Reklama

Ilu katolików jest w Stanach Zjednoczonych?

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Stany Zjednoczone stanowią zlepek kultur, narodów i języków. Są również krajem różnych religii, wyznań i sekt. Jak na tym tle kształtuje się katolicka populacja Ameryki? Jak wielu nas jest? Okazuje się, że niemało. Ocenia się, że w 2004 r. na prawie 294 miliony obywateli USA prawie 67 milionów stanowili katolicy. Jeżeli chodzi o liczbę wierzących sytuuje to Stany Zjednoczone na czwartym miejscu na świecie, po Brazylii (151 mln), Meksyku (94 mln) i Filipinach (69 mln). Katolicy stanowią największą grupę religijną w USA (niemal 23% populacji) i stale ich przybywa. Gdy w 1979 r. Papież Jan Paweł II odbywał swoją apostolską wizytę w Stanach Zjednoczonych, Kościół katolicki liczył tu o 1/4 wiernym mniej niż dzisiaj. Tylko od 1990 r. do 2000 liczbowo wzrósł on o ponad 16 procent. Dane te świadczą o tym, że amerykański Kościół choć jest targany różnymi trudnościami i zmasowanym atakiem mediów, posiada ogromną żywotność, zwłaszcza w porównaniu z Kościołami w niektórych krajach Europy Zachodniej.
Wbrew popularnym opiniom o braku kapłanów w Stanach Zjednoczonych amerykańskie prezbiterium jest dość liczne - w sumie ponad 43 tys. duchownych, w tym ponad 2/3 to księża diecezjalni. Kościół amerykański ustępuje w tym względzie tylko Włochom. Chociaż w zeszłym roku święcenia kapłańskie przyjęło 533 diakonów, to jednak z każdym rokiem duchownych ubywa. Przy nieustannym wzroście liczby wierzących jeden kapłan przypada na coraz większą liczbę wiernych. Coraz mniej jest powołań do zgromadzeń zakonnych, zarówno męskich, jak i żeńskich, choć nadal w Stanach pracuje 5 tys. braci oraz 70 tys. sióstr zakonnych (dla porównania w Polsce tych ostatnich jest ponad 23 tys.). Wynika to nie tylko z ogólnego kryzysu powołań, ale również z faktu, że wielu wypadkach cel, dla którego zostały zgromadzenia powołane został wypełniony, np. kadra nauczycielska w szkołach katolickich, która jeszcze pół wieku temu zdominowana była przez siostry zakonne obecnie niemal całkowicie składa się ze świeckich nauczycieli. Rośnie natomiast liczba stałych diakonów. W żadnym innym kraju na świecie nie ma ich tak wielu jak tutaj, gdzie ponad 14 tys. stałych diakonów (na całym świecie jest ich niemal 30 tys.) pełni posługę w parafiach, szpitalach i ośrodkach duszpasterskich.
Chociaż katolicy stanowią niemal czwartą część amerykańskiego społeczeństwa, to ich rozmieszczenie nie jest jednolite. Do najbardziej katolickich rejonów Stanów Zjednoczonych należą stany północnego wybrzeża, takie jak Rhode Island (ponad 50% populacji to katolicy), Massachusetts (49%), Connecticut, New Jersey, New York (po 40%), New Hampshire (35%), Vermont (24%), Maine (22%) oraz Pennsylvania (31%).
Drugim rejonem, w którym procent katolików jest znaczny są środkowo-północne stany takie jak Wisconsin i Illinois, gdzie wierni stanowią niemal 1/3 całej populacji, a także Północna Dakota (28%), Południowa Dakota (24%), Minnesota (26%), Nebraska (22%) i Iowa (19%).
Katolicy dominują również w kilku stanach na południu i południowym zachodzie Stanów Zjednoczonych. Najwięcej jest ich w stanie Nowy Meksyk (37%), Louisianie (31%), Teksasie (21%) i Kalifornii (30%). Trzeba również pamiętać, że rozmieszczenie katolików w danym stanie nie jest równomierne, np. więcej katolików jest w południowych częściach Kalifornii i Teksasu, czy w północnych rejonach Ohio i Michigan.
W liczbach bezwzględnych najliczniejszą katolicką populację posiada Kalifornia, gdzie do Kościoła katolickiego należy ponad 10 mln wiernych; następnie stan New York (7,5 mln), Teksas (4,4 mln) oraz Illinois i Pennsylvania (po ok. 3.8 mln).
Tradycyjnie najmniej katolickie są stany południa oraz Utah, gdzie dominują Mormoni. W stanach tych katolicy stanowią niewielką część społeczeństwa, zaledwie od 3 do 6 procent. Do stanów tych należą: Tennessee, Alabama, obie Karoliny, Mississippi, Arkansas, Georgia, Oklahoma oraz West Virginia. W stanach tych przeważają baptyści i inne protestanckie grupy religijne.
Chociaż w skali całego kraju nastąpił znaczny przyrost ludności katolickiej niektóre stany zanotowały jednak zmniejszenie się liczby katolików. Od 1990 r. do 2000 w Rhode Island, najbardziej katolickim stanie w USA, ubyło prawie 15 procent wiernych, a 12 procentowy spadek wystąpił w Michigan. W niektórych rejonach Ameryki zanotowano jednak niebywały liczbowy wzrost liczby wiernych: w Nevadzie i Północnej Karolinie wyniósł on ponad 111 procent, przy odpowiednio 66 i 21 procentowym wzroście populacji stanu. Ponad połowę więcej katolików znalazło się w Idaho, Wirginii, Południowej Karolinie i w Kolorado.
Obraz katolickiej Ameryki będzie pełniejszy, gdy zobaczymy jak religijni są mieszkańcy poszczególnych stanów w ogóle. Do stanów, których mieszkańcy nie są związani z żadnym kościołem lub grupą religijną należą dwa stany na północ od Kalifornii: Oregon i Washington, gdzie mniej niż 33 procent mieszkańców należy do jakiegokolwiek Kościoła (wyjaśnia to po części, dlaczego właśnie w Oregonie rozpoczęto akcję na rzecz legalizacji eutanazji). Na przeciwnym krańcu tej statystyki znajduje się Utah, obie Karoliny i Dictrict of Columbia, w których przynależność kościelną deklaruje ponad 2/3 populacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oleśnica: Dziecko zabite w 9. miesiącu ciąży

2025-04-07 13:15

[ TEMATY ]

aborcja

Adobe Stock

Pro-liferka, dziennikarka, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka, doradca życia rodzinnego, współautorka serii podręczników do wychowania do życia w rodzinie Magdalena Guziak-Nowak opisuje wstrząsającą relację ze szpitala w Oleśnicy.

ZABILI DZIECKO W 9 MIES. CIĄŻY. Gotowe do samodzielnego życia, prawie noworodka. Tak, w Polsce.
CZYTAJ DALEJ

Chrystus nie musi udowadniać swojego zmartwychwstania

2025-04-15 10:00

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Grażyna Kołek

Chrystus nie musi udowadniać swojego zmartwychwstania. On żyje niezależnie od tego, czy ja tego chcę czy nie, czy w to wierzę czy neguję. Kwestia zmartwychwstania nie jest problemem Jezusa, ale naszym problemem. To ja muszę podjąć decyzję, czy w to wierzę czy to odrzucam.

Pierwszego dnia po szabacie, wczesnym rankiem, gdy jeszcze było ciemno, Maria Magdalena udała się do grobu i zobaczyła kamień odsunięty od grobu. Pobiegła więc i przybyła do Szymona Piotra oraz do drugiego ucznia, którego Jezus kochał, i rzekła do nich: «Zabrano Pana z grobu i nie wiemy, gdzie Go położono». Wyszedł więc Piotr i ów drugi uczeń i szli do grobu. Biegli obydwaj razem, lecz ów drugi uczeń wyprzedził Piotra i przybył pierwszy do grobu. A kiedy się nachylił, zobaczył leżące płótna, jednakże nie wszedł do środka. Nadszedł potem także Szymon Piotr, idący za nim. Wszedł on do wnętrza grobu i ujrzał leżące płótna oraz chustę, która była na Jego głowie, leżącą nie razem z płótnami, ale oddzielnie zwiniętą w jednym miejscu. Wtedy wszedł do wnętrza także i ów drugi uczeń, który przybył pierwszy do grobu. Ujrzał i uwierzył. Dotąd bowiem nie rozumieli jeszcze Pisma, które mówi, że On ma powstać z martwych.
CZYTAJ DALEJ

Co dzieje się w liturgii po śmierci papieża?

2025-04-21 13:34

[ TEMATY ]

papież Franciszek

śmierć Franciszka

PAP/EPA/ANGELO CARCONI

21 kwietnia 2025 roku, o godz. 7.35, zmarł papież Franciszek. Kościół na całym świecie wchodzi w czas sede vacante – okres, w którym Stolica Apostolska jest nieobsadzona i cały Lud Boży oczekuje na wybór nowego Następcy św. Piotra.

W tym czasie warto zwrócić uwagę na kilka spraw w liturgii. Przede wszystkim, w modlitwie eucharystycznej nie wymienia się imienia papieża. Zamiast tego, kapłan wspomina jedynie biskupa diecezjalnego: „…razem z naszym biskupem N.” – pomijając słowa o papieżu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję