Reklama

Drugie skrutinium

Chrzest jako oświecenie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tematyka IV niedzieli Wielkiego Postu nawiązuje do drugiego skrutinium. Centralnym tekstem jest Janowy opis cudu uzdrowienia człowieka niewidomego od urodzenia (por. J 9, 1-38), który na wyraźne polecenie Jezusa obmył się w Sadzawce Siloe i przejrzał. Wątki znaku wody oraz światła tworzą harmonijną całość. Perykopa ta objawia prawdę o światłości, która zmaga się i walczy z ciemnością błędu, niewiary i grzechu. Jezus Chrystus jest Światłością świata (por. J 1, 5-9) i poprzez chrzcielne obmycie oświeca człowieka wierzącego. Udziela mu nowego wzroku i otwiera człowiekowi oczy w nowym spojrzeniu na całą rzeczywistość. Sadzawka Siloe, która skutecznie obmywa niewidomego, kojarzy się z chrzcielną kąpielą zanurzającą w Chrystusa, posłanego przez Ojca i wypełniającego z miłością Jego wolę. Chrzest nazywany jest - nie tylko w tradycji Kościoła wschodniego - oświeceniem, gdyż sprawia w człowieku przyjmującym chrzest, duchowe oświecenie.
Prawda o chrzcie jako sakramencie duchowego oświecenia została podkreślona w symbolu wyjaśniającym teologię tego sakramentu. Zapalenie świecy od płonącego paschału wpisuje się w obszar bardzo przystępnego języka materialnych znaków. Symbolika światła, ognia, płonącej świecy należy bowiem do najbardziej znanych i przemawiających. W liturgii występuje ona w postaci czystej, prostej, bez jakiejkolwiek obrzędowej przesady. Wyraża w ten służebny sposób rzeczywistość niewidzialnego świata wiary i życia Bożego w człowieku ochrzczonym. Jest to symbol wybitnie paschalny. Stąd zalecenie, aby świecę zapalać właśnie od płomienia paschału, który poza okresem wielkanocnym zawsze powinien być umieszczony obok chrzcielnicy. Ten fakt nawiązuje do symboliki światła liturgii Wigilii Paschalnej, kiedy to ciemności otaczającego świata zostają skutecznie rozproszone światłem Chrystusa Zmartwychwstałego. W ten sposób wyraża się także prawda o tym, że chrzest jest udziałem człowieka w paschalnym misterium, a po raz pierwszy urzeczywistnia się to właśnie podczas chrzcielnego zanurzenia.
Symbolika światła stanowi jednocześnie znak zobowiązania. Szafarz podczas wręczania zapalonej świecy wyraźnie stwierdza: „Podtrzymywanie tego światła powierza się wam, rodzice i chrzestni, aby wasze dzieci, oświecone przez Chrystusa, postępowały zawsze jak dzieci światłości(...)”. Zatem dalsze życie ma być egzystencją dziecka światłości, które nieustannie wychodzi i jest przygotowane na ostateczne spotkanie z Panem. Obdarowując ludzi podczas chrzcielnego oświecenia swoją światłością, Chrystus Pan zobowiązuje ich też do kontynuowania jego misji na ziemi: „Tak niech wasze światło jaśnieje przed ludźmi, aby widzieli wasze dobre uczynki i chwalili Ojca waszego, który jest w niebie” (Mt 5, 16).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Parolin w Kijowie: przesłanie, które przywiozłem od papieża, to przesłanie bliskości

2024-07-22 11:38

[ TEMATY ]

kard. Parolin

kard. Pietro Parolin

www.vaticannews.va

Kard. Parolin w krypcie greckokatolickiej katedry Zmartwychwstania Pańskiego w Kijowie

Kard. Parolin w krypcie greckokatolickiej katedry Zmartwychwstania Pańskiego w Kijowie

W niedzielę 21 lipca sekretarz stanu Stolicy Apostolskiej odwiedził katedrę patriarchalną Zmartwychwstania Pańskiego i rezydencję zwierzchnika Ukraińskiego Kościoła Greckokatolickiego (UKGK) w Kijowie. Kard. Pietro Parolina powitał arcybiskup większy kijowsko-halicki Światosław Szewczuk. "Przesłanie, które przywiozłem od papieża, to przesłanie bliskości" - powiedział kardynał.

Zwierzchnik UKGK podziękował sekretarzowi stanu Stolicy Apostolskiej za wizytę w Ukrainie w czasie wojny. Podczas wizyty w katedrze opowiedział mu szczegółowo o posłudze UKGK w czasie wojny.

CZYTAJ DALEJ

Śladem świętej z Magdali

Niedziela Ogólnopolska 30/2021, str. 16

[ TEMATY ]

św. Maria Magdalena

Maria z Magdali

pl.wikipedia.org

Piero di Cosimo, Maria Magdalena

Piero di Cosimo, Maria Magdalena

O Marii z Magdali wiemy jedynie tyle, że Jezus wkroczył w jej życie, uwalniając ją od siedmiu złych duchów. Owa liczba podkreśla wielki ciężar, który zdjął z niej Zbawiciel, i niezwykłą przemianę, jaka w niej nastąpiła.

Maria Magdalena, a raczej Maria z Magdali, bo tak naprawdę po imieniu świętej Ewangelia wspomina miejscowość, z której owa kobieta pochodziła. Czyni tak, by odróżnić ją od innych Marii, które wspominane są w jej tekstach, poczynając od Matki Jezusa. Imię Maria było bowiem równie popularne w czasach biblijnych jak dziś. My posługujemy się jego greckim brzmieniem. W języku aramejskim wymawiano je jako „Mariam”, zaś po hebrajsku „Miriam”. Jak zatem zwracano się do naszej bohaterki? Pewnie zależało to od sytuacji i od tego, kto ją spotykał. Dla nas jej imię zostało zachowane w grece, gdyż w tym języku spisano teksty natchnione Nowego Testamentu. Nie jest też jednoznaczna treść, która kryje się pod tym imieniem. Może ono określać gorycz lub smutek, a także odpowiadać słowu „pani”. Może również oznaczać przyczynę radości lub ukochaną (przez Jahwe). To ostatnie znaczenie jest dość niepewne i opiera się na związkach z egipskim słowem mrjt – ukochana. Które z nich wiąże się z kobietą, o której opowiada Ewangelia? Czy znajdziemy jedno właściwe, czy też wszystkie po trochu oddają dzieje jej życia: te związane z goryczą i bólem doświadczenia zła, te naznaczone radością uwolnienia z sideł szatana, i te, w których odnalazła głębię i piękno miłości Boga? Tu pozostawmy każdemu miejsce na własną odpowiedź.

CZYTAJ DALEJ

Ukraina: sanktuarium maryjne w Berdyczowie uzysało tytuł bazyliki mniejszej

2024-07-22 19:37

[ TEMATY ]

Ukraina

Karol Porwich/Niedziela

Obraz Matki Bożej w Berdyczowie

Obraz Matki Bożej w Berdyczowie

Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, przy którym istnieje Ogólnoukraińskie Sanktuarium Matki Bożej Szkaplerznej w Berdyczowie, stał się bazyliką mniejszą. Decyzję Franciszka w tej sprawie ogłoszono w czasie liturgii sprawowanej w tej świątyni 21 lipca pod przewodnictwm goszczącego na Ukrainie wysłannika papieskiego kard. Pietro Parolina.

Z wnioskiem o nadanie kościołowi tytułu bazyliki mniejszej wystąpił do Watykanu 27 lutego br. biskup kijowsko-żytomierski Witrali Krywicki. "W odpowiedzi na tę prośbę oraz na modlitwy i błagania duchowieństwa i wiernych Dykasteria Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, na mocy szczególnych uprawnień nadanych jej przez Ojca Świętego Franciszka, z radością przyznaje świątyni-sanktuarium w Berdyczowie, poświęconej Bogu ku czci Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny, tytuł i godność Bazyliki Mniejszej (Basilica Minor) z wszystkimi należnymi prawami i liturgicznie nadanymi aktami i gwarancjami, pod warunkiem przestrzegania dekretu «De Titulo Basilicae Minoris», ogłoszonego 9 listopada 1989 roku" - stwierdza dokument urzędu kurialnego, noszący datę 25 czerwca 2024 roku i podpisany przez prefekta i sekretarza Dykasterii.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję