Jednym z poważnych zagrożeń dla współczesnego życia chrześcijańskiego i życia Kościoła jest wzmożony proces laicyzacji życia deprecjonujący wartości duchowe i religijne. Można go również zauważyć na przykładzie świętowania niedzieli. Nierzadko u źródeł lekceważącego stosunku wiernych do dnia Pańskiego leży brak przekonywującej motywacji do jego świętowania zgodnie z zaleceniami Kościoła albo w ogóle brak świadomości znaczenia tego dnia. Wydaje się rzeczą pożądaną, aby zarówno duszpasterzom, jak i pozostałym wiernym znana była prawnicza ocena zagadnienia świętowania niedzieli w ujęciu obecnie obowiązującego ustawodawstwa kościelnego. Przy czym należy zwrócić także uwagę na nauczanie Katechizmu Kościoła Katolickiego i list apostolski Jana Pawła II o świętowaniu niedzieli z 31 maja 1998 r. Dies Domini, gdzie świętowanie niedzieli zostało nazwane przez Ojca Świętego "elementem tożsamości chrześcijańskiej".
Rys historyczny
Pierwsze wzmianki o świętowaniu przez chrześcijan niedzieli
jako dnia Pańskiego pochodzą z czasów apostolskich. Znajdujemy je
u św. Pawła (por. 1 Kor 16, 2) oraz w Dziejach Apostolskich (por.
20, 7-14). Użyte w tych miejscach słowa sugerują, że niedziela - "
pierwszy dzień po szabacie" była dniem świętym ustanowionym na sposób
stały i charakteryzowała się regularnością niedzielnych zgromadzeń,
których historia sięga dnia zmartwychwstania Chrystusa (por. Łk 24,
35-43) i jego ponownej epifanii w tydzień później (por. J 20, 26)
. W tym dniu chrześcijanie spożywali Ciało Chrystusa i pili Jego
Krew pod postaciami chleba i wina (por. 1 Kor 11, 20-27). Od samego
początku istnienia Kościoła udział w niedzielnej Eucharystii, nazywanej "
łamaniem chleba" (por. Dz 20, 7-11) lub "ucztą Pańską" (por. 1 Kor
11, 20), uważany był za moralny obowiązek każdego chrześcijanina (
por. Hbr 10, 25).
Obok sprawowania i udziału w Eucharystii, Kościół w czasach
apostolskich celebrował niedzielę przez głoszenie słowa Bożego (por.
Dz 20, 11) oraz spełnianie uczynków miłosierdzia (por. 1 Kor 16,
2). W istocie swej niedziela była więc dla pierwszych chrześcijan
czasem wzmożonej aktywności religijnej. Ta szczególna aktywność pierwszych
pokoleń wierzących w Chrystusa budzi dziś tym większe uznanie, że
w ówczesnych uwarunkowaniach historycznych niedziela była tak dla
żydów, jak i dla pogan normalnym dniem pracy.
Eucharystia pozostała charakterystycznym przejawem świętowania
niedzieli także w czasach poapostolskich. Wspomina o tym Didache (
ok. 100 r.), św. Ignacy Antiocheński (zm. ok. 107 r.). W II w. podjęto
pierwsze próby teologicznego uzasadnienia obowiązku świętowania niedzieli (
por. List Barnaby - ok. 98-114 r.). Z czasem rozumienie konieczności
świętowania niedzieli na tyle ugruntowało się w świadomości chrześcijan,
że nie uzasadniano już potrzeby jej obchodzenia, a jedynie zachęcano
do jej świętowania słowami: "W dzień Pań ski wszystko porzuciwszy,
udajcie się do kościoła". Przytoczone zachęty i wyjaśnienia nie miały
charakteru ściśle prawnego, stąd należy powiedzieć, że w pierwszych
trzech wiekach chrześcijaństwa nie doszło do wykształcenia się normy
prawnej, która regulowałaby zagadnienie świętowania niedzieli.
Pierwsze symptomy prawnego podejścia do problemu zadośćuczynienia
moralnemu obowiązkowi świętowania niedzieli pochodzą z wieku IV.
W kan. 21 synodu w Elwirze z 306 r. przewidziana jest sankcja karna
w postaci czasowej ekskomuniki dla tych, którzy będąc obecni w mieście
lub na wsi, nie wzięli udziału w niedzielnej liturgii trzy razy z
rzędu.
Nowy rozdział w historii świętowania niedzieli rozpoczął
się z chwilą ogłoszenia 7 marca 321 r. edyktu cesarza Konstantyna
Wielkiego. Na mocy tego dokumentu niedziela, nazwana w nim "czcigodnym
dniem słońca", stała się państwowym dniem wolnym od pracy, którą
w uzasadnionych wypadkach mogli podjąć tylko pracujący na roli. Zarządzenie
to znacząco ułatwiło chrześcijanom sprawowanie niedzielnej liturgii
i przeżywanie radości dnia Pańskiego, a w konsekwencji spowodowało
zmianę modelu niedzielnego świętowania. Począwszy od edyktu, w prawie
powszechnym i partykularnym Kościoła pojawiają się normy prawne określające
treść i zakres obowiązku świętowania niedzieli, nakazujące przede
wszystkim uczestniczenie we Mszy św., czytanie Pisma Świętego, zachowanie
niedzielnego odpoczynku, powstrzymanie się od prowadzenia spraw sądowych
i zaniechanie pracy, pod warunkiem, że było to możliwe.
W XIII w. nieusprawiedliwione opuszczenie niedzielnej
Eucharystii zaczęto karać grzywnami. Teologia zaś scholastyczna rozwinęła
tezę, że obowiązek świętowania niedzieli wynika z trzeciego przykazania
Bożego i z prawa naturalnego.
Począwszy od średniowiecza aż do czasów współczesnych,
dużą rolę w umacnianiu poglądu o konieczności świętowania niedzieli
i obowiązku uczestniczenia w niedzielnej Mszy św. odegrało pięć przykazań
kościelnych, a w szczególności drugie z nich. Przykazania te spopularyzowane
zostały przez Katechizmy Piotra Kanizjusza (1555 r.) i Roberta Bellarmina (
1598 r.). Z czasem weszły one do teologii moralnej. Nigdy jednak
nie zostały promulgowane jako ustawy powszechne. Pomimo to funkcjonują
nadal w katechezie i duszpasterstwie, skutecznie przyczyniając się
do kształtowania chrześcijańskich sumień.
W kwestii prawnego ujęcia przez sobory powszechne zagadnienia
świętowania niedzieli należy stwierdzić, że dotychczas na żadnym
z nim nie ustanowiono norm prawnych, zawierających nakaz uczestnictwa
w niedzielnej Mszy św. i powstrzymania się od pracy. Nie uczynił
tego Sobór Trydencki, mimo odrzucenia przez protestantów dyscypliny
kościelnej dotyczącej świętowania niedzieli.
Pierwsza ustawa powszechna odnosząca się do świętowania
niedzieli zastała zawarta dopiero w kan. 1248 Kodeksu Prawa Kanonicznego
z 1917 r., który podawał w formie prawnej dwa obowiązki: wysłuchanie
Mszy św. w święta nakazane, do których
oczywiście należała niedziela, oraz powstrzymanie się w
tych dniach od niedozwolonych zajęć.
Kodeks Jana Pawła II z 1983 r. (kan. 1246-1248), aktualnie
obowiązujący w Kościele, w odróżnieniu od poprzedniego Kodeksu eksponuje
na pierwszym miejscu znaczenie niedzieli i różnorodność form jej
świętowania. Natomiast Katechizm Kościoła Katolickiego (1992 r.)
jeszcze mocniej akcentuje obowiązek świętowania niedzieli jako wypełnienie
przepisu moralnego w sposób naturalny wpisanego w serce człowieka (
KKK 2174-2188). Jan Paweł II natomiast wzywa w swoim liście apostolskim
Dies Domini braci w biskupstwie i w kapłaństwie do "niestrudzonego
działania razem z wiernymi, aby treść tego świętego dnia była coraz
lepiej znana i przeżywana i aby wywarła dobroczynny wpływ na całe
społeczeństwo cywilne" (n. 87).
cdn.
Pomóż w rozwoju naszego portalu