Reklama

Sympozjum eucharystyczne w Paradyżu

W głąb teologii Eucharystii

23 kwietnia w WSD w Paradyżu odbyło się sympozjum eucharystyczne. Zaczęło się ono uroczystą Mszą św. celebrowaną przez bp. Pawła Sochę. Biskup przypomniał zgromadzonym o trwającym roku Eucharystii, powiązując go z sympozjum. „Dziękujemy Bogu za dar Eucharystii i dziękujemy Duchowi Świętemu, że dar ten w tym roku nam przybliża” - powiedział Ksiądz Biskup. O godz. 9.00 po przejściu do auli rozpoczęły się prelekcje.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dar czy ofiara?

Ks. prof. dr hab. Henryk Witczyk z KUL-u przedstawił wykład pt. Eucharystia - uobecnieniem ofiary krzyża. Według niego, dziś pojęcie ofiary w Eucharystii zamazuje się. Obecnie mówiąc o ofierze, znajdujemy się w centrum wieloletniej debaty teologicznej.
W 2001 r. można było spotkać w prasie katolickiej opinie, że wyraz „ofiara” należy zastąpić wyrazem „dar”. Męka i śmierć Chrystusa są różnie interpretowane. Pojawiły się różne koncepcje. Jedną z nich jest koncepcja kozła ofiarnego - ludzie złożyli na Jezusa swoje grzechy, a On je przyjął. Inna koncepcja to model heroicznej śmierci - wszyscy jesteśmy obarczeni konsekwencjami grzechu, nagle pokazuje się Ktoś, kto chce wziąć je wszystkie na siebie. Te koncepcje nie oddają nawet po części tego, co należy do istoty pojęcia ofiary Chrystusa. Ks. Witczyk na podstawie analizy Pisma Świętego Starego i Nowego Testamentu wyjaśnił znaczenie ofiary w Eucharystii. By dokładnie zrozumieć mękę Chrystusa jako ofiarę, musimy się odnieść do Jego słów podczas Ostatniej Wieczerzy: „To jest Ciało moje, które za was będzie wydane...”. Jezus wychodzi jako człowiek z miłością naprzeciw złu, by je przyjąć. W Nim dokonuje się transformacja tego zła. Jako człowiek przyjął postać grzesznika. W Nim dokonuje się przemiana, umiera homo peccator, a rodzi się iustus Dei.

Epikleza i anamneza

Ks. prof. dr hab. Bogdan Częsz z WT UAM wygłosił prelekcję pt. Eucharystia w nauce Ojców Kościoła. W nauce o Eucharystii istnieją różnice w rozłożeniu akcentów między Wschodem a Zachodem. Gdyby postawić pytanie, czym jest Eucharystia, Ojcowie wschodni odpowiedzieliby, że jest to uczta. Nie ma uczestnictwa we Mszy św. bez przyjęcia Komunii św. Ich nauka koncentruje się na skutkach przyjmowania Eucharystii, a więc na życiu wiecznym. A jak dochodzi do przemiany w Ciało i Krew Pańską? Ojcowie syryjscy widzieli udział Ducha Świętego jako nieodzowny. Najstarsze pisane świadectwo epiklezy znajdujemy u Cyryla Jerozolimskiego. Łączy on konsekrację z epiklezą. My przyjmujemy w Komunii św. jakby dotyk Ducha Świętego. On uświęca człowieka. Przyjmujemy go w Komunii św., ale w sensie mocy. Nie można jednak powiedzieć, że Eucharystia to Duch Święty. Skutkiem przyjmowania Ciała i Krwi Pańskiej jest nieśmiertelność. Człowiek zostaje przesycony Boskością, bo Eucharystia daje życie wieczne. Stąd określenie „pokarm nieśmiertelności”. Eucharystia jest gwarancją zmartwychwstania ciał.
Ojcowie zachodni uczą, że istnieje Eucharystia bez uczty. Rola Ducha Świętego traci u nich swą wyrazistość. Jan Chryzostom zaczyna akcentować obecność Chrystusa cierpiącego. Na plan pierwszy wysuwa się pojęcie Eucharystii jako ofiary. Według św. Ambożego i św. Augustyna, Ten, który składał ofiarę na krzyżu, i Ten, który jest w Eucharystii, to ta sama osoba i żertwa. A jak dochodzi do przemiany chleba w Ciało i wina w Krew? Przez anamnezę, czyli słowa ustanowienia. Na skutek słów Jezusa, zdaniem św. Augustyna, powstaje Krew, która odkupiła lud. Eucharystia to znak ofiary, która dokonała się na krzyżu. Skutki przyjmowania Eucharystii koncentrują się na teraźniejszości: wierni przyjmujący Komunię św. stanowią jedność, otrzymują pokrzepienie i umocnienie na życie wieczne.

Teologiczne esperanto

Wykład pt. Eucharystia w dialogach ekumenicznych poprowadził ks. prof. dr hab. Piotr Jaskóła z WT US. W dialogach tych, zdaniem ks. Jaskóły, mamy różny język i to jest główny problem. Powstaje coś w rodzaju ekumenicznego esperanto. Na przykład termin „substancja” jest różnie rozumiany w różnych językach teologicznych. Ksiądz Profesor, ograniczając się do teologii Kalwina, pokazał różnice i podobieństwa pomiędzy religiami. Kalwin twierdził między innymi, że sakramentów nie można odrzucać, gdyż biorą swój początek z Objawienia. Zadaniem realnych znaków jest umocnić wiarę w to, że podczas Eucharystii realnie obecne są Ciało i Krew Pańska. Ks. Jaskóła przybliżył również pojęcie interkomunii. Nie ma jej jako takiej. W teologii katolickiej Eucharystia jest wyrazem przynależności do Kościoła. Ta zasada istnieje po dziś dzień. Lecz zbawienie jest jakby ponad tą zasadą. I dlatego są pewne wyjątki, które pozwalają uczestniczyć członkom różnych wyznań chrześcijańskich we wspólnej z katolikami uczcie eucharystycznej. Tak jest np. z Kościołem prawosławnym.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty lekarz

Niedziela rzeszowska 6/2018, str. VII

[ TEMATY ]

sylwetka

św. Józef Moscati

Archiwum

Św. Józef Moscati

Św. Józef Moscati

Papież Franciszek w swoim Orędziu na XXVI Światowy Dzień Chorego ukazuje Jezusa na Krzyżu i Jego Matkę. Chrystus poleca św. Janowi wziąć Ją do siebie – „i od tej godziny uczeń wziął Ją do siebie” (J 19, 27). W tajemnicy Krzyża Maryja jest powołana do dzielenia troski o Kościół i całą ludzkość. Również uczniowie Jezusa są powołani do opieki nad ludźmi chorymi.

CZYTAJ DALEJ

Hiszpania: Caritas pomogła znaleźć pracę 70 tys. bezrobotnym w 2023 roku

2024-04-26 19:05

[ TEMATY ]

Caritas

bezrobotni

Hiszpania

Adobe.Stock.pl

W 2023 roku Caritas pomogła 70 tys. bezrobotnych znaleźć zatrudnienie, wynika z szacunków kierownictwa tej organizacji. Zgodnie z jej danymi w ubiegłym roku Caritas na rozwijanie programów wsparcia zatrudnienia wydała 136,8 mln euro, czyli o 16,4 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim.

Dyrekcja organizacji sprecyzowała, że z kwoty ten ponad 100 tys. euro zostało przeznaczonych na rozwój inicjatyw w ramach tzw. ekonomii społecznej. Działania te polegały przede wszystkim na prowadzeniu szkoleń zawodowych służących usamodzielnieniu się na rynku pracy, w tym podjęciu aktywności zawodowej na podstawie samozatrudnienia.

CZYTAJ DALEJ

Jak udzielić pasterskiego wsparcia

2024-04-27 12:45

[ TEMATY ]

warsztaty

Świebodzin

Zielona Góra

Gorzów Wielkopolski

dekanalny ojciec duchowny

Archiwum organizatora

Warsztaty dla dekanalnych ojców duchownych

Warsztaty dla dekanalnych ojców duchownych

W sobotę 27 kwietnia w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Świebodzinie odbyły się warsztaty dla dekanalnych ojców duchownych, które poprowadził ks. dr Dariusz Wołczecki. Tematem ćwiczeń było, jak rozmawiać, żeby się spotkać relacyjnie i udzielić pasterskiego wsparcia.

Dekanalny ojciec duchowny jest kapłanem wybranym przez biskupa diecezjalnego spośród księży posługujących w dekanacie, który troszczy się o odpowiedni poziom życia duchowego kapłanów. Spotkanie rozpoczęło się wspólną modlitwą brewiarzową i wzajemnym podzieleniem się dylematami i radościami płynącymi z posługi dekanalnego ojca duchownego.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję