Reklama

Tydzień Powszechnej Modlitwy o Jedność Chrześcijan

Ekumeniczna refleksja o chrzcie św.

Niedziela płocka 7/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

19 stycznia w Domu pod Trąbami, w ramach płockiego Tygodnia Ekumenicznego odbyło się spotkanie poświęcone sakramentom w poszczególnych Kościołach chrześcijańskich. Refleksję poprowadził ks. prof. dr hab. Henryk Seweryniak, a w spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele Kościołów: ewangelickiego, starokatolickiego mariawitów i prawosławnego. Chociaż w zamierzeniach organizatorów tematyka spotkania miała dotyczyć wszystkich sakramentów, to jednak z powodu jej rozległości zdołano poruszyć głównie zagadnienia dotyczące chrztu św. Pytania, jakie padały od strony słuchaczy świadczyły o dużym zainteresowaniu problemem i o jego żywotności.
W trakcie spotkania poruszono kwestię sposobu udzielania chrztu w różnych Kościołach, a także problem, czy katolik może być chrzestnym w innych Kościołach i czy członkowie innych Kościołów mogą być chrzestnymi w Kościele katolickim, i wreszcie problematykę udziału duchownego katolickiego bądź duchownego innego Kościoła w sakramencie chrztu.
Ks. Henryk Seweryniak przypomniał na początku, że generalnie obok Kościoła katolickiego siedem sakramentów uznają także Kościoły prawosławne i Kościół Starokatolicki Mariawitów. Z kolei Kościoły ewangelickie jako sakramenty traktują chrzest św. i Wieczerzę Pańską, czyli Eucharystię. Jeśli chodzi zaś o sakrament chrztu św., to wspólne uzgodnienie w jego sprawie podpisały wszystkie Kościoły należące do Polskiej Rady Ekumenicznej i Kościół rzymskokatolicki.
Zagadnieniem związanym z chrztem, budzącym jednak szczególne kontrowersje, jest problem rodziców chrzestnych w Kościele rzymskokatolickim. Ks. Henryk Seweryniak wyjaśnił, że zgodnie z nauką Kościoła, chrzestnymi przy chrzcie katolickim powinni być katolicy. Jednak z pewnych powodów, np. rodzinnych, jednym chrzestnym w takim przypadku może być także prawosławny. Jeśli zaś chodzi o ewangelików i mariawitów, mogą uczestniczyć w chrzcie udzielanym w Kościele katolickim, przy czym będą nazwani nie chrzestnymi, lecz świadkami chrztu św.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Objawienia Matki Bożej ze Scoglio: pozytywna opinia Dykasterii Nauki Wiary

2024-07-16 11:48

[ TEMATY ]

objawienia

Karol Porwich/Niedziela

Watykańska Dykasteria Nauki Wiary upubliczniła decyzję o wydaniu „Nihil obstat” dla objawień Matki Bożej ze Scoglio. Zgodnie z nowymi normami ws. zjawisk nadprzyrodzonych nie wyraża to pewności, co do nadprzyrodzonej autentyczności zjawiska, stwierdza jednak, że w treści objawień nie znaleziono żadnych elementów bezpośrednio sprzecznych z nauczaniem Kościoła i zachęca biskupa do docenienia wartości duszpasterskiej tego miejsca, np. poprzez pielgrzymki.

Pozytywna opinia dotyczy objawień opisanych przez Cosimo Fragomeniego w Kalabrii. W 1968 roku Maryja miała ukazywać mu się przez cztery dni i skierować do niego m.in. słowa: „W tym miejscu Bóg chce otworzyć okno do nieba, chce objawić swoje miłosierdzie!”. Głos miał zabrzmieć z ogromnej skały porośniętej bujnymi zaroślami, stąd nazwa Matki Bożej ze Scoglio, czyli Skały. To leżące w Kalabrii miejsce nazywane jest „włoskim Lourdes” i przybywa do niego rocznie 600 tys. pielgrzymów z wszystkich kontynentów.

CZYTAJ DALEJ

Kto w nim umrze, nie dozna ognia piekielnego

[ TEMATY ]

szkaplerz

Kamil Krasowski

Szkaplerz to znak szczególnej opieki Matki Najświętszej w chwili śmierci i w dziele zbawienia

Szkaplerz to znak szczególnej opieki Matki Najświętszej w chwili śmierci i w dziele zbawienia

O duchowym znaczeniu i obietnicach związanych z noszeniem szkaplerza z bp. Pawłem Sochą rozmawia Kamil Krasowski.

Kamil Krasowski: .. Księże Biskupie, proszę powiedzieć, czym jest szkaplerz karmelitański ?

CZYTAJ DALEJ

Wilno: Do Ostrej Bramy dotarła 32. Warmińska Pielgrzymka Piesza

2024-07-16 11:18

[ TEMATY ]

Wilno

Ostra Brama

Karol Porwich/Niedziela

Za nami 32. Warmińska Piesza Pielgrzymka do Ostrej Bramy. Pątnicy dotarli do Wilna, do Matki Bożej Ostrobramskiej, do której pielgrzymowali przez 10 dni. Na pątniczym szlaku było około stu osób.

Pielgrzymi wyruszyli z Kętrzyna, 6 lipca. Do pokonania mieli prawie 400 kilometrów. Zwieńczeniem pielgrzymkowego trudu była Eucharystia przed wizerunkiem Matki Ostrobramskiej.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję