Reklama

Uroczystość Wniebowstąpienia Pańskiego

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

O fakcie Wniebowstąpienia Ewangeliści piszą niewiele. Mateusz w ogóle nie mówi o tym wydarzeniu. Marek wspomina lakonicznie: „Po rozmowie z nimi Pan Jezus został wzięty do nieba i zasiadł po prawicy Boga” (16, 19). Jan wzmiankuje o nim tylko w formie przepowiedni. Jedynie Łukasz mówi nieco szerzej: „Potem wyprowadził ich ku Betanii i podniósłszy ręce, błogosławił ich. A kiedy ich błogosławił, rozstał się z nimi i został uniesiony do nieba” (24, 50-51). Nazwa „Wniebowstąpienie Pańskie” pochodzi z Dziejów Apostolskich (por. 1, 9-14), a samo wydarzenie miało miejsce na Górze Oliwnej.
Apokryfy (grec. apokryphos - ukryty, tajemniczy - żydowska i starochrześcijańska literatura, nieuznana za kanoniczną i natchnioną) z II wieku opisują: „Widzenie Izajasza” - obraz, jak Chrystus wznosił się do nieba wśród adoracji nieprzeliczonych rzesz aniołów, a nawet szatana, i z majestatem wielkim zasiadł po prawicy Wielkiej Chwały; „List Apostołów” - scenę, kiedy Chrystus wstępował do nieba, nastąpiły grzmoty, błyskawice, ziemia zadrżała, niebiosa rozdarły się i obłok świetlisty zstąpił i zabrał Go. Wówczas dały się słyszeć głosy mnóstwa aniołów weselących się i błogosławiących. Wiele z tych motywów stało się kluczowymi w sztuce sakralnej czy literaturze powszechnej.
Chrystus, rozstając się ze swymi najbliższymi, nie przestał być obecny w świecie. „Będziecie moimi świadkami (…) aż po krańce ziemi” - mówił do Apostołów (Dz 1, 8). „A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata” (Mt 28, 20). Z tymi słowami odszedł i pozostał z nami. Znaczenie swojego odejścia przedstawił w czasie Ostatniej Wieczerzy: „Idę przecież przygotować wam miejsce. A gdy odejdę (…), przyjdę powtórnie i zabiorę was do siebie, abyście i wy byli tam, gdzie Ja jestem” (J 14, 2-3).
Skład Apostolski, którego nauczono nas w dzieciństwie, obejmuje najbardziej podstawowe prawdy naszej wiary. Jest wśród nich i ta, że Chrystus „wstąpił do nieba, siedzi po prawicy Boga Ojca wszechmogącego, stamtąd przyjdzie sądzić żywych i umarłych”. W Credo podobnie mówimy. W obu więc formułach wiary prawda o odejściu wiąże się z prawdą o ponownym przyjściu.
Co to oznacza dla nas? Otóż Jezus z chwilą, gdy stał się w pełni Zbawicielem, rozpoczął przywracanie wszystkiego Ojcu. Od tego dnia spoczęła na chrześcijaństwie olbrzymia odpowiedzialność świadczenia o Chrystusie i skierowania wszystkiego ku Niemu. Dlatego mówił, że znowu powróci i zabierze nas do siebie, abyśmy byli tam, gdzie On jest. Mówi o zainicjowanym przez fakt zbawienia związku siebie z ludźmi i ludzi z sobą. O tym, że odtąd człowiek będzie dążył ku Niemu, a On - będzie wciąż pociągał ku sobie wszystkich ludzi, aż spełni się w nas i w całym świecie zbawienie pojęte jako odnowienie i oddanie wszystkiego Ojcu. Ta pełnia zbawienia, ta pełnia realizacji dzieła Chrystusa rozpoczyna się, kiedy Zbawiciel odchodzi, kiedy powraca do roli Pana i Głowy całego stworzenia.
Apostołowie przeżyli tę prawdę w całej pełni jej treści, ale opisali ją tak, jak da się słowami opowiedzieć to, co jest niewyrażalne. Autorzy - późniejszych od Ewangelii i Dziejów - apokryfów wysilali się na nasycenie tego obrazu wymyślnymi cudownościami. Ewangeliści są w swym opisie oszczędni, że aż nieporadni. Winniśmy im za to wdzięczność, bo przez to stwarzają przesłanki do tego, że im wierzymy. W swym przeżyciu byli świadkami czegoś naprawdę wielkiego. Świadkami wielkości Chrystusa - a w Nim naszej wielkości.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Litania nie tylko na maj

Niedziela Ogólnopolska 19/2021, str. 14-15

[ TEMATY ]

litania

Karol Porwich/Niedziela

Jak powstały i skąd pochodzą wezwania Litanii Loretańskiej? Niektóre z nich wydają się bardzo tajemnicze: „Wieżo z kości słoniowej”, „Arko przymierza”, „Gwiazdo zaranna”…

Za nami już pierwsze dni maja – miesiąca poświęconego w szczególny sposób Dziewicy Maryi. To czas maryjnych nabożeństw, podczas których nie tylko w świątyniach, ale i przy kapliczkach lub przydrożnych figurach rozbrzmiewa Litania do Najświętszej Maryi Panny, popularnie nazywana Litanią Loretańską. Wielu z nas, także czytelników Niedzieli, pyta: jak powstały wezwania tej litanii? Jaka jest jej historia i co kryje się w niekiedy tajemniczo brzmiących określeniach, takich jak: „Domie złoty” czy „Wieżo z kości słoniowej”?

CZYTAJ DALEJ

Czy mam w sobie radość Jezusa?

2024-04-15 13:37

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 15, 9-17.

Niedziela, 5 maja. VI niedziela wielkanocna

CZYTAJ DALEJ

Abp Jędraszewski: tylko budowanie na Chrystusie pozwoli ocalić siebie i swoją tożsamość

2024-05-05 18:59

[ TEMATY ]

abp Marek Jędraszewski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Marek Jędraszewski

Abp Marek Jędraszewski

I dawne, i niezbyt odległe, i współczesne pokolenia, jeśli chcą ocalić siebie i swoją tożsamość, muszą nieustannie zwracać się do Chrystusa, który jest naszą skałą, kamieniem węgielnym, na którym budujemy wszystko - mówił abp Marek Jędraszewski w czasie wizytacji kanonicznej w parafii św. Sebastiana w Skomielnej Białej.

W czasie pierwszej Mszy św. proboszcz ks. Ryszard Pawluś przedstawił historię parafii w Skomielnej Białej. Sięga ona przełomu XV i XVI w. Pierwsza kaplica pod wezwaniem św. Sebastiana i św. Floriana powstała w 1550 r., a w XVIII w. przebudowano ją na kościół. Drewnianą budowlę wojska niemieckie spaliły w 1939 r. a już dwa lata później poświęcono tymczasowy barokowy kościół, a proboszczem został ks. Władysław Bodzek, który w 1966 r. został oficjalnie potwierdzony, gdy kard. Karol Wojtyła ustanowił w Skomielnej Białej parafię. Nowy kościół oddano do użytku w 1971 r., a konsekrowano w 1985 r. - Postawa wiary łączy się z zatroskaniem o kościół widzialny - mówił ksiądz proboszcz, podsumowując zarówno duchowy, jak i materialny wymiar życia wspólnoty parafialnej w Skomielnej Białej. Witając abp. Marka Jędraszewskiego, przekazał mu ciupagę.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję