Reklama

Rekolekcje wielkopostne z „Aspektami”

Cień chylącego się dnia i mrok duszy

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„«Zostań z nami, Panie, gdyż ma się ku wieczorowi» (por. Łk 24, 29). Z tym usilnym zaproszeniem dwaj uczniowie zdążający do Emaus wieczorem (…) przygnębieni smutnymi myślami zwrócili się do Wędrowca, który przyłączył się do nich w drodze”. Te słowa Ojca Świętego Jana Pawła II z listu apostolskiego Mane nobiscum, Domine zapowiadającego Rok Eucharystii są kanwą naszych rozważań wielkopostnych.
Wieczór jest porą dnia sprzyjającą skupieniu i refleksji. Skłania także do wyciszenia i podsumowania całego dnia. Nadchodzi po nim ciemność nocy.
Ewangelia św. Jana w opisie Ostatniej Wieczerzy mówi o opuszczeniu Wieczernika przez Judasza Iskariotę - ucznia, który zdradził Pana Jezusa. Podkreśla przy tym, że kiedy wyszedł, była noc (por. J 13,30). Akcent ten uwidacznia symboliczny związek między mrokiem duszy i ciemnością nocy. Ów mrok będzie tematem kolejnego naszego wielkopostnego zamyślenia.
Nie ma większego mroku niż mrok duszy, który w swoich konsekwencjach przynosi grzech. Rozumiemy go zwykle w sensie prawniczym - jako przekroczenie przykazań Bożych lub kościelnych. Taka kazuistyka przenosi nas jednak w świat bezdusznej litery Prawa. Sam grzech bowiem nie zaczyna się od przekroczenia norm. Tu zwykle się kończy. Gdzie zatem kryje się jego zarzewie? Pan Jezus mówi, że w sercu człowieka (por. Mt 15,19). Istotę tej odpowiedzi Chrystusa pozwala nam pojąć historia upadku pierwszych ludzi w raju.
Pokusa zerwania zakazanego owocu oparta jest na podchwytliwym pytaniu węża: „Czy rzeczywiście Pan Bóg zakazał wam jeść ze wszystkich drzew ogrodu? (…) Jeść je możemy - odpowiada niewiasta - tylko o owocach z drzewa, które jest w środku ogrodu, Bóg powiedział: Nie wolno wam jeść z niego ani go dotykać, abyście nie pomarli” (por. Rdz 3,2-3). O dotykaniu owocu nie było jednak mowy. Odpowiedź niewiasty jest nieprawdziwa. Pan Bóg powiedział przecież: „Z wszelkiego drzewa tego ogrodu możesz spożywać do woli, ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo gdy z niego spożyjesz, niechybnie umrzesz” (Rdz 2,16-17).
Co się stało w duszy człowieka, że poświadczył nieprawdę? Zwątpił w sens ostrzeżenia Pana Boga przed sięganiem po owoc zakazany? Zwątpił w Bożą prawdomówność i miłość do stworzenia? Przestał ufać? Oto dramat każdego grzechu, każdej nieprawości, każdego odejścia od Boga.
Zbawiciel człowieka przyłącza się do uczniów w drodze jako Wędrowiec. Jest inicjatorem spotkania w Emaus i każdego innego. Tak jak w raju po grzechu pierworodnym Bóg szukał człowieka: „Gdzie jesteś, Adamie?” (por. Rdz 3,9), tak też tu go - można powiedzieć - w drodze do Emaus, naprawdę znajduje przez swojego Syna. Oto najprawdziwsza Ewangelia - Dobra Nowina dla tych, którzy kroczą w ciemnościach grzechu, objawienie wielkiej miłości Boga do człowieka - najpiękniejszego ze swych stworzeń.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ida Nowakowska: Wiara jest fajna

2024-11-06 19:00

[ TEMATY ]

modlitwa

wiara

świadectwo

Bóg

świadectwo wiary

Ida Nowakowska

Magdalena Kowalczyk

Wspaniała tancerka, aktorka oraz znana i lubiana prezenterka telewizyjna o tym, jaką rolę w jej życiu odegrała wiara i tego, że się jej nie wstydzi, mówiła na spotkaniu pt. “Życie na Gigancie” w Duszpasterstwie Akademickim Emaus.

Podczas spotkania Ida podkreślała, że już od dziecka była uczona, aby wiara była nie tylko sprawą niedzielnych Mszy Świętych, ale też codzienną relacją z Bogiem. Jak mówi, już jako nastolatka latach szkolnych, łącząc wiele obowiązków, znajdywała czas na codzienną rozmowę z Jezusem.
CZYTAJ DALEJ

Od niekatoliczki do założycielki pierwszego katolickiego klasztoru w Etiopii

2024-11-08 13:16

[ TEMATY ]

klasztor

Etiopia

Karol Porwich/Niedziela

Miała 16 lat, gdy po raz pierwszy uczestniczyła w Eucharystii. Fascynacja pięknem liturgii doprowadziła ją do Kościoła katolickiego. Serce Haregeweine było jednak niespokojne. Marzyła o stworzeniu w swej rodzinnej Etiopii wspólnoty, która modliłaby się w lokalnym języku i służyła miejscowej ludności. Po latach modlitwy i zbierania środków, otworzyła benedyktyński klasztor w stołecznej Addis Abbebie. Zakonnice z tej wspólnoty otrzymały tytuł „emahoy”, co po amharsku znaczy „moja matka”.

Matka Haregeweine jest pionierką w tworzeniu rodowitego katolickiego życia zakonnego w Etiopii. Podkreśla, że od początku jej pragnienie wykraczało jedynie poza bycie katolicką zakonnicą. To udało jej się zrealizować wstępując do międzynarodowej wspólnoty Małych Sióstr Jezusa (założonych przez św. Karola de Foucaulda). Jak wyznała czuła się w niej szczęśliwa i kontynuowała swą formację zakonną w kilku krajach, m.in. w Nigerii, Kenii, Egipcie, Francji i Włoszech, nieustannie poszukując odpowiedzi na swoje duchowe pytania. Nadszedł rok 2007. Uczestniczyła w seminarium na temat etiopskich tradycji monastycznych i wtedy poczuła, że znalazła odpowiedzi, których od lat szukała. Ten moment zapoczątkował i ukierunkował jej misję: założenia katolickiego klasztoru, który odzwierciedlałby wyjątkową duchową i kulturową tożsamość Etiopii.
CZYTAJ DALEJ

USA/ FBI udaremniło irański zamach na Trumpa

2024-11-08 21:11

[ TEMATY ]

zamach

Donald Trump

Iran

PAP/GRAEME SLOAN

Resort sprawiedliwości USA ujawnił w piątek, że w tygodniu poprzedzającym wybory prezydenckie FBI udaremniło irański zamach na Donalda Trumpa - przekazała agencja Reutera.

Jak wynika z informacji resortu, we wrześniu br. niewymieniony z nazwiska funkcjonariusz irańskiej Gwardii Rewolucyjnej zlecił niejakiemu Farhadowi Shakeri śledzenie, a następnie zabicie kandydata Partii Republikańskiej na prezydenta.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję