc” swojego sługę. Wszystkie ujęte tutaj symbole eliańskie odwołują się do ważnych epizodów z życia Proroka, a jednocześnie oddają istotne elementy duchowości karmelitańskiej.
Na zakończenie uroczystości nie zabrakło słów wdzięczności o. Szczepana Praśkiewicza pod adresem Dostojnego Gościa oraz wykonawców Góry Karmel - braci Szczecinów, którzy już niejednym dziełem uwieńczyli bogactwo przesłania Karmelu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

Niedziela szczecińsko-kamieńska 32/2002

[ TEMATY ]

Wniebowzięcie NMP

Karol Porwich/Niedziela

15 sierpnia obchodzimy w Kościele uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Uroczystość ta należy do centralnych świąt maryjnych w roku kościelnym. O ile święto Bożego Narodzenia jest najwspanialszym i największym świętem Boga Ojca, Wielkanoc - Syna Bożego, Zielone Świątki - świętem Ducha Świętego, o tyle Wniebowzięcie jest największym świętem Matki Bożej.

Pierwotnie było to święto dla uczczenia Maryi jako Matki Boga. Na początku VI wieku w Palestynie i Syrii święto to staje się wspomnieniem zaśnięcia Maryi i pod tym tytułem przyjęło się w Rzymie w połowie VII wieku, a w VIII wieku zaczęto je obchodzić jako Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny.

Uroczystość ta koncentruje naszą uwagę na zakończeniu ziemskiego życia Maryi, obejmuje wspomnienie Jej narodzin dla nieba (dies natalis) . 1 listopada 1950 r. papież Pius XII ogłosił dogmat o Wniebowzięciu Konstytucją Apostolską "Munificentissimus Deus" (Najszczodrobliwszy Bóg): "Na chwalę Boga Wszechmogącego, który szczególną swą łaskawość Maryi Pannie okazał (...), ogłaszamy, określamy i definiujemy jako objawiony przez Boga dogmat wiary, że Niepokalana Boża Rodzicielka, zawsze Dziewica, Maryja, po wypełnieniu żywota ziemskiego, została wzięta z ciałem i duszą do chwały niebieskiej". Powyższe słowa potwierdziły prawdę, w którą od wieków wierzyli chrześcijanie. My dziś wypowiadamy Bogu i Kościołowi wdzięczność za uroczyste ogłoszenie tej prawdy.

Fakt, że Maryja została wzięta z ciałem i duszą do nieba nadaje dzisiejszemu świętu charakter niespotykanej radości. Dlatego śpiewem dominującym w uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny jest "Magnificat" (Łk 1, 39 - 56). Nie zaznała skażenia grobu, a ten nowy przywilej wypływa z pierwszego. Maryja zachowana została od zmazy grzechu pierworodnego, dlatego też teraz nie ponosi jego skutków. Porodziła Syna Bożego, Dawcę wszelkiego życia, dlatego śmierć nie może Jej dotknąć. Uczestniczyła najpełniej w zbawczej tajemnicy Chrystusa i stąd w Niej już teraz objawia się pełnia zbawienia przyniesionego przez Chrystusa. Maryja pierwsza osiągnęła zbawienie, stała się obrazem Kościoła w chwale, a dla ludu pielgrzymującego - znakiem nadziei. " Na koniec Niepokalana Dziewica - jak mówi Konstytucja dogmatyczna o Kościele - zachowana wolną od wszelkiej skazy winy pierworodnej, dopełniwszy biegu życia ziemskiego z ciałem i duszą wzięta została do chwały niebieskiej i wywyższona przez Pana jako Królowa wszystkiego, aby bardziej upodobniła się do Syna swego, Pana panujących oraz Zwycięzcy grzechu i śmierci" (nr 59).

"W odniesieniu do osoby Maryi Wniebowzięcie (tajemnica eschatologiczna) oznacza osiągnięcie kresu, pełnionego przez Nią w Bożym planie zbawienia, posłannictwa i uwieńczenie wszystkich Jej przywilejów. Z punktu widzenia chrystologicznego, chwała Wniebowzięcia i królewskości Maryi oznacza wypełnienie owego jedynego przeznaczenia, które wiąże życie, przywileje, współpracę Maryi nie tylko z historycznym życiem i dziełem Chrystusa, ale również- z Jego królewskością i chwałą Pana. Wniebowzięcie jest eschatologiczną konkluzją owego stopniowego upodobnienia się do Chrystusa, które na etapach historycznej drogi Maryi wyraziło się w bolesnych próbach, przez jakie przeszła Jej wiara. Jej nadzieja i miłość, w Jej zgodzie i gotowości wobec zbawczej woli Boga, w Jej wspaniałomyślności i odpowiedzialnej służbie odkupieńczemu dziełu Syna" (Jan Paweł II) .

Z uroczystością Wniebowzięcia łączy się zwyczaj święcenia w tym dniu ziół i pierwocin płodów rolnych, zwłaszcza zbóż i owoców. Zwyczaj ten powstał w X wieku i nawiązuje genetycznie do ogólnoludzkiej wiary w dobroczynne, terapeutyczne działanie ziół. Dokonuje się to w sierpniu, gdy żniwa wieńczą trud pracy rolnika, a zioła i owoce osiągają szczytowa fazę letniej wegetacji. Błogosławienie ich staje się w najpełniejszym tego słowa znaczeniu błogosławieniem Boga za coroczne zbiory, za wszystko, "co z Bożej mamy ręki". Wybór dnia Wniebowzięcia dla ich benedykcji wykazuje związek z porą żniwną i odnoszoną do Maryi pochwałą Kościoła, który nazywa Matkę Bożą Kwiatem pól i Lilią dolin (Pnp 2, 1), spośród zaś wszystkich kwiatów łączy z Jej postacią wdzięk róży i lilii.

Nastąpiło przedziwne zespolenie w duszy ludu polskiego Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny z dożynkami. Piękny wyraz daje temu poetka:

Zamroczyło nam Panną Nietkniętą

rozmarynem, maruhą t miętą

od kadzideł i kwiatów, i zielska

zachorzała nam Panna Anielska!

Zachorzała chwalebnie przy święcie

na tęsknotę i sen i wniebowzięcie,

w kwietnym durze, w obciążeniu powiek,

śmierć ze snem Ją naszły po połowie.....

Nim Ją błękit kadzidłem podpłynął,

z rąk nam parną zwisła zieleniną,

z rąk Ją potem żywą a umarłą -

srebrny poszum skrzydłami podgarnął...

Oczadziułą tak w kwiatach i pieśni

Śpiacą w niebo Anieli ponieśl (B. Obertyńska)

CZYTAJ DALEJ

Bp Balcerek: wyrażamy wdzięczność polskim żołnierzom

W święto Wojska Polskiego wspominamy nie tylko wielkie wydarzenia historyczne, ale także wyrażamy naszą wdzięczność tym, którzy służą Ojczyźnie w mundurze polskiego żołnierza - mówił 15 sierpnia w Poznaniu bp Grzegorz Balcerek. Uroczysta Msza św. z udziałem oficerów i żołnierzy stacjonujących w Wielkopolsce odbyła się w kościele garnizonowym w Poznaniu.

„Dzień Wojska Polskiego to czas refleksji nad ofiarą, męstwem, a także nad wartością, jaką jest pokój i jednocześnie ceną, jaką często trzeba zapłacić, by tę wartość zachować” - mówił bp Balcerek. Przypomniał, że „gdy w sierpniu 1920 r. Polska stanęła w obliczu zagrożenia ze strony bolszewików, nasi przodkowie odpowiedzieli z odwagą i determinacją, i wówczas, właśnie 15 sierpnia, w dzień Matki Bożej, w święto jej Wniebowzięcia polskie wojska dokonały czegoś, co przeszło do historii jako Cud nad Wisłą”

CZYTAJ DALEJ

23 osoby ranne w wyniku zderzenia osobówki z autobusem

2024-08-15 21:11

Adobe Stock

23 osoby trafiły do szpitali w wyniku wypadku, do którego doszło pod wieczór w Karpaczu. Z niewyjaśnionych do tej pory przyczyn osobówka zjechała na przeciwległy pas i zderzyła się czołowo z autobusem. Po jedną z pasażerek samochodu osobowego musiał przylecieć helikopter.

Do zdarzenia doszło o godz. 18:10 w Karpaczu, przy wylotowej ul. Wielkopolskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję