1 listopada Kościół katolicki obchodzi uroczystość Wszystkich Świętych. Dzień ten kojarzy się dla wielu ze zniczem, z grobem bliskich osób, z cmentarzem, dla innych z wiązanką kwiatów, jeszcze dla innych z modlitwą i pamięcią o tych, którzy wyprzedzili nas w drodze do wieczności. Nie mniej jednak w tym dniu udajemy się z całymi rodzinami na cmentarz i nawiedzamy groby naszych bliskich, przyjaciół, rodziców, krewnych, znajomych, stawiając kwiaty, zapalając ten "płomyk nadziei", wierząc, że już cieszą się oni chwałą w domu Ojca Niebieskiego. Kościół w tym dniu oddaje cześć tym wszystkim, którzy już weszli do chwały niebieskiej, a wiernym pielgrzymującym jeszcze na ziemi wskazuje drogę, która ma zaprowadzić ich do świętości. Przypomina nam również prawdę o naszej wspólnocie ze Świętymi, którzy otaczają nas opieką.
Kształtowanie się uroczystości
W początkach chrześcijaństwa, w obawie przed bałwochwalstwem,
nie oddawano czci nikomu ze stworzeń, ani ludziom, ani aniołom. Oddawano
cześć jedynie Bogu w Trójcy Świętej Jedynemu. W Nowym Testamencie
zauważamy pochwałę jaką sam Pan Jezus daje św. Janowi Chrzcicielowi,
cześć z jaką wyraża się św. Paweł w listach do Rzymian i Hebrajczyków
o Abrahamie i Melchizedeku.
Najpierw przedmiotem kultu stała się Najświętsza Maryja
Panna, jako Matka Syna Bożego. Zaczęto wznosić kościoły ku Jej czci,
Kościół zaczął ustanawiać święta i układał modlitwy oraz pieśni o
Matce Bożej. W tym samym czasie zauważamy też kult św. Michała Archanioła.
Krwawe prześladowania Kościoła w I w. rozbudziły także kult męczenników.
Dzień ich zgonu uważano za dzień ich narodzin dla nieba. Dlatego
już od V w. kult prywatny przerodził się w urzędowy, powszechny.
13 maja 608 r. papież Bonifacy IV, rzymską świątynie pogańską, ku
czci zwłaszcza nieznanych bóstw (Panteon), poświęcił Matce Bożej
i świętym męczennikom. W VIII w. papież Grzegorz III w kościele św.
Piotra otworzył kaplicę poświęconą Wszystkim Świętym, nie tylko męczennikom.
W Anglii pojawiło się święto Wszystkich Świętych w połowie VIII w.
obchodzone 1 listopada. Święto poprzedzone było wigilią, a od XV
w. otrzymało także oktawę. Reforma z 1955 r. usunęła wigilię i oktawę.
Natomiast papież Jan XI w 935 r. ustanowił osobne święto ku czci
Wszystkich Świętych, wyznaczając je na dzień 1 listopada. Tak więc
uroczystość Wszystkich Świętych ma już ponad tysiącletnią tradycję
i przypomina nam przede wszystkim tych Świętych Pańskich "z każdego
narodu i wszystkich pokoleń, ludów i języków" (por. Ap 7, 9), którzy
nie mają swoich osobnych wspomnień w roku liturgicznym. W ciągu wieków
Kościół ubogacił kult świętych. Stawiał im posągi, malował ich obrazy,
budował ku ich czci świątynie (np. kościół Sióstr Benedyktynek pod
wezwaniem Wszystkich Świętych w Drohiczynie) i ołtarze, ułożył szereg
modlitw i pieśni religijnych ku ich czci, jak też ułożył teksty liturgiczne
do Mszy św. i kapłańskich pacierzy - Liturgii Godzin.
Kult Świętych pomnaża cześć Pana Boga. Świętych Pańskich
czcimy ze względu na Pana Boga, którego oni "reprezentują". Tak więc
nie bezpośrednio, lecz pośrednio przez nich kierujemy kult ku Panu
Bogu. Kościół oddaje cześć świętym w różnym stopniu. I tak na pierwszym
miejscu stawia Najświętszą Maryję Pannę, następnie świętych: Józefa
i Jana Chrzciciela, dalej Apostołów, wśród których Święci Piotr i
Paweł mają uprzywilejowane miejsce. Najwięcej jest świętych lokalnych,
którzy odbierają szczególną cześć: w zakonie, w narodzie, w państwie
czy w diecezji, gdzie się wsławili męczeństwem za wiarę lub niezwykłą
cnotą.
Wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych
Wspomnienie Wszystkich Wiernych Zmarłych Kościół obchodzi 2
listopada i w tradycji polskiej dzień ten jest nazywany Dniem Zadusznym
lub inaczej "zaduszkami". To wspomnienie wprowadził opat benedyktynów
w Cluny we Francji, św. Odilon (Odylon). On to w 998 r. zarządził
modlitwy za dusze wszystkich zmarłych w dniu 2 listopada. Termin
ten i sama idea szybko rozprzestrzeniły się we Francji, Anglii, Niemczech,
Italii. W XIII w. zwyczaj ten w Kościele rzymskim stał się powszechny.
W XV w. wytworzył się u dominikanów w Wanencji zwyczaj
ofiarowania w dniu 2 listopada trzech Mszy św. przez jednego kapłana.
Papież Benedykt XIV w 1748 r. rozszerzył ten zwyczaj na całą Hiszpanię.
W 1915 r., podczas I wojny światowej, papież Benedykt XV na prośbę
opata - prymasa benedyktynów pozwolił kapłanom całego Kościoła odprawić
w tym dniu trzy Msze św. Jedną w intencji przyjętej od wiernych,
drugą w intencji wszystkich wiernych zmarłych, a trzecią w intencji
papieża. Zwyczaj ten nie jest traktowany jako obowiązek.
Kościół w tym dniu wspomina zmarłych pokutujących za
grzechy w czyśćcu. Chodzi więc o których nie mogą wejść do nieba,
gdyż mają pewne długi do spłacenia Bożej sprawiedliwości. Prawdę
o istnieniu czyśćca Kościół ogłosił jako dogmat na soborze w Lyonie
w 1274 r. i na XXV sesji Soboru Trydenckiego (1545-1563), w osobnym
dekrecie o czyśćcu. Sobór Trydencki orzekł prawdę, że duszom w czyśćcu
możemy pomagać. Cała wspólnota Kościoła przychodzi z pomocą duszom
czyśćcowym zanosząc w tym dniu prośby przed tron Boży. Aby przyjść
z pomocą zmarłym pokutującym w czyśćcu, żyjący mogą w tych dniach
uzyskać i ofiarować odpusty zupełne.
Nabożeństwo do dusz czyśćcowych było i jest bardzo żywe.
Świadczą o tym uroczyście urządzane pogrzeby, często zamawiane Msze
św. w intencji zmarłych, w Kościele rzymskim powszechne są Msze św.
gregoriańskie (30 Mszy św. po kolei przez 30 dni). W Polsce istnieje
nawet zgromadzenie Sióstr Wspomożycielek Dusz Czyśćcowych, założone
przez błogosławionego o. Honorata Koźmińskiego - kapucyna.
Pomóż w rozwoju naszego portalu