Reklama

Z dziejów ekumenizmu

Ks. Przemysław Kantyka

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W najkrótszy sposób można określić ekumenizm jako ruch czy dążenie chrześcijan do ponownego zjednoczenia Kościoła.
Kościół pierwszych wieków to Kościół niepodzielony. Już jednak wiek IV wraz z herezjami nestorianizmu oraz monofizytyzmu przyniósł pierwsze rozłamy. Odrębnie rozwijające się Kościoły Zachodni (rzymski) i Wschodni (bizantyjski) formalnie zerwały jedność kościelną w 1054 r. (Wielka Schizma), a przypieczętowała ten podział IV krucjata, która dokonała rzezi i grabieży Konstantynopola. Kościół Zachodu doznał kolejnych podziałów w wieku XVI, począwszy od wystąpienia Marcina Lutra w 1517 r., a następnie innych Reformatorów. Kolejne wieki przynosiły dalsze podziały i powstawanie kolejnych wspólnot wyrosłych z tradycji reformacyjnych. Drugie tysiąclecie chrześcijaństwa zapisało się w jego historii jako tysiąclecie podziałów.
W przeciągu wieków nie brak było również dążeń zjednoczeniowych, o czym świadczą liczne unie cząstkowe Kościołów prawosławnych i Kościoła rzymskokatolickiego - unie zawierane w oparciu o panującą ówcześnie w Kościele katolickim tzw. eklezjologię powrotu. Rozwój ruchu ekumenicznego we współczesnym rozumieniu dokonał się w ostatnim stuleciu ubiegłego milenium. Za początek nowożytnego ekumenizmu po stronie protestanckiej uważa się I Światową Konferencję Misyjną w Edynburgu (1910 r.). Ze strony Kościoła rzymskokatolickiego podejmowane były w tym czasie pojedyncze inicjatywy rozmów ekumenicznych (np. słynne rozmowy w Malines-Mechelen z anglikanami). Natomiast na szeroką skalę w erę ekumenizmu Kościół rzymskokatolicki wszedł wraz z Soborem Watykańskim II i wydanym przezeń Dekretem o Ekumenizmie (Unitatis redintegratio). Od tego czasu szeroką falą ruszyły dwustronne dialogi doktrynalne. Kościół katolicki zaangażował się w owocny dialog z Kościołami prawosławnymi, ze Wspólnotą anglikańską, z Kościołami ewangelicko-augsburskimi (luterańskimi), ewangelicko-reformowanymi (kalwińskimi), ewangelicko-metodystycznymi, starokatolickimi oraz wielu jeszcze innymi.
Trudno wyodrębniać w tym okresie posoborowym poszczególne etapy. Mówmy raczej o kamieniach milowych i gestach pojednania. Takim niewątpliwie było spotkanie papieża Pawła VI z patriarchą ekumenicznym Konstantynopola Athenagorasem i wzajemne zniesienie ekskomunik z 1054 r. (7 grudnia 1965 r.) czy ostatnio: zwrócenie przez Kościół Rzymu tzw. Ikony Kazańskiej Patriarchatowi Moskiewskiemu i relikwii św. Jana Chryzostoma i św. Grzegorza z Nazjanzu (27 listopada 2004 r.) Patriarchatowi Konstantynopolitańskiemu. Choć są to gesty symboliczne, to pokazują determinację, z jaką Papież, a z nim Kościół rzymskokatolicki, angażują się na rzecz ekumenizmu.
Wśród wielkich dokumentów ekumenicznych (po Dekrecie o Ekumenizmie) wskazać należy - po stronie Kościoła rzymskokatolickiego - na encyklikę Papieża Jana Pawła II Ut umum sint (Aby byli jedno) z 1995 r., zaś w wymiarze międzykościelnym Kartę Ekumeniczną Kościołów Europy (Charta Oecumenica) z 2001 r. Natomiast niewątpliwie największym - jak dotychczas - osiągnięciem dialogu teologicznego jest podpisanie przez katolików i luteran uzgodnienia w sprawie nauki o usprawiedliwieniu (31 października 1999 r.), tj. kwestii, która legła u podstaw Reformacji.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do św. Franciszka z Asyżu

Św. Franciszku, naucz nas nie tyle szukać pociechy, co pociechę dawać, nie tyle szukać zrozumienia, co rozumieć, nie tyle szukać miłości, co kochać!

