Reklama

„Szukając Oblicza”

Niedziela łódzka 50/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W uroczystość Chrystusa Króla Wszechświata w galerii „Aula Jana Pawła II” przy kościele Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny w Łodzi przy ul. Rokicińskiej 333 (dawny Andrzejów) otwarto wystawę rysunku artysty plastyka Mirosława Grzelaka, zatytułowaną Szukając Oblicza. Ekspozycja odnosiła się bezpośrednio do święta i poprzedzona była Mszą św. o godz. 17.00. Celebrował ją przełożony Zgromadzenia Braci Dolorystów ks. Ryszard Gumkowski. Wygłosił on poruszającą homilię, odnoszącą się do „szczególnego” Króla, którego tronem jest krzyż. Kaznodzieja nawiązał również do oblicza Chrystusa.
O godz. 18.00 w przestronnej galerii, mieszczącej się w dolnych pomieszczeniach kościoła, licznie zgromadzili się goście i parafianie. Otwarcie wystawy nastąpiło w obecności proboszcza ks. Mirosława Jagiełły i wikariusza ks. Marka Sasiaka. Opiekujący się galerią artysta plastyk Bartłomiej Jarmoliński przywitał zgromadzonych. Słowo na temat ikonografii oblicza Jezusa oraz odniesień biblijnych z nim związanych wygłosiła Beata Mirowska, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi.
Mirosław Grzelak ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Łodzi w 1985 r. W 1987 r. otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i projektowaniem wnętrz. W swojej twórczości wykorzystuje rozmaite techniki plastyczne. W jego malarstwie ważną rolę odgrywa tematyka sakralna, chociaż ma w swoim dorobku portrety, pejzaże oraz prace abstrakcyjne. Rysunek stanowi dla niego pole bardzo osobistej wypowiedzi. Fascynacja szczególnym rodzajem malarstwa, jakim jest ikona, zrodziła się w czasie pobytów w Grecji w latach 1987-88. Jest autorem licznych ikon oraz kilku ciekawych mozaik we wnętrzach, realizowanych techniką klasyczną. Jego prace znajdują się w obiektach sakralnych, w instytucjach, a także u osób prywatnych w Polsce i za granicą. Były również przekazywane w darze Ojcu Świętemu Janowi Pawłowi II.
Na wystawie znajduje się ponad 70 prac, wykonanych głównie w technice monotypii, która, będąc rodzajem odbitki, może zawierać cechy rysunku, grafiki, jak i malarstwa. Sam fakt odbijania pracy nasuwa skojarzenie z cudownymi wizerunkami Jezusa, znanymi z historii chrześcijaństwa. Artysta w niektórych pracach wyraźnie nawiązuje do Chusty św. Weroniki, Całunu, czy Mandylionu. Obok serii twarzy, widzimy przejmujące cykle Chusta i Ukrzyżowanie. Trochę jakby dla złagodzenia dramaturgii całości ekspozycji, artysta pokazuje kilka prac przedstawiających anioły, Świętą Trójcę, Zesłanie Ducha Świętego, czy cykl Początek. Istotną częścią wystawy, stanowiącą jej puentę, jest duża, centralnie umieszczona instalacja - kompozycja z kamieni. Składa się ona z naturalnych, nierzeźbionych, jedynie delikatnie modelowanych pigmentem kamieni, w których artysta zobaczył twarze.
Przedstawione na wystawie prace powstawały od połowy lat 90. Dopiero teraz po raz pierwszy wystawiono je publicznie. Wystawa potrwa do 12 grudnia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

W czasie, kiedy to czytasz, wydarza się kolejny cud św. Szarbela...

2024-11-18 21:08

[ TEMATY ]

Szarbel Makhlouf

św. Szarbel

Mat.prasowy

Wygląd Św. Szarbela znamy wyłącznie z fotografii z 1950 r. na której jego wizerunek pojawił się w niewytłumaczalny dla nauki sposób, wykluczający fotomontaż, czy jakąkolwiek inną manipulację zdjęciem. W 1898 r. Św. Szarbel doznał udaru mózgu w czasie celebrowania Mszy św., w momencie, kiedy modlił się słowami „Ojcze prawdy. Oto Twój Syn - ofiara, aby Cię uwielbić. Przyjmij tę ofiarę”.

CZYTAJ DALEJ

Jezu, Ty się tym zajmij!

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Sr. Amata CSFN

Rozważania do Ewangelii Łk 21, 1-4.

Poniedziałek, 25 listopada. Dzień powszedni albo wspomnienie św. Katarzyny Aleksandryjskiej, dziewicy i męczennicy
CZYTAJ DALEJ

Wędrujące Madonny - konferencja w Przemyślu

2024-11-25 11:41

Arkadiusz Bednarczyk

Zaśnięcie ze Starej Wsi

Zaśnięcie ze Starej Wsi

23 listopada odbyła się w Muzeum Archidiecezjalnym w Przemyślu IX edycja konferencji naukowej "Wędrujące Madonny. Wizerunki Madonn Kresowych na Podkarpaciu" . Przedmiotem wykładów prelegentów były wizerunki maryjne ze Starej Wsi, Sędziszowa Małopolskiego oraz z Dąbrówek k. Łańcuta. Warto przypomnieć historię tych Wizerunków...

Wizerunek „Zaśnięcia NMP” ze Starej Wsi przybył z osadnikami z Humennego na Słowacji. Trzykrotne próby powrotu ikony na Słowację nie powiodły się. Konie na którym wieziono „Najświętszą Panienkę” uparcie zatrzymywały się w okolicach dzisiejszej Starej Wsi. Wybudowano więc drewniany kościółek w którym „cudowna ikona”otrzymała schronienie. W 1384 r. dobra w skład których wchodziła i Stara Wieś (dawniej Brzozowe) królowa węgierska Maria darowała biskupstwu przemyskiemu. Znak pieczętny miejscowości zawierał mitrę biskupią – znak przynależności tych terenów do biskupstwa oraz prostokątny symbol ikony umieszczony na drzewie – wedle legendy ikona miała pojawić się na jednym z drzew. Kościółek w którym umieszczono „cudowny wizerunek Marii” uległ spaleniu, podczas najazdu na ziemie sanocką Tatarów. Spaleniu uległa też ikona. W związku z tym prawdopodobnie na polecenie biskupa przemyskiego Jana z Targowiska w jednym z krakowskich warsztatów malarskich złożono zamówienie na nowy wizerunek maryjny. Powstał on zapewne przed 1525 roku i został namalowany przez Nieznanego mistrza. Ten właśnie wizerunek początkowo do 1760 r. w starym kościele, później intronizowany w nowym (obecnym) aż w 1968 roku znajdował się w Bazylice. W tymże roku w grudniu miał miejsce niezwykły akt wandalizmu i obraz podpalił „nieznay sprawca na zlecenie Służby Bezpieczeństwa. Aktu tego dokonano za pomocą napalmu. Wizerunek Matki Bożej Starowiejskiej przedstawiający Zaśnięcie NMP wykazywał pewne podobieństwo do wizerunku ufundowanego przez królową Bonę w 1510 r. i znajdującego się kościele farnym w Piotrkowie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję