Temat tajemnicy zawodowej bardzo szybko stał się w kontekście
infekcji wirusem HIV przełomowym argumentem. Nigdy, przed pojawieniem
się AIDS, tajemnica zawodowa nie była poddana tak silnej dyskusji,
prowadząc wręcz do głębokich konfliktów między prawem, deontologią
i etyką. Myśl etyczna bardzo szybko zetknęła się z trudnością interpretacji
zasad etyki, przede wszystkim w przełożeniu tej myśli na praktykę.
Problem - ujawnić czy przemilczeć - na nowo zwrócił uwagę na relację
lekarz-pacjent, relację, która z pewnością jest pierwszoplanowym
elementem w wyjaśnianiu "niejasnych obszarów" mogących się pojawić
w związku z etycznymi decyzjami, która jednak nie zawsze jest interpretowana
w sposób jednomyślny jako obowiązek dobroczynności lekarza także
w stosunku do społeczeństwa, a nie tylko wobec pojedynczego pacjenta.
Z tego powodu, pomimo bezwzględnej wagi i fundamentalnego znaczenia
tajemnicy zawodowej w działalności lekarskiej, w niezwykle mocny
sposób wyłania się potrzeba zwrócenia jeśli nie większej, to takiej
samej uwagi na te osoby, które w konsekwencji rygorystycznego przestrzegania
tajemnicy poważnie narażałyby życie.
Społeczny interes zdrowia może w takich przypadkach wymagać
ujawnienia tajemnicy (taka jest sytuacja zakażenia wirusem HIV, które
jak do tej pory jest nieuleczalne i śmiertelne), a klasyczne zasady
etyki lekarskiej, takie jak odwołanie się do zasady koniecznego szacunku
należnego człowiekowi, zbiegają się w wyznaczaniu cech relatywności
tajemnicy lekarskiej i warunków, w jakich można uznać jego ujawnienie
osobom trzecim za prawomocne, (np. prawo do życia współmałżonka osoby
seropozytywnej jest stawiane przed prawem do tajemnicy zawodowej!)
. Podstawy do odstępstwa od tajemnicy można odnaleźć w zasadzie sprawiedliwości,
czyli w konieczności unikania niesłusznej szkody wyrządzanej niewinnej
trzeciej osobie lub sobie samemu, o ile osoba dochowująca tajemnicy
reprezentuje niesprawiedliwego agresora. Naturalnie przyznawany priorytet
nie może przekraczać granic konieczności.
Następujące warunki etyczne wyjawienia tajemnicy: konieczność
wyjawienia tajemnicy rodzi się z wymogu ochrony takiego samego lub
wyższego fundamentalnego prawa do poufności: w praktyce tylko życie
lub nienaruszalność osób trzecich; lekarz zrobił wszystko, aby przekonać
pacjenta o konieczności wyjawienia tajemnicy; nie ma innego sposobu
ochrony zdrowia osób trzecich; lekarz przedsięwziął wszystkie możliwe
środki ostrożności; lekarz podejmie się wsparcia psychologicznego
poinformowanej osoby; nie wyjawia się więcej, niż jest to potrzebne;
odbiorca wyjawionej tajemnicy jest małżonkiem.
Infekcja HIV stawia lekarzom także wielkie problemy etyczne
ze względu na badania naukowe i doświadczenia z nowymi farmaceutykami.
Wymóg wprowadzenia nowych potencjalnych terapii patologii wywodzących
się z infekcji wirusem HIV oraz konieczność klinicznych doświadczeń
w kontekście takich terapii są przyczyną powstawania konfliktów o
charakterze etycznym, często w ścisłym związku z problemami naukowymi,
polityczno-społecznymi i medyczno-prawnymi.
Według nas trzy zasady mogą generalnie stanowić etyczny
punkt odniesienia w doświadczeniach na człowieku. Zasada terapeutyczna
usprawiedliwiająca każde zaangażowanie społeczne i naukowe skierowane
na poszukiwania terapii skutecznej w przypadku ciężkiej i śmiertelnej
choroby, takiej jak AIDS, czyniące doświadczenia na człowieku, w
granicach określonych przez dalsze zasady, działaniami dozwolonymi.
Zasada poszanowania ludzkiej godności, tak w sensie szacunku dla
ochrony jej fizycznej pełni, jak i w sensie szacunku dla jej autonomii
w decydowaniu o wyrażeniu zgody, tak jak się traktuje zdrowego wolontariusza,
chorego na AIDS czy osobę seropozytywną. Zasada instynktu społecznego
i solidarności, którą trzeba widzieć z jednej strony przez zaangażowanie
wspólnoty zdrowych w wyasygnowanie koniecznych funduszy na badania,
a z drugiej strony - zaakceptowanie nieproporcjonalnego ryzyka ponoszonego
przez osoby poddane doświadczeniom: bez współpracy każdej ze stron
nie można osiągnąć wspólnego dobra.
Pomóż w rozwoju naszego portalu