Wszechmogący, wieczny Boże, któryś przez Jednorodzonego Syna Swego światłem Ewangelii dusze nasze oświecił i na drogę życia wprowadził, daj nam przez zasługi św. Ojca Franciszka, najdoskonalszego naśladowcy i miłośnika Jezusa Chrystusa, abyśmy przygotowując się do uroczystości tegoż świętego Patriarchy, duchem ewangelicznym głęboko się przejęli, a przez to zasłużyli na wysłuchanie próśb naszych, które pokornie u stóp Twego Majestatu składamy. Amen.
CZYTAJ DALEJ

Rzecz o aniołach

Niedziela łowicka 40/2002

[ TEMATY ]

anioły

UMB-O/pl.fotolia.com

Któż z nas nie zna prostych i pełnych ufności słów modlitwy: "Aniele Boży, stróżu mój, ty zawsze przy mnie stój..." Dla niektórych była to może pierwsza w życiu modlitwa, szeptana jeszcze na kolanach matki. Ale czy anioły są żywo obecne tylko w świecie dziecięcej wyobraźni? Czy my, dorośli, też możemy wierzyć w anioły?

Jak ktoś kiedyś policzył, anioły są wspomniane w Piśmie Św. Starego i Nowego Testamentu 222 razy! Pismo Święte jest zatem od początku do końca przeplatane wzmiankami o aniołach. Bóg stawia anioły u wrót raju; aniołowie nawiedzają Abrahama; aniołowie wyprowadzają Lota i jego córki z pożaru Sodomy; anioł nie pozwala Abrahamowi zabić jego syna Izaaka. Czasem aniołowie są groźni: Bóg posyła anioła, który zabija pierworodne Egipcjan. Ale to anioł również wyprowadza Izraelitów z niewoli. Anioł zamyka paszcze lwów, żeby nie pożarły Daniela. Także w Nowym Testamencie jest wiele zdarzeń, w których występują aniołowie. Przecież to Archanioł Gabriel zwiastuje Maryi Pannie poczęcie Syna Bożego; aniołowie śpiewają przy Jego narodzinach i sprowadzają pasterzy do stajenki; aniołowie ostrzegają Mędrców ze Wschodu przed Herodem. Anioł objawia św. Józefowi tajemnicę wcielenia i każe uciekać Świętej Rodzinie do Egiptu. Aniołowie służą Jezusowi, przy grobie Jezusowym zapewniają o Jego zmartwychwstaniu, a przy wniebowstąpieniu zapowiadają powtórne przyjście Zbawiciela. Sam Pan Jezus wspomina o aniołach. Mówiąc na przykład o nawróceniu grzeszników, stwierdza: "Tak samo powiadam wam, radość powstaje u aniołów Bożych z jednego grzesznika, który się nawraca" (Łk 15, 10). Opisując sąd ostateczny zaznacza, że to aniołowie zwołaja ludzi na ten sąd, a On, jako Sędzia, zjawi się tam otoczony aniołami.
CZYTAJ DALEJ

80 lat od zakończenia Powstania Warszawskiego – wspomnienia s. Florencji, nazaretanki

2024-10-02 12:57

[ TEMATY ]

Powstanie Warszawskie

siostry nazaretanki

archiwum sióstr nazaretanek

W 80. rocznicę zakończenia Powstania Warszawskiego, które na zawsze zapisało się w historii Polski i w sercach warszawiaków, siostry nazaretanki z Prowincji Warszawskiej postanowiły podzielić się niezwykłym świadectwem – wspomnieniami s. Florencji, jednej z sióstr, które przeżyły tragiczne dni walk w 1944 roku.

Wspomnienia s. Florencji stanowią unikalny zapis życia klasztoru w czasie II wojny światowej i Powstania Warszawskiego. Siostra Florencja, będąca świadkiem tych wydarzeń, dzieli się zarówno bolesnymi wspomnieniami z czasów okupacji, jak i momentami, które pokazały siłę ludzkiego ducha i wiary.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję