Reklama

Sztuka sakralna trwa

XXXI Wystawa Pokonkursowa Ludowej Sztuki Religijnej, tradycyjnie zorganizowana przez Katolickie Stowarzyszenie Civitas Christiana w Kielcach w siedzibie Stowarzyszenia, jest potwierdzeniem żywotności sztuki ludowej w regionie. Komisja konkursowa rozpatrzyła 316 prac, wykonanych przez 43 twórców. Wystawa otwarta 16 listopada potrwa do 30 grudnia 2004 r.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zarówno Marian Rumin, dyrektor Biura Wystaw Artystycznych, przewodniczący jury, jak i ks. Zygmunt Nocoń, odwołali się do trwałości idei i stałości form artystycznych w sztuce ludowej. - „Sztuka ta trzyma się korzeni ideowych i formalnych (...), artyści ludowi na swój porządek modyfikują ją, kształtują po swojemu, zachowując kanon i stałość” - mówił M. Rumin. Ks. Z. Nocoń powiedział m. in., że cieszą go te wystawy, gdyż jest to swoista „okazja do dziękczynienia”, podkreślił wytrwałość twórców, ciężką ich pracę, niekiedy wielopokoleniową działalność.
Zgromadzone prace zostały zaaranżowane w ciekawą wystawę w skromnych pomieszczeniach przy ul. Równej 18. Wśród tematów dominowały różnorodne przedstawienia żłóbka, Świętej Rodziny, Trzech Króli, postacie Świętych, a także motywów pasyjnych. Na wernisaż przyjechali uczestnicy konkursu, nagrodzeni, krytycy i goście zainteresowani tego rodzaju twórczością. Marta Czerwiak, od lat główna organizatorka tych wystaw (żartobliwie określana jako „matka tego już w pełni dojrzałego dziecka”) podkreśliła m.in. pomoc sponsorów oraz trudności jurorów w kwalