Muzeum Diecezjalne jest skarbnicą pamiątek przeszłości wciąż wzbogacaną i uzupełnianą.
Ostatnio również dokonano drobnych zmian na ekspozycji: w gablocie położony został Modlitewnik w haftowanej oprawie, pisany ręcznie w Sandomierzu w 1847 r. Jest to pamiątka po bp. Stanisławie Sygnecie (+ 1985). Ponadto wyeksponowano (przechowywane dotychczas w magazynie) sztony do gier, wykonane z masy perłowej w XIX w. Uzupełniły one znajdujące się w zbiorach zabytki związane z grami: zdobiony intarsją stolik do gier z XVIII w., karty do tarota i wista z XVIII w., wykonane techniką drzeworytu, ręcznie kolorowane, z Krajowej Fabryki Kart J. C. Du Porta w Warszawie. Muzeum posiada również karty do gry wykonane w XVIII w. według rycin autorstwa Stefano della Belli, z 1644 r. Powstały wówczas cztery gry karciane: „Królowie Francji”, „Słynne ruiny”, „Geografia”, „Metamorfozy”. Karty z kolekcji Muzeum należą do serii „geograficznej”.
Na ekspozycję powróciły zegary słoneczne: jeden wykonany z mosiądzu złoconego jest dziełem Nikolausa Rugendasa działającego w Augsburgu w XVII w., dwa zegary słoneczne słupkowe (drewno, druk na papierze) z XIX w., a także małe mikroskopy z XIX w. Pamiątki te ofiarowała do Muzeum mieszkanka Sandomierza Tekla Mikulińska, w czasach kiedy Muzeum Diecezjalne miało swoją siedzibę jeszcze w Seminarium Duchownym.
Pamiątki patriotyczne wzbogaciły medale z wizerunkami królów polskich, wykonane z miedzi srebrzonej, oprawione w drewnianą ramę. Medale takie powstawały z inicjatywy króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Ich wykonanie król powierzył swemu nadwornemu medalierowi Janowi Holzhaeusserowi (1741-92) z Saksonii, a po jego śmierci Janowi Reichelowi (ok. 1746 - 1801). Wzorem dla medalowej galerii królów polskich były obrazy Bacciarellego, które namalował on w latach 1768-71 do sali Marmurowej zamku warszawskiego. Medale pochodzą ze zbioru pamiątek polskich ks. Jana Wiśniewskiego (+ 1943).
Św. Agata Sycylijska ur. ok. 236 r. zm. w 251 r.
Dlaczego Agata Sycylijska, której liturgiczne wspomnienie obchodzone jest 5 lutego, to dobra święta? Dlatego, że jej imię oznacza z greki po prostu „dobra”.
W naszej polskiej tradycji z tą świętą, która żyła w III wieku, a zatem była związana z początkami Kościoła, wiąże się wiele mądrych ludowych porzekadeł. Oto te najbardziej znane: „Gdy św. Agata po błocie brodzi, człek w Zmartwychwstanie po lodzie chodzi”; „Św. Agata pożary zgniata”; „Chleb i sól św. Agaty od ognia strzeże chaty” czy „Gdzie św. Agata, bezpieczna tam chata”.
Studenci i republikańscy ustawodawcy ostro krytykują Grand Valley State University za wyświetlanie bluźnierczego wizerunku Matki Bożej z Guadalupe, na którym znajdują się obsceniczne, promujące społeczność LGBT obrazy, w tym wizerunek mężczyzny w bieliźnie i dwóch mężczyzn całujących się na sukni Matki Bożej.
Popularny, finansowany przez państwo publiczny uniwersytet w Michigan spotkał się z ostrą krytyką ze strony chrześcijańskich studentów i ustawodawców po umieszczeniu na terenie kampusu bluźnierczego wizerunku Matki Bożej z Guadalupe, który zawiera takie słowa jak „pedał” i „homofobia” oraz obsceniczne, pro-LGBT obrazy, w tym dwóch całujących się mężczyzn.
"Prezydentx" Warszawy Rafał Trzaskowski, która stała się pionierem w dziedzinie językowej alchemii, gdzie zamiast upraszczać, wprowadzamy słowne akrobacje
Czy ktoś jeszcze pamięta, jak to było, gdy mówiliśmy do ludzi „Szanowni Państwo” i nikt się nie obrażał? Cóż, czasy się zmieniają, wszyscy mówią „Polki i Polacy” a warszawski ratusz, w swoim nieustającym dążeniu do równości, postanowił podarować nam nową lingwistyczną rozrywkę – iksatywy!
Dla niewtajemniczonych: iksatywy to takie formy językowe, które nie wskazują na płeć. Zamiast pisać „dyrektor” albo „dyrektorka”, urzędnik może teraz napisać „dyrektorx”, zamiast „nauczyciel” czy „nauczycielka” – „nauczycielx”. Proste? No właśnie nie do końca. Dlatego w grudniu 2024 r. w stołecznym magistracie powstał "Poradnik empatycznej i skutecznej komunikacji". Broszura kryje w sobie instrukcje na temat zwracania się do osób niebinarnych. Urzędnicy dowiedzieli się czym są iksatywy i jak je stosować. Warszawski ratusz argumentuje, że to krok w stronę otwartości i uwzględnienia osób niebinarnych. Oczywiście nie jest to rozwiązanie dla wszystkich. Władze stolicy wyraźnie zaznaczyły, że iksatywy nie są czymś, co należy kierować do ogółu społeczeństwa. I słusznie! Bo wyobraźmy sobie reakcję przeciętnego obywatela na urzędowe pismo zaczynające się od „Szanownx Mieszkankx” – zapewne skończyłoby się to telefonem do działu „reklamacji językowych”.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.