Reklama

Temat tygodnia

Między podziałami a wspólną troską

Niedziela płocka 3/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Oglądałem niedawno w telewizji angielski film dokumentalny o Ziemi Świętej. Uderzyło mnie jedno: Mówimy o niej: „Ziemia Święta”, a jednocześnie jest to ziemia tak wielu konfliktów, wojen… Tu jak w soczewce skupiają się wszelkie podziały: religijne, etniczne… Mówi się o Jerozolimie, że to miasto święte trzech wielkich religii: judaizmu, chrześcijaństwa i islamu.
W samej Jerozolimie jest miejsce, które jest bolesnym świadkiem podziałów chrześcijaństwa: Bazylika Grobu Świętego. Linie na podłodze zaznaczają strefy wpływów, bo burzliwa historia tej świątyni zaowocowała tym, że obecnie jest ona pod opieką duchownych trzech różnych wyznań chrześcijańskich: katolickich, ormiańskich i grekoprawosławnych, zaś na dachu jej żyją maleńkie wspólnoty mnichów etiopskich i koptyjskich… Oprowadzający po świątyni duchowny wskazuje na filar i mówi: ten filar należy w połowie do katolików, w połowie do grekoprawosławnych. Dbamy o niego wspólnie, odnawiamy.
Pomyślałem sobie, że ta właśnie świątynia - Bazylika Grobu Pańskiego z wyrysowanymi na podłodze liniami dzielącymi jeden kościół jest dobrym obrazem współczesnego ruchu ekumenicznego. Z jednej strony podobnie jak dzielące kościół linie na posadzce boli podział uczniów Chrystusa, który modlił się za nich do Ojca, „aby byli jedno”, z drugiej - coraz wyraźniej widać, co napawa nadzieją: wspólną troskę o świątynię Chrystusa, by przywrócić jej piękno; dążenie do tego, byśmy byli coraz bliżej siebie.
U progu tegorocznego Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan warto przypomnieć sobie przynajmniej kilka najważniejszych dat z historii tego starania. Dzieje te trzeba by zacząć od troski o jedność Kościoła od jego początków: od Soboru Jerozolimskiego i widocznych w Dziejach Apostolskich tarć i uczenia się sposobów rozwiązywania konfliktów, które pojawiają się wszędzie tam, gdzie dochodzi do głosu ludzka ułomność, a więc także w Kościele. Później trzeba by mówić o tych, którzy usiłowali bronić jedności Kościoła przy kolejnych pojawiających się rozdarciach, a później próbujących (często udanie) jednoczyć rozdzielonych braci chrześcijan (Kościoły unickie).
Historia współczesnego ruchu ekumenicznego sięga początków wieku XX. Być może wprowadzenie przez papieża Leona XIII w 1895 r. nowenny o powrót braci odłączonych do Kościoła katolickiego, odprawianej przed uroczystością Zesłania Ducha Świętego, wielu odczytywało jako „okopanie się” katolików na pozycjach obronnych, ale czyż nie wynikało to z tęsknoty do spełnienia się Chrystusowego wezwania: „Aby byli jedno”? Początki Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan sięgają wprost 1908 r., kiedy to duchowni anglikańscy S. Jones i L. T. Wattson zainicjowali modlitwę o jedność wśród Kościołów. W 1927 r. powstała Komisja „Wiara i Ustrój” - międzykościelna instytucja skupiająca teologów badających doktryny i struktury różnych Kościołów. Komisja pracowała nad różnymi zagadnieniami doktrynalnymi, a rezultaty prac zostały zebrane w przyjętych w 1974 r. tzw. dokumentach z Akry na temat chrztu, Eucharystii i posług kościelnych. W 1936 r. wprowadzona przez Leona XIII nowenna o powrót braci odłączonych do Kościoła katolickiego została zamieniona na dni modlitw wspólnie z innymi Kościołami o jedność wyznawców Chrystusa, jakiej chce Bóg. Tak zrodziła się idea Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan.
W 1948 r. powstała Ekumeniczna Rada Kościołów (zwana także Światową Radą Kościołów) z siedzibą w Genewie. Obecnie należy do niej ponad 300 Kościołów prawosławnych, protestanckich, anglikańskich i starokatolickich. W 1960 r. powstał Sekretariat ds. Jedności Chrześcijan - najważniejsza w Kościele katolickim instytucja zajmująca się działalnością ekumeniczną. W 1989 r. został on przekształcony w Papieską Radę Popierania Jedności Chrześcijan.
Krokami milowymi w myśleniu o ekumenizmie stał się dla katolików „Dekret o ekumenizmie”, przyjęty przez Sobór Watykański II 21 listopada 1964 r., oraz encyklika Jana Pawła II Ut unum sint o działalności ekumenicznej Kościoła (25 maja 1995 r.). Bezprecedensowe wydarzenia to choćby wizyta papieża Pawła VI w siedzibie Światowej Rady Kościołów (1969), prośba o wybaczenie skierowana do Kościoła katolickiego przez Zgromadzenie Ogólne Światowej Federacji Luterańskiej, skupiającej Kościoły luterańskie z całego świata (1970), spotkanie Jana Pawła II z patriarchą ekumenicznym Konstantynopola Dimitriosem, podczas którego zadecydowano o rozpoczęciu dialogu teologicznego między Kościołami prawosławnym i katolickim (1979) czy Światowy Dzień Modlitwy o Pokój w Asyżu z udziałem przedstawicieli wielu Kościołów i Wspólnot chrześcijańskich oraz innych religii (27 października 1986 r.). Owocem dialogu teologicznego prowadzonego od 1965 r. przez Kościoły katolicki i luterański stało się podpisanie w Augsburgu Wspólnej Deklaracji w sprawie nauki o usprawiedliwieniu między Kościołami katolickim i luterańskim (31 października 1999 r.).
Przygotowania do tegorocznego Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan zapoczątkowały nowy etap we współpracy pomiędzy Światową Radą Kościołów a Kościołem rzymskokatolickim. Po raz pierwszy przesłanie na Tydzień Modlitw będzie nie tylko wspólnie przygotowane, ale też wspólnie opublikowane. Przesłanie zostanie opublikowane przez Komisję „Wiara i Ustrój” oraz przez Papieską Radę Wspierania Jedności Chrześcijan.
Temat zaproponowany na tegoroczny Dzień Modlitw o Jedność Chrześcijan brzmi Chrystus, jedyny fundament Kościoła. Odwołujące się do fragmentu listu apostolskiego św. Pawła (1 Kor 3, 1-23) hasło przypomina nam, że nie będziemy w stanie zbudować jedności, jeśli nie sięgniemy do jedynego fundamentu, którym jest Chrystus. Tylko wtedy w posadzce Chrystusowej świątyni nie tylko nie będą się pojawiać nowe rysy, nowe podziały, ale będzie ona coraz bardziej spójna, tworząc piękną mozaikę jedności w różnorodności.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wy jesteście przyjaciółmi moimi

2024-04-26 13:42

Niedziela Ogólnopolska 18/2024, str. 22

[ TEMATY ]

homilia

o. Waldemar Pastusiak

Adobe Stock

Trwamy wciąż w radości paschalnej powoli zbliżając się do uroczystości Zesłania Ducha Świętego. Chcemy otworzyć nasze serca na Jego działanie. Zarówno teksty z Dziejów Apostolskich, jak i cuda czynione przez posługę Apostołów budują nas świadectwem pierwszych chrześcijan. W pochylaniu się nad tajemnicą wiary ważnym, a właściwie najważniejszym wyznacznikiem naszej relacji z Bogiem jest nic innego jak tylko miłość. Ona nadaje żywotność i autentyczność naszej wierze. O niej także przypominają dzisiejsze czytania. Miłość nie tylko odnosi się do naszej relacji z Bogiem, ale promieniuje także na drugiego człowieka. Wśród wielu czynników, którymi próbujemy „mierzyć” czyjąś wiarę, czy chrześcijaństwo, miłość pozostaje jedynym „wskaźnikiem”. Brak miłości do drugiego człowieka oznacza brak znajomości przez nas Boga. Trudne to nasze chrześcijaństwo, kiedy musimy kochać bliźniego swego. „Musimy” determinuje nas tak długo, jak długo pozostajemy w niedojrzałej miłości do Boga. Może pamiętamy słowa wypowiedziane przez kard. Stefana Wyszyńskiego o komunistach: „Nie zmuszą mnie niczym do tego, bym ich nienawidził”. To nic innego jak niezwykła relacja z Bogiem, która pozwala zupełnie inaczej spojrzeć na drugiego człowieka. W miłości, zarówno tej ludzkiej, jak i tej Bożej, obowiązują zasady; tymi danymi od Boga są, oczywiście, przykazania. Pytanie: czy kochasz Boga?, jest takim samym pytaniem jak to: czy przestrzegasz Bożych przykazań? Jeśli je zachowujesz – trwasz w miłości Boga. W parze z miłością „idzie” radość. Radość, która promieniuje z naszej twarzy, wyraża obecność Boga. Kiedy spotykamy człowieka radosnego, mamy nadzieję, że jego wnętrze jest pełne życzliwości i dobroci. I gdy zapytalibyśmy go, czy radość, uśmiech i miłość to jest chrześcijaństwo, to w odpowiedzi usłyszelibyśmy: tak. Pełna życzliwości miłość w codziennej relacji z ludźmi jest uobecnianiem samego Boga. Ostatecznym dopełnieniem Dekalogu jest nasza wzajemna miłość. Wiemy o tym, bo kiedy przygotowywaliśmy się do I Komunii św., uczyliśmy się przykazania miłości. Może nawet katecheta powiedział, że choćbyśmy o wszystkim zapomnieli, zawsze ma pozostać miłość – ta do Boga i ta do drugiego człowieka. Przypomniał o tym również św. Paweł Apostoł w Liście do Koryntian: „Trwają te trzy: wiara, nadzieja i miłość, z nich zaś największa jest miłość”(por. 13, 13).

CZYTAJ DALEJ

Czy zauważam Boga wokół siebie?

2024-04-15 13:48

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii J 14, 6-14.

Poniedziałek, 6 maja. Święto świętych Apostołów Filipa i Jakuba

CZYTAJ DALEJ

Częstochowa: Spotkanie z Raymondem Naderem - mistykiem szerzącym kult św. Charbela

2024-05-06 11:47

[ TEMATY ]

spotkanie

DA Emaus

Raymond Nader

Ks. Piotr Bączek

Raymond Nader

Raymond Nader

W czwartek 9 maja 2024 r. po Mszy św. zapraszamy na spotkanie z Raymondem Naderem, który przeżył niezwykłe doświadczenie mistyczne w pustelni, w której ostatnie lata spędził św. Szarbel.

Raymond Nader jest chrześcijaninem maronitą, ojcem trójki dzieci, który doświadczył widzeń św. Charbela. Po nocy pełnej niewytłumaczalnych wydarzeń na jego ramieniu pojawił się znak pięciu palców. Warto przyjść i posłuchać tego niesamowitego świadectwa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję