W wiedeńskiej katedrze św. Szczepana jest miejsce, gdzie zawsze modlą się ludzie, gdzie zawsze palą się świeczki – to kaplica po prawej stronie od wejścia do świątyni, gdzie znajduje się otoczony od wieków szczególnym kultem obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem. Niewielka ikona typu Hodegetria – ta, która wskazuje drogę – namalowana została w 1676 r. jako wotum dla greckokatolickiej cerkwi w Pócs (dzisiejsza Máriapócs) we wschodniej części Węgier. Stąd też jej nazwa „Maria Pócs”. Wizerunek Madonny czczony był także jako ikona płacząca – 4 listopada 1696 r. zauważono płynące z oczu Matki Bożej łzy, które bezustannie przez czternaście dni spływały z jej oblicza. Cudownej ikonie przypisano zwycięstwo arcyksięcia Eugeniusza Sabaudzkigo nad Turkami pod Zentą 11 września 1697 r.
W niedzielę 4 listopada 2018 r. w katedrze św. Szczepana odprawiona została uroczysta suma ku czci Matki Bożej z cudownego obrazu „Maria Pócs”, którą celebrował kard. Christoph Schönborn. Nabożeństwo uświetniła muzyka Wolfganga Amadeusa Mozarta missa brevis G-dur KV 49 (tzw. „Ursulinen-Messe”, nazwa pochodzi od prawykonania w Klasztorze Urszulanek w Wiedniu) oraz Edvarda Griega „Ave maris stella” w wykonaniu solistów, chóru i orkiestry katedralnej St. Stephan.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Po Mszy św. wierni przeszli w procesji do ołtarza „Maria Pócs”, przy którym kard. Schönborn udzielił błogosławieńdstwa.
Reklama
Do Wiednia obraz trafił w 1697 r. z polecenia cesarza Leopolda I. Dzięki staraniom kapucyna bł. Marka z Aviano, 4 lipca 1697 r., po kilkumiesięcznej pielgrzymce eskortowanej przez 150 żołnierzy, ikonę powitano triumfalnie w naddunajskiej metropolii, gdzie tygodniami oddawano jej cześć w procesjach i uroczystych nabożeństwach w licznych kościołach miasta, zanim 1 grudnia 1697 r. znalazła swoje miejsce w głównym ołtarzu katedry św. Szczepana. Z tej okazji cesarzowa Eleonora ofiarowała srebrną ramę oraz ozdobny ornat nazwany jej imieniem („Eleonoren-Ornat”).
Przeniesienie ikony do katedry pod koniec XVII w. przyczyniło się również do rozkwitu religijności mieszkańców Wiednia. Obok licznych Mszy św. i nabożeństw modlitewnych przy ołtarzu maryjnym odprawiana była codziennie o godz. 11 uroczysta suma z muzyką w wykonaniu orkiestry i chóru, a o 5 rano śpiewano Litanię Loretańską. W niedziele i święta odprawiano nabożeństwo różańcowe również z towarzyszeniem instrumentów muzycznych. Od tego czasu prawie przez 100 lat działała przy katedrze św. Szczepana obok głównej orkiestry katedralnej również specjalna orkiestra, „pełniąca służbę” przy cudownym obrazie „Maria Pócs”. Najbardziej znanym kapelmistrzem tej szczególnej orkiestry był słynny austriacki kompozytor barokowy Johann Joseph Fux, który ku czci cudownej ikony skomponował mszę „Missa Lachrymantis Virginis”.
Na pamiątkę cudu płaczącego obrazu z Pócs z 4 listopada 1696, odprawiana jest corocznie w katedrze św. Szczepana w niedzielę około 4 listopada uroczysta Msza św. ku czci cudownej Mdonny tzw. „Maria Pócs-Amt”.
Po II wojnie światowej, obraz, który ocalał podczas wojennych bombardowań i pożaru katedry, został przeniesiony do nawy południowej, gdzie znajduje się do dziś. Umieszczony jest pod późnogotyckim baldachimem ołtarzowym z 1515 r.
Reklama
W ciągu roku wiedeńska katedra odwiedzana jest przez miliony osób. Każdy, kto przekroczy próg świątyni – wiedeńczycy i turyści, wierzący i niewierzący – zatrzymuje się w tym szczególnym miejscu, aby choć na moment w ciszy i zamyśleniu przysiąść czy uklęknąć przed cudownym wizerunkiem Matki Bożej, kierując do Niej swoje prośby i modlitwy, zapalając świeczkę w ważnej dla siebie intencji.
Tutaj przed obliczem ikony z Máriapócs modlił się Jan Paweł II podczas swoich pielgrzymek do Austrii. Papież Polak odwiedził Austrię trzy razy: w 1983 r., 1988 r. i 1998 r. Podczas swoich dwóch pierwszych wizyt pastoralnych odprawiał w katedrze św. Szczepana Mszę św. dla laikatu (12 września 1983) oraz Nieszpory (23 czerwca 1988). Za każdym razem przed rozpoczęciem nabożeństwa znalazł czas na modlitwę w ciszy i skupieniu do cudownej Madonny „Maria Pócs”.
Zapewne fakt ten sprawił, ze proboszcz katedry wybrał bliskość ołtarza maryjnego na miejsce upamiętniające pontyfikat Karola Wojtyły. Między ołtarzem „Maria Pócs” a kaplicą Elizjusza (kaplicą św. Sakramentu) znajduje się od 2013 r. portret z podobizną Jana Pawła II dzieła austriackiego artysty Bernda Faschinga.