Dzieło, podziwiane co roku przez licznych turystów odwiedzających stolicę Włoch, zawiera w sobie także znaczenie motta, które wybrał jako swe zawołanie biskupie Franciszek: „Miserando atque eligendo” (Spoglądając i wybierając).
Kopię, która trafi do Domu św. Marty, wykonano w pracowni Bottega Tifernate z Città di Castello koło Perugii a podarował ją papieżowi założyciel Bottegi Stefan Lazzari wraz z delegacją sieci telewizyjnej Sky i Mediów Watykańskich (Vatican Media).
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Okazją do sporządzenia kopii, wykonanej na płótnie z wykorzystaniem tych samych technik i kolorów oraz tych samych metod, jakie stosował Caravaggio, były zdjęcia do filmu „Caravaggio, dusza i krew”, powstałego przez Sky i Magnitudo Film we współpracy z Vatican Media. Obraz ten odniósł wielki sukces zarówno wśród publiczności, jak i u krytyki i wpisuje się w szereg filmów o sztuce, nakręconych przez Sky i poświęconych wielkim artystom włoskim, znanym i podziwianym na całym świecie, jak „Rafael – Książę Sztuk” czy „Michał Anioł – Nieskończony”. Powstały one we współpracy z Vatican Media i Muzeami Watykańskimi i w październiku br. mają trafić do kin.
Reklama
Bottega Tifernate uczestniczyła w obu tych przedsięwzięciach, wykonując kopie obrazów dla scen wymyślonych na potrzeby filmów. „To wielki zaszczyt i wielka radość móc ofiarować Ojcu Świętemu to niezwykłe malowidło, arcydzieło sztuki Caravaggia, streszczające w sobie z siłą i dramatyzmem temat miłosierdzia i powszechnego powołania Chrystusowego” – powiedział Lazzari po wręczeniu kopii. Dodał, że „jest to temat bardzo bliski orędziu, jakie papież Franciszek proponuje Kościołowi i światu”.
Bottega Tifernate współpracuje już od wielu lat z Muzeami Watykańskimi, z Galerią Uffizi we Florencji, z Metropolitan Museum w Nowym Jorku oraz z wieloma innymi największymi muzeami i galeriami na całym świecie. Opatentowała szczególną technikę – „piktografię”, pozwalającą na wykonywanie kopii dawnych arcydzieł (fresków, obrazów na drewnie i płótnie), identycznych z oryginałami, także dzięki stosowaniu technik malarskich i wykończeń podobnych do tych starych.
Caravaggio (prawdziwe nazwisko Michelangelo Merisi da Caravaggio; 1571-1610) pochodził z Mediolanu, ale od 5. roku życia wraz z rodziną mieszkał w miejscowości Caravaggio na północy Wloch (koło Bergamo), która stała się z czasem jego faktycznym nazwiskiem. Już jako nastolatek wykazywał wielkie zdolności twórcze i wkrótce rozpoczął bujne życie artystyczne, tworząc na dworach papieży i wielu ówczesnych książąt. Chociaż ulegał wpływom różnych artystów zarówno dawnych, jak i współczesnych mu, szybko stworzył własny styl odznaczający się świetną grą świateł i troską o szczegóły w przedstawianych postaciach i przedmiotach. Jednocześnie znany był z awanturniczego trybu życia, stale miał problemy z prawem.
W 1599 roku Caravaggio uzyskał zlecenie na dekoracje kaplicy Contarellich w kościele św. Ludwika Króla Francji. Dwa dzieła, ukończone w 1600 roku i poświęcone św. Mateuszowi – jego męczeństwu i powołaniu – wywołały sensację ze względu na sój światłocień i realizm, które nadały im zarówno dramatyzm, jak i niezwykłe zabarwienie uczuciowe. Opinie współczesnych mu artystów, krytyków i szerokiej publiczności były podzielone i obok potępień nie brakowało, a nawet przeważały zachwyty.
Ogólnie jednak twórczość Caravaggia po jego przedwczesnej śmierci została na kilka wieków zapomniana i wrócono do niej dopiero w XX wieku.