Reklama

Uroczystość w kościele pw. św. Jana Chrzciciela w Szczecinie

60. rocznica stracenia 3 kapłanów katolickich

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

13 listopada 2004 r. przypadła 60. rocznica śmierci 3 księży katolickich pracujących w Szczecinie: Friedricha Lorenza (oblata Niepokalanej Maryi Panny), Herberta Simoleita i dr. Carla Lamperta. Dwaj pierwsi byli wikariuszami w parafii pw. św. Jana Chrzciciela, natomiast dr Lampert zatrudniony był w szpitalu św. Karola Boromeusza. Cała wymieniona trójka została aresztowana 4 lutego 1943 r. w ramach akcji „Fall Stettin” (Przypadek Szczecin). Była to szersza akcja gestapo sterowana z berlińskiej centrali, w wyniku której aresztowano na Pomorzu Zachodnim 40 osób świeckich i 11 kapłanów. Akcja ta była fragmentem walki, jaką system hitlerowski prowadził z Kościołem od czasu dojścia do władzy w 1933 r. Narodowy socjalizm, będąc systemem totalitarnym, podejmował działania zmierzające do opanowania i podporządkowania sobie wszystkich dziedzin życia społecznego. Nazizm dążył do zapanowania nie tylko nad zachowaniem ludzi, ale i nad ich świadomością. W warunkach wojny, gdy klęska bitwy pod Stalingradem przekreśliła nadzieję na zwycięstwo III Rzeszy, władze państwowe zaostrzyły kurs wobec katolickiego duchowieństwa. Każde, nawet zupełnie niewinnie wypowiadane słowo krytyki wobec reżimu mogło oznaczać wielkie, bezpośrednie zagrożenie. Umieszczenie w środowisku duszpasterstwa szczecińskich księży agenta - „inżyniera Hagena” pozwoliło miejscowej policji na zebranie materiałów obciążających. Wszystkim księżom postawiono zarzut słuchania zagranicznego radia i rozpowszechniania usłyszanych informacji. Lampert, Simoleit i Lorenz to księża, którym sąd postawił najpoważniejsze zarzuty. Oskarżono ich o paraliżowanie woli walki narodu niemieckiego, krytykę i wyśmiewanie hitlerowskiego reżimu. Dodatkowo ks. Lampert został oskarżony o szpiegostwo (zamiar przekazania aliantom wiadomości o fabryce broni rakietowej V-2 w Peenemünde).
Uwięzionych przewieziono do Torgau. Tam odbyły się 2 rozprawy, w obu orzeczono karę śmierci. Skazanych odwiedził przed śmiercią biskup berliński Konrad Graf von Preysing. Pozostawiona przez skazanych korespondencja wskazuje na ich głęboką chrześcijańską wiarę, świadome przyjęcie cierpienia jako wyboru Chrystusowego wezwania: „Kto chce być moim uczniem, niech weźmie swój krzyż i naśladuje Mnie” (por. Mt 16, 24). Ścięci na gilotynie w więzieniu w Halle 13 listopada o godz. 16.00 „rzucili się w ramiona sprawiedliwego i miłosiernego Boga” (fragment listu ks. Simoleita do rodziców i rodzeństwa).
W kościele św. Jana Chrzciciela zgromadzili się Polacy i Niemcy licznie przybyli z różnych miejscowości archidiecezji berlińskiej. Wysłuchali oni najpierw prelekcji ks. prał. Wolfganga Knaufta, poświęconej wydarzeniom sprzed 60 lat. Ksiądz Prałat jest autorem książki „Fall Stettin” - ferngesteuert. Jej polską wersję Akcja „Fall Stettin”, w tłumaczeniu Patrycji Skrobańskiej i wydaną przez wydawnictwo „Ottonianum”, można było kupić podczas uroczystości. Rejonowy Urząd Poczty Polskiej w Szczecinie wydał kartkę pocztową z okolicznościowym datownikiem.
Mszę św. odprawili wspólnie biskupi archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej z jej metropolitą - abp. Zygmuntem Kamińskim i archidiecezji berlińskiej pod przewodnictwem kard. Georga Sterzinskyego, który wygłosił kazanie. Dostojny gość przypomniał wydarzenia sprzed 10 lat, dotyczące wmurowania w tym kościele tablicy pamiątkowej, poświęconej 3 zamordowanym kapłanom. „Ofiary niesprawiedliwej władzy nie mogą być zapomniane” - mówił kard. Sterzinsky. „Padli oni ofiarą nazistowskiego obłędu, nie uczyniwszy nic, co by ich obwiniało. Tym, co szli za swoim sumieniem, nie unikając konfliktów i konsekwencji, winni jesteśmy szacunek i cześć. Zostawili nam religijno-moralny testament, który jest dla nas cenny. Kto podąża za swoim sumieniem, osiąga koronę życia”.
Po Mszy św. przedstawiciel diecezji Feldkirchen z Austrii poinformował o stanie procesu beatyfikacyjnego ks. prał. dr. Lamperta. Na koniec złożono wiązanki kwiatów i zapalono znicze pod tablicą i pomnikiem Ofiar II Wojny Światowej.
Uroczystość zakończyła się wspólną agapą szczecinian oraz gości z Niemiec i Austrii w gmachu Wyższego Arcybiskupiego Seminarium Duchownego. W jej trakcie 5 osób, które zachowały pamięć o straconych księżach, podzieliło się swymi wspomnieniami.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Zanosić innym żywego Boga”. Jak wygląda posługa księży i szafarzy wobec chorych?

2025-02-08 20:00

[ TEMATY ]

Lourdes

chorzy

Adobe.Stock

Kapłani i Nadzwyczajni Szafarze Komunii Świętej regularnie odwiedzają osoby chore w domach, przynosząc im Chrystusa w sakramencie Eucharystii. O to, jak wyglądają takie wizyty i jakie mają znaczenie, zapytaliśmy ich uczestników: chorego, księdza i szafarza.

Księża w wielu parafiach odwiedzają chorych w pierwsze piątki lub soboty miesiąca. Tak dzieje się również w parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Krakowie-Kurdwanowie i parafii Matki Bożej Różańcowej w Krakowie-Piaskach Nowych. – Czasem są to doraźne wezwania do chorych, których stan się nagle pogorszył. Część chorych sama zgłasza się telefonicznie. Czasem proszą o to ich bliscy. Niektórych potrzebujących udaje się „odnaleźć” przy okazji kolędy. Gdy, jako księża, widzimy potrzebę, to proponujemy regularne wizyty — wyjaśnia ks. Mateusz Kozik, wikariusz parafii Podwyższenia Krzyża Świętego w Krakowie-Kurdwanowie, odwiedzający chorych, należących do tej właśnie wspólnoty. – Oprócz wizyt księży, co niedzielę świeccy szafarze zanoszą do domów chorych parafin Komunię św. — dodaje ks. Bartosz Zaborowski, wikariusz parafii Matki Bożej Różańcowej w Krakowie- Piaskach Nowych. Piotr Jamróz posługę Nadzwyczajnego Szafarza Komunii Świętej w parafii św. Kazimierza Królewicza na krakowskich Grzegórzkach pełni już 16 lat. – Moja posługa i współbraci szafarzy polega na zanoszeniu Chrystusa do chorych parafian. W czasie Mszy św. udzielamy Komunii tylko w przypadku, gdy brakuje księży. W każdą niedzielę i święta uczestniczymy w Eucharystii, pełniąc posługę przy ołtarzu. Po Eucharystii udajemy się do „swoich” chorych, zanosząc im Komunię św. — podkreśla pan Piotr.
CZYTAJ DALEJ

Uczniowie w dzisiejszej Ewangelii zachwycili się Jezusem

2025-02-06 08:29

[ TEMATY ]

O. prof. Zdzisław Kijas

Lorenzo Veneziano, Powołanie uczniów/pl.wikipedia.org

Uczniowie w dzisiejszej Ewangelii zachwycili się Jezusem. Zachwycili się mocą Jego słów, bo rzekł do Szymona: «Wypłyń na głębię i zarzućcie sieci na połów!», a kiedy to zrobił, zagarnął wielkie mnóstwo ryb.

Pewnego razu – gdy tłum cisnął się do Jezusa, aby słuchać słowa Bożego, a On stał nad jeziorem Genezaret – zobaczył dwie łodzie stojące przy brzegu; rybacy zaś wyszli z nich i płukali sieci. Wszedłszy do jednej łodzi, która należała do Szymona, poprosił go, żeby nieco odbił od brzegu. Potem usiadł i z łodzi nauczał tłumy. Gdy przestał mówić, rzekł do Szymona: «Wypłyń na głębię i zarzućcie sieci na połów!» A Szymon odpowiedział: «Mistrzu, całą noc pracowaliśmy i nic nie ułowiliśmy. Lecz na Twoje słowo zarzucę sieci». Skoro to uczynili, zagarnęli tak wielkie mnóstwo ryb, że sieci ich zaczynały się rwać. Skinęli więc na współtowarzyszy w drugiej łodzi, żeby im przyszli z pomocą. Ci podpłynęli; i napełnili obie łodzie, tak że się prawie zanurzały. Widząc to, Szymon Piotr przypadł Jezusowi do kolan i rzekł: «Wyjdź ode mnie, Panie, bo jestem człowiekiem grzesznym». I jego bowiem, i wszystkich jego towarzyszy w zdumienie wprawił połów ryb, jakiego dokonali; jak również Jakuba i Jana, synów Zebedeusza, którzy byli wspólnikami Szymona. A Jezus rzekł do Szymona: «Nie bój się, odtąd ludzi będziesz łowił». I wciągnąwszy łodzie na ląd, zostawili wszystko i poszli za Nim.
CZYTAJ DALEJ

„Pielgrzymi nadziei” w obrazach

2025-02-10 00:01

Arch. Dzieła Biblijnego

Finaliści Konkursu Biblijnego

Finaliści Konkursu Biblijnego

Była to 16 jego edycja. Zadaniem dzieci było przeczytanie, a następnie zilustrowanie jednego z wybranych fragmentów ewangelii św. Mateusza: „Powrót Świętej Rodziny do Nazaretu” 2,19-23; „Przybycie mędrców” 2,1-22; „Chrzest Jezusa” 3,13 – 17; „Rozesłanie Dwunastu” 10,1-16; „Zabłąkana owca” 18,12-14; „Jezus błogosławi” dzieci 19,13-15; „Ukazanie się Jezusa w Galilei i rozesłanie na cały świat” 28,16-20

Do Konkursu zgłosiły się 42 szkoły. Do finału zostały nadesłane prace z 24 szkół: 56 prac w kategorii młodszej (kl. od I do II) i 49 prac w kategorii starszej (kl. od III do IV).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję