Reklama

Wychowanie do uczestnictwa we Mszy św. (IX)

Liturgia Eucharystyczna

W poprzednim artykule, rozważając temat Eucharystii, zatrzymaliśmy się nad Liturgią Słowa. Obecnie przedmiotem naszej refleksji stanie się Liturgia Eucharystyczna. Oczywiście dotkniemy tylko niektórych jej aspektów, zachęcając w ten sposób czytelnika do własnego studium. Jego celem niech będzie ukochanie tego „przedziwnego sakramentu”, w którym to Bóg wydaje się człowiekowi w tajemnicy „pokornego chleba”.

Niedziela w Chicago 14/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W skład Liturgii Eucharystycznej wchodzą:
1. Przygotowanie darów
2. Modlitwa Eucharystyczna
3. Obrzędy Komunii świętej.

Dary ofiarne. Nowe ogólne wprowadzenie do Mszału sugeruje, aby wierni przynosili dar do ołtarza. „Są one cząstką samooddania się wiernych Chrystusowi w jego braciach i siostrach”. Starożytni chrześcijanie przynosili procesjonalnie do ołtarza wino, chleb, owoce, oliwę itp. Procesji towarzyszył śpiew psalmu. W Rzymie był zwyczaj, że kapłan i diakoni wchodzili między wiernych, przyjmowali od nich dary i zanosili je przed ołtarz. Do tej tradycji nawiązuje praktyka ofiar pieniężnych, przez które wierni „oddają się Bogu i biorą na swe ramiona ciężar odpowiedzialności za Jego dzieła w Kościele i świecie”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Modlitwa eucharystyczna. Rozpoczyna się od prefacji, a kończy się tzw. wielką doksologią, czyli uroczystym aktem uwielbienia Boga „przez Chrystusa, z Chrystusem i w Chrystusie”. Jest ona sercem i rdzeniem Mszy św. Istotna rola tej modlitwy wyraża się w uobecnianiu aktu zbawczego, który „ciągle i nieprzerwanie zbawia świat”. Jest ona utrzymana w tonie dziękczynienia i uwielbienia Boga za dzieło odkupienia.

Reklama

Epikleza. Kapłan w imieniu wspólnoty prosi Ducha Świętego, aby zstąpił na dary chleba i wina i swoją mocą najpierw przemienił je w Ciało i Krew, a następnie udzielił zbawczych owoców przystępującym do Stołu Pańskiego. Pierwszy gest nawiązuje do starotestamentalnego nakładania rąk na zwierzę przeznaczone na ofiarę. We Mszy św. realizuje się więc prawdziwa ofiara. Znak krzyża precyzuje charakter tej ofiary: „W znakach sakramentalnych uobecnia się ofiara krzyżowa”.

Opis ustanowienia i konsekracja. Celebrans powtarza słowa Chrystusa ustanawiającego Eucharystię podczas Ostatniej Wieczerzy. Mocą tych słów dokonuje aktu przeistoczenia, który jest jednocześnie aktem ofiary. Prostocie liturgii konsekracji towarzyszą ryty, które uwypuklają doniosłość akcji dokonującej się na ołtarzu, a z drugiej strony podkreślają, że dzieją się wielkie tajemnice wiary. „Tak należy interpretować pełne czci pochylenie się kapłana przy wypowiadaniu słów konsekracji, przyklękanie, ukazywanie wiernym Ciała i Krwi Pańskiej, a także okadzenie i dzwonienie przy ołtarzu”.

Anamneza. Kościół wypełnia polecenie Chrystusa: „to czyńcie na moją pamiątkę!” (Łk 22,19), sprawując Eucharystię, w której uobecnia się zmartwychwstały Chrystus, jako Kapłan i Żertwa ofiarna nowego Przymierza.

Epikleza komunijna występuje w różnych wersjach we wszystkich modlitwach eucharystycznych, zaraz po przeistoczeniu w prośbie o godne i owocne przyjęcie Ciała i Krwi przez uczestników Ofiary. Takie, które napełniłoby ich „łaską Bożą i zjednoczyło jak najściślej z Chrystusem i całą odkupioną ludzkością”. Łączność wiernych z Chrystusem i między sobą jest dziełem Ducha Świętego”.

Obrzędy komunijne. Ukazując konsekrowaną Hostię, kapłan mówi: „Oto Baranek…”. Jest to wezwanie do przyjęcia Ciała i Krwi Chrystusa i zapowiedź udziału w uczcie eschatycznej. „Eucharystia ubogaca ziemskie życie człowieka w owoce odkupienia i stanowi najpełniejszą rękojmię przyszłej chwały”.
Jak wspomniałem wcześniej, rozważając poszczególne części Mszy św., nie omawiam w sposób szczegółowy poszczególnych zagadnień. Pozostawiam czytelnikowi możliwość własnego poszukiwania po to, aby Eucharystia - „źródło i szczyt chrześcijańskiego życia” - stała się dla człowieka wiary pierwszym i najpewniejszym odniesieniem. A stanie się tak wtedy, kiedy w trudzie miłości zaczniemy zagłębiać się w tę „tajemnicę wiary” i przyswajać sobie sercem jej wewnętrzną treść.

2005-12-31 00:00

Oceń: +3 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Norwegia: ekumeniczna deklaracja o ideologii gender

2024-10-18 16:38

[ TEMATY ]

ekumenizm

gender

deklaracja

Norwegia

Vatican Media/www.vaticannews.va/pl

Bp Erik Varden, przewodniczący Episkopatu Krajów Nordyckich

Bp Erik Varden, przewodniczący Episkopatu Krajów Nordyckich

30 wyznań chrześcijańskich w Norwegii wydało wspólną deklarację na temat różnorodności płci i seksualności. Opierając się na biblijnym nauczaniu, biologicznych faktach i poszanowaniu praw dziecka, norwescy chrześcijanie przypominają, że istnieją tylko dwie płci, a wpajanie dzieciom i młodzieży ideologii gender jest dla nich niebezpieczne. Podkreślają, że nikt nie może rościć sobie prawa do posiadania dzieci. Apelują też do władz o poszanowanie wolności sumienia, praw rodziców i dobra dzieci.

Głównymi sygnatariuszami deklaracji jest Kościół katolicki i zielonoświątkowcy. „Podczas gdy w Rzymie trwa wielki synod, w Norwegii miało miejsce skromniejsze przedsięwzięcie synodalne, pokazujące przydatność wspólnego dążenia do celu” – napisał bp Eric Varden, przewodniczący Episkopatu Skandynawii. Podkreśla, że ekumeniczne oświadczenie ma pełnić funkcję swoistej mapy drogowej, dzięki której chrześcijanie będą mogli odnaleźć się w trudnym terenie, naznaczonym przez silne emocje, słabość, a czasem wielki ból. Wymaga to z jednej strony wielkiego szacunku i łagodności, a zarazem jasnego myślenia i klarownych definicji, aby uniknąć poznawczego zamętu. Bp Varden zaznacza, że u podstaw tego dokumentu stoi świadomość szczególnej odpowiedzialności za dzieci we współczesnym społeczeństwie.
CZYTAJ DALEJ

Pan pragnie mieszkać wśród swojego ludu

2024-10-19 17:00

Marzena Cyfert

Namaszczenie ołtarza olejem krzyżma świętego

Namaszczenie ołtarza olejem krzyżma świętego

Abp Józef Kupny dokonał obrzędu poświęcenia kościoła Najświętszego Serca Pana Jezusa w Lipkach. Mieszkańcy wioski ponad 30 lat czekali na ten moment.

Budowa świątyni w Lipkach rozpoczęła się w 1989 r. z inicjatywy ówczesnego proboszcza ks. Juliana Bylicy. Budowę dokończył ks. Marek Staniszewski. A było to możliwe dzięki zaangażowaniu i ogromnej pomocy parafian, mieszkańców Lipek.
CZYTAJ DALEJ

Patron młodzieży w Zielonej Górze

2024-10-19 16:46

[ TEMATY ]

relikwie

Zielona Góra

Carlo Acutis

Parafia Miłosierdzia Bożego

Archiwum ks. Pawła Łobaczewskiego

W parafii Miłosierdzia Bożego w Zielonej Górze 20 października zostaną zainstalowane relikwie bł. Carlo Acutisa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję