W jubileuszowym, bo 15. plebiscycie na Miłosiernego Samarytanina, kapituła nagrody wręczyła po dwie statuetki w każdej kategorii. Uroczysta gala odbyła się 29 marca w sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach. Honorowym patronatem konkurs objął ks. kard. Stanisław Dziwisz.
– Dobrze, że jest taka przestrzeń, gdzie mogą się spotkać ludzie czyniący dobro – mówił Hierarcha. A wręczając statuetki Miłosiernego Samarytanina powiedział do laureatów: – Jesteście tymi, dla których sprawy miłosierdzia są ważne, one inspirują was w życiu. Gratuluję, że was dostrzeżono. To dobrze, bo to świadectwo, że można dzielić się swoim sercem i umiejętnościami, służąc drugiemu człowiekowi.
Na tegoroczny konkurs, organizowany przez Stowarzyszenie Wolontariat św. Eliasza oraz Okręgową Izbą Lekarską w Krakowie, nadesłano ponad 800 głosów, w których zgłoszono 46 kandydatów nie tylko z Krakowa, ale także z Nowego Sącza, Wrocławia, Warszawy, Wadowic, Nysy, Przemyśla, Gdańska, Chorzowa, Pabianic, Lachowic, Limanowej, Tarnowskich Gór, Rzeszowa i z Wiednia. W kategorii „Pracownik służby zdrowia” statuetką uhonorowano lek. med. Marię Maciaszek z Krakowa oraz prof. dr hab. n. med. Ewę Kucewicz-Czech z Katowic. W kategorii „Osoba bezinteresownie niosąca pomoc drugiemu człowiekowi” główną nagrodę otrzymała Mieczysława Tomaszewska z Krakowa, założycielka Krakowskiej Fundacji Pomocy Potrzebującym „Nasz Dom” im. Św. Brata Alberta w Krakowie, oraz Anna Tychota z Krakowa.
Tradycyjnie przyznano także wyróżnienia. Otrzymali je: warszawska Fundacja dla Wielu za działalność „Medycy na Ulicy”, a także dr hab. n. med. Bartłomiej Guzik z Krakowa, prof. dr hab. n. med. Piotr Chłosta z Krakowa, lek. med. Aleksandra Mazur z Żurawicy, lek. med. Maria Sielicka-Gracka z Warszawy, Bogusława Bocheńska z Krakowa, Michał Stryszowski z Rzeszowa, Piotr Czarnecki z Rzeszowa i Radosław Mazurek z Gdańska.
Osoby, które na co dzień bezinteresownie pomagają bliźnim zostały uhonorowane 29 marca w Krakowie statuetkami Miłosiernego Samarytanina 2018. Organizatorem wydarzenia jest krakowskie Stowarzyszenie Wolontariatu św. Eliasza. Gala finałowa 15. konkursu odbyła się w auli przy Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Łagiewnikach.
Z okazji XV edycji Plebiscytu wyjątkowo zostały przyznane dwie statuetki w każdej z kategorii.
2 lutego obchodzone jest w Kościele święto Ofiarowania Pańskiego, potocznie zwane świętem Matki Bożej Gromnicznej. Bardzo pięknie o tym święcie pisze Anselm Grün - mnich benedyktyński: "Święto Ofiarowania
Pańskiego zaprasza nas, by przyjąć Chrystusa do wewnętrznej świątyni naszego serca. Wesele między Bogiem i człowiekiem odbywa się wtedy, gdy pozwalamy wejść Chrystusowi do wewnętrznej świątyni zamku naszej
duszy. Znajduje to swój wyraz podczas święta w procesji ze świecami. Na rozpoczęcie Eucharystii wspólnota zbiera się w ciemnym przedsionku kościoła. Kapłan święci świece i zapala je. Następnie wszyscy
wchodzą z płonącymi świecami do kościoła. Jest to obraz tego, że do świątyni naszej duszy wchodzi światło Jezusa Chrystusa i rozświetla wszystko, co jest tam jeszcze ciemne i jeszcze nie wyzwolone".
Nazwy tego święta są dość zróżnicowane. Lekcjonarz armeński podaje, że obchodzono je w "czterdziestym dniu od narodzenia naszego Pana Jezusa Chrystusa". W V w. pojawiły się w brzmieniu greckim określenia
hypapante, tzn. święto spotkania i heorte ton kataroion - święto oczyszczenia. Te dwa określenia rozpowszechniły się w Kościele zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. W liturgii bizantyjskiej do dziś
nosi ono nazwę hypapante. Nazwę tę spotykamy także w Sakramentarzu gregoriańskim w tradycji rzymskiej. Określeniem "oczyszczenia" posłużył się Mszał z 1570 r. Mszał Pawła VI opowiedział się za In presentatione
Domini - Ofiarowanie Pańskie.
Różna była data obchodzenia tego święta. Wschód liczył 40 dni od Objawienia Pańskiego, natomiast Zachód od 25 grudnia, które było i jest świętem Narodzenia Pańskiego. Stąd Kościoły wschodnie świętowały
Ofiarowanie Pańskie 14 lutego, zaś liturgia rzymska - 2 lutego. Mszał papieża Pawła VI przewiduje na ten dzień oddzielną prefację, która sławi Boga za to, że Maryja przyniosła do świątyni Jezusa, przedwiecznego
Syna Bożego, że Duch Święty ogłosił Go chwałą ludu Bożego i światłem dla narodów. Motyw ten leży u podstaw tego święta, pojawia się w modlitwach i w Ewangelii: "Gdy potem upłynęły dni ich oczyszczenia
według Prawa Mojżeszowego, Maryja i Józef przynieśli Dzieciątko do Jerozolimy, aby Je przedstawić Panu: «Każde pierworodne dziecko płci męskiej będzie poświęcone Panu». Mieli również złożyć
w ofierze parę synogarlic albo dwa młode gołębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego" (Łk 2, 22-23).
Motyw światła jest charakterystyczny do tego stopnia, że w niektórych krajach Msza św. 2 lutego nosi nazwę Mszy światła. W tym dniu w jakiejś mierze dominuje procesja ze świecami podczas śpiewania
antyfony: "Światło na oświecenie pogan i chwałę ludu Twego Izraela".
O Bożej obecności pośród swojego ludu mówił dziś Ojciec Święty w rozważaniu przed modlitwą „Anioł Pański”. Franciszek odniósł się do czytanego w święto Ofiarowania Pańskiego fragmentu Ewangelii (Łk 2, 22-40) mówiącego o przyniesieniu przez Józefa i Maryję Dzieciątka Jezus do świątyni jerozolimskiej.
Papież zauważył, iż „Bóg naprawdę jest obecny pośród swojego ludu: nie dlatego, że mieszka w czterech ścianach, ale dlatego, że żyje jak człowiek pośród ludzi”. Następnie komentując słowa starca Symeona wskazał, iż Jezus jest zbawieniem; Jezus jest światłem; Jezus jest znakiem sprzeciwu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.