Reklama

Wychowanie do uczestnictwa we Mszy św. (IX)

Liturgia Eucharystyczna

W poprzednim artykule, rozważając temat Eucharystii, zatrzymaliśmy się nad Liturgią Słowa. Obecnie przedmiotem naszej refleksji stanie się Liturgia Eucharystyczna. Oczywiście dotkniemy tylko niektórych jej aspektów, zachęcając w ten sposób czytelnika do własnego studium. Jego celem niech będzie ukochanie tego „przedziwnego sakramentu”, w którym to Bóg wydaje się człowiekowi w tajemnicy „pokornego chleba”.

Niedziela w Chicago 14/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W skład Liturgii Eucharystycznej wchodzą:
1. Przygotowanie darów
2. Modlitwa Eucharystyczna
3. Obrzędy Komunii świętej.

Dary ofiarne. Nowe ogólne wprowadzenie do Mszału sugeruje, aby wierni przynosili dar do ołtarza. „Są one cząstką samooddania się wiernych Chrystusowi w jego braciach i siostrach”. Starożytni chrześcijanie przynosili procesjonalnie do ołtarza wino, chleb, owoce, oliwę itp. Procesji towarzyszył śpiew psalmu. W Rzymie był zwyczaj, że kapłan i diakoni wchodzili między wiernych, przyjmowali od nich dary i zanosili je przed ołtarz. Do tej tradycji nawiązuje praktyka ofiar pieniężnych, przez które wierni „oddają się Bogu i biorą na swe ramiona ciężar odpowiedzialności za Jego dzieła w Kościele i świecie”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Modlitwa eucharystyczna. Rozpoczyna się od prefacji, a kończy się tzw. wielką doksologią, czyli uroczystym aktem uwielbienia Boga „przez Chrystusa, z Chrystusem i w Chrystusie”. Jest ona sercem i rdzeniem Mszy św. Istotna rola tej modlitwy wyraża się w uobecnianiu aktu zbawczego, który „ciągle i nieprzerwanie zbawia świat”. Jest ona utrzymana w tonie dziękczynienia i uwielbienia Boga za dzieło odkupienia.

Epikleza. Kapłan w imieniu wspólnoty prosi Ducha Świętego, aby zstąpił na dary chleba i wina i swoją mocą najpierw przemienił je w Ciało i Krew, a następnie udzielił zbawczych owoców przystępującym do Stołu Pańskiego. Pierwszy gest nawiązuje do starotestamentalnego nakładania rąk na zwierzę przeznaczone na ofiarę. We Mszy św. realizuje się więc prawdziwa ofiara. Znak krzyża precyzuje charakter tej ofiary: „W znakach sakramentalnych uobecnia się ofiara krzyżowa”.

Opis ustanowienia i konsekracja. Celebrans powtarza słowa Chrystusa ustanawiającego Eucharystię podczas Ostatniej Wieczerzy. Mocą tych słów dokonuje aktu przeistoczenia, który jest jednocześnie aktem ofiary. Prostocie liturgii konsekracji towarzyszą ryty, które uwypuklają doniosłość akcji dokonującej się na ołtarzu, a z drugiej strony podkreślają, że dzieją się wielkie tajemnice wiary. „Tak należy interpretować pełne czci pochylenie się kapłana przy wypowiadaniu słów konsekracji, przyklękanie, ukazywanie wiernym Ciała i Krwi Pańskiej, a także okadzenie i dzwonienie przy ołtarzu”.

Reklama

Anamneza. Kościół wypełnia polecenie Chrystusa: „to czyńcie na moją pamiątkę!” (Łk 22,19), sprawując Eucharystię, w której uobecnia się zmartwychwstały Chrystus, jako Kapłan i Żertwa ofiarna nowego Przymierza.

Epikleza komunijna występuje w różnych wersjach we wszystkich modlitwach eucharystycznych, zaraz po przeistoczeniu w prośbie o godne i owocne przyjęcie Ciała i Krwi przez uczestników Ofiary. Takie, które napełniłoby ich „łaską Bożą i zjednoczyło jak najściślej z Chrystusem i całą odkupioną ludzkością”. Łączność wiernych z Chrystusem i między sobą jest dziełem Ducha Świętego”.

Obrzędy komunijne. Ukazując konsekrowaną Hostię, kapłan mówi: „Oto Baranek…”. Jest to wezwanie do przyjęcia Ciała i Krwi Chrystusa i zapowiedź udziału w uczcie eschatycznej. „Eucharystia ubogaca ziemskie życie człowieka w owoce odkupienia i stanowi najpełniejszą rękojmię przyszłej chwały”.
Jak wspomniałem wcześniej, rozważając poszczególne części Mszy św., nie omawiam w sposób szczegółowy poszczególnych zagadnień. Pozostawiam czytelnikowi możliwość własnego poszukiwania po to, aby Eucharystia - „źródło i szczyt chrześcijańskiego życia” - stała się dla człowieka wiary pierwszym i najpewniejszym odniesieniem. A stanie się tak wtedy, kiedy w trudzie miłości zaczniemy zagłębiać się w tę „tajemnicę wiary” i przyswajać sobie sercem jej wewnętrzną treść.

2005-12-31 00:00

Ocena: +3 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Andrzej Bobola uprosił mi uzdrowienie

[ TEMATY ]

św. Andrzej Bobola

Karol Porwich/Niedziela

św. Andrzej Bobola

św. Andrzej Bobola

Nawet najnowocześniejsze terapie medyczne, rodem z filmów sci-fi, mogą zawieść. Tak było w przypadku Idy Kopeckiej z Krynicy.

U czterdziestodwuletniej kobiety niespodziewanie pojawiły się potworne bóle, promieniujące na całe ciało. Nawet nadrobniejszy dotyk był dla niej niczym cios wymierzony przez zawodowego boksera, a każdy, nawet najmniejszy wysiłek fizyczny przysparzał zmęczenia, jakby wspinała się na Mount Blanc.

CZYTAJ DALEJ

Odbyło się spotkanie Zespołu Roboczego KEP ds. kontaktów z Rządem RP w sprawie lekcji religii z przedstawicielami MEN

2024-05-16 11:54

[ TEMATY ]

religia

KEP

Konferencja Episkopatu Polski postuluje m.in. o zmniejszenie liczby uczniów w klasach łączonych. Postulaty przedstawiono w czasie rozmów KEP z MEN - przekazało w czwartek biuro prasowe Episkopatu.

W komunikacie przekazanym w czwartek PAP przez biuro prasowe Episkopatu Polski poinformowano o środowym spotkaniu zespołu roboczego Konferencji Episkopatu Polski ds. kontaktów z rządem w sprawie lekcji religii z przedstawicielami Ministerstwa Edukacji Narodowej.

CZYTAJ DALEJ

Turniej WTA w Rzymie - Świątek awansowała do finału

2024-05-16 18:27

[ TEMATY ]

Rzym

Iga Świątek

Turniej WTA

PAP/ALESSANDRO DI MEO

Ida Świątek

Ida Świątek

Iga Świątek awansowała do finału turnieju WTA 1000 na kortach ziemnych w Rzymie. Liderka światowego rankingu tenisistek w półfinale wygrała z rozstawioną z "trójką" Amerykanką Coco Gauff 6:4, 6:3.

Była to dziesiąta wygrana Polki w jedenastym meczu przeciw Gauff. Pojedynek trwał godzinę i 48 minut.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję