Reklama

Freski w kościele Ojców Franciszkanów w Przemyślu (2)

Niedziela przemyska 2/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na treść fresków wpłynął fakt, iż kościół budowali franciszkanie, a przede wszystkim o. Grzegorz Ostrowski, w latach 1754-1772. Świątynia budowana była na cześć Matki Bożej Niepokalanej, której cudowny Obraz miał być koronowany koronami papieskimi w najbliższym czasie. Na ich treść miał wpływ także kult Pana Jezusa Miłosiernego w cudownym Obrazie, który w roku 1770 stał się własnością Ojców Franciszkanów, podarowanego im przez starostę Podwysockiego Ulińskiego.
Przemyski kościół franciszkański budowany był w okresie rokoka. W tym czasie w ozdabianiu wnętrz kościołów i pałaców panowała moda, że każda wolna przestrzeń powinna być pokryta jakimś obrazem lub rzeźbą. Nic więc dziwnego, że artyści malarze malowali wnętrza dużymi (jest ich 33) i małymi freskami, których w kościele i w zakrystii jest około 40.
Freski te malowało przynajmniej 4 malarzy: Stanisław Stroiński, Tadeusz Gertner, Rybkiewicz i Winarski. Najwybitniejszy z nich St. Stroiński w porozumieniu z o. Grzegorzem Ostrowskim ustalał co i gdzie ma być namalowane.
Wszystkie trzy plafony (malowidła na sklepieniu ujęte w malarskie obramowanie) w prezbiterium stanowią całość kompozycyjną.
W największym plafonie nad ołtarzem głównym namalowana jest scena zwiastowania. Centralną postacią jest Najświętsza Maryja Panna, modląca się na klęczniku. Ukazana jest z profilu, z lekko pochyloną głową zwróconą w stronę anioła Gabriela, który Jej oznajmia, że jest „pełna łaski” i została wybrana na Matkę Syna Bożego. Nad Nią unosi się Duch Święty w postaci białej gołębicy, od Którego odchodzą promienie. Dokoła Ducha Świętego, na tle kłębiących się chmur, w pozach pełnych ruchu unosi się pięć aniołków z twarzami zwróconymi ku Najświętszej Pannie. Całość kompozycji objęta jest ornamentem z liści akantu, spiętych wstęgami.
Na Matkę Bożą patrzy także Bóg Ojciec z drugiego plafonu, i skierowuje ku Niej swoją łaskę, co oznaczają promienie idące od Boga Ojca, siedzącego na tronie z obłoków w otoczeniu licznych aniołków, którzy z zachwytem wielbią Boga za to, co dokonał na ziemi. Najbliższy z nich zwrócony twarzą do Boga Ojca ukazany jest w geście adoracji za Jego miłość okazaną ludziom przez posłanie na świat swojego Syna, który stał się Synem Najświętszej Dziewicy. Inne aniołki i putta grające na trąbce, lutni i wiolonczeli sławią miłosierdzie Boże. Całość kompozycji ujęta jest w ramę z ornamentem w kształcie serc.
W trzecim plafonie grupa 11 aniołków, na tle jasnych i ciemnych obłoków, zwraca swe główki w stronę rodziców Najświętszej Panny - św. Joachima i św. Anny. Św. Joachim przedstawiony jest na tle krajobrazu wśród zieleni i drzew, zwrócony twarzą w kierunku anioła unoszącego się nad nim. Z lewej strony przęsła namalowana jest św. Anna, siedzące w ogrodzie na tle drzew owocowych, krzewów i kwiatów. Anioł unoszący się nad nią w prawej swej ręce trzyma lilię, a lewą ma wzniesioną do góry.
Cała ornamentyka sklepienia nawy głównej ma bogaty wystrój malarski składający się z iluzjonistycznej architektury i bogatej ornamentyki wypełniającej przestrzenie wokół plafonów tj. lunety, gurty i glify okienne.
Malowidło pierwszego plafonu (przęsło od ściany tęczowej) przedstawia grupę postaci świętych, męczenników i aniołów, umieszczonych wśród obłoków. Pośrodku św. Piotr przedstawiony w pozie siedzącej z kluczami w lewej ręce, prawą ma wzniesioną ku górze. Cała jego postać zwrócona jest ku środkowemu plafonowi z Matką Bożą. Obok niego przedstawieni są zakonnik i św. Paweł z mieczem. Nad dolnym rzędem postaci, wśród obłoków umieszczona jest grupa postaci kobiecych. Wśród nich św. Agnieszka z barankiem na kolanach.
W środkowym plafonie nawy głównej znajduje się postać Matki Bożej. Ku Niej zwrócone są pozostałe osoby oraz osoby z sąsiednich plafonów. Najświętsza Panna namalowana jest w środku dolnej części plafonu. Nad Nią w górnej części kompozycji jest Duch Święty, Bóg Ojciec i Syn Boży z dużym krzyżem. Matka Boża przedstawiona jest jako Pośredniczka łask. Bóg Ojciec, jako źródło łaski wskazuje na swego Syna, który przez swoją mękę i śmierć nam je wysłużył. Syn Boży symbolicznym gestem ręki wskazuje na swoją Matkę, pośredniczkę wszystkich łask. Po obu stronach Najświętszej Panny umieszczeni są św. Jan i św. Franciszek, a po lewej św. Joachim, św. Józef i św. Jan Ewangelista. Postacie namalowane są wśród kłębiących się chmur. Tonacja kolorystyczna jest najjaśniejsza ze wszystkich plafonów.
W trzecim plafonie (trzecie przęsło od ściany tęczowej), na tle kłębiących się chmur namalowane są postacie świętych zwrócone w kierunku środkowego plafonu. Postacią centralną jest św. Szczepan i św. Wawrzyniec, obok nich św. Franciszek. W dolnej części są grupy postaci Starego Testamentu: Mojżesz z tablicą przykazań, Noe z Arką Przymierza, Izajasz, Abraham.
W ostatniej części nawy (nad chórem) znajdują się postaci aniołków.
W prawej nawie bocznej w kaplicy na całym sklepieniu, na jasnym tle wśród kłębiących się chmur namalowane jest oko Opatrzności Bożej. Nad wejściem do kaplicy św. Franciszek na tronie Lucyfera. Obok pierwsi męczennicy franciszkańscy w niebie z palmami w rękach, wśród grona aniołów. W ostatnim plafonie święci zakonu franciszkańskiego. Na ścianie zamykającej nawę, na tle przemyskiego Rynku przedstawiona jest śmierć męczeńska pięciu franciszkanów zamordowanych przez Wołochów 20 lipca 1495 r.
W lewej nawie bocznej nad ołtarzem jest cudowny obraz Pana Jezusa Miłosiernego, od którego odchodzą promienie i modlące się osoby. W środkowym plafonie św. Antoni z Dzieciątkiem Jezus i podglądający go hrabia Tisso i grupa franciszkańskich zakonników. W ostatnim, cud eucharystyczny św. Antoniego z osłem, który klęczy oddając cześć Jezusowi ukrytemu w Hostii.
Na ścianie nad wejściem na chór duży fresk przedstawia ocalenie Przemyśla dzięki wstawiennictwu św. Wincentego męczennika.
Freski pod chórem przedstawiają dobrodziejów klasztoru: arcyg. lwowskiego Andrzeja Solikowskiego i po lewej stronie Andrzeja Stadnickiego, który wraz ze swą małżonką pochowany jest w kaplicy św. Anny, jak oznajmia łaciński napis.
W kruchcie nad wejściem do kościoła znajduje się immaginacyjny portret przemyskiego kowala Andrzeja Serena, który według tradycji odstąpił franciszkanom grunt pod budowę, gdzie dziś znajduje się kościół i klasztor.
W zakrystii na całym sklepieniu namalowana jest scena zesłania Ducha Świętego na Matkę Najświętszą i Apostołów.
Freski można oglądać w naszym kościele, który jest otwarty codziennie w godz. 6.00-19.00.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bp Stułkowski: pomnik może być kartką wyrwaną z podręcznika historii

2024-05-06 16:48

[ TEMATY ]

bp Szymon Stułkowski

Karol Porwich/Niedziela

Bp Szymon Stułkowski

Bp Szymon Stułkowski

O tym, że pomnik, na którym uwiecznia się bohaterów z polskiej historii, może być „kartką wyrwaną z podręcznika” i że trzeba troszczyć się o swoje korzenie - powiedział bp Szymon Stułkowski podczas Mszy św. w katedrze w intencji powstańców z 1863 roku. Po Mszy św. poświęcił obelisk dedykowany dowódcom Powstania Styczniowego na ziemi płockiej. Powstał on przy katedrze z inicjatywy Stowarzyszenia Historycznego im. 11. Grupy Operacyjnej Narodowych Sił Zbrojnych.

Bp Szymon Stułkowski w homilii powiedział, że Jezus w Ewangelii nie zmusza, nie zniewala, ale zaprasza do przyjaźni i do miłości. Trudno komuś rozkazać miłość, to musi być dobrowolne. Papież Benedykt XVI w encyklice „Deus Caritas est” napisał, że „Miłość może być przykazana, ponieważ wcześniej została przekazana”: - Jezus może, ma prawo wymagać od nas miłości, ponieważ dał ją nam przez krzyż, przez ofiarę Swego cierpienia - zaznaczył duchowny.

CZYTAJ DALEJ

Matura: bunt i jego konsekwencje lub relacja z drugim człowiekiem - tematy rozprawki

2024-05-07 13:29

[ TEMATY ]

matura

PAP/Lech Muszyński

"Bunt i jego konsekwencje dla człowieka" lub "Jak relacja z drugą osobą kształtuje człowieka?" - takie tematy rozprawki do wyboru były - według maturzystów - na egzaminie z języka polskiego na poziomie podstawowym w nowej formule.

Tematy te podali PAP po wyjściu z egzaminu maturzyści z XVIII Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Zamoyskiego w Warszawie.

CZYTAJ DALEJ

Watykan: 17 maja prezentacja dokumentu o objawieniach

2024-05-07 13:48

[ TEMATY ]

Watykan

objawienia

Monika Książek

W piątek 17 maja 2024 r. o godz. 12.00 w Biurze Prasowym Stolicy Apostolskiej odbędzie się konferencja prasowa poświęcona nowym normom Dykasterii Nauki Wiary dotyczącym rozeznawania objawień i innych zjawisk nadprzyrodzonych - poinformowało Biuro Prasowe Stolicy Apostolskiej.

Dokument zaprezentują Prefekt Dykasterii Nauki Wiary, kard. Víctor Manuel Fernández oraz sekretarz Sekcji Doktrynalnej Dykasterii Nauki Wiary ks. prał. Armando Matteo. Dotychczas nie ujawniono żadnych dalszych szczegółów dotyczących dokumentu.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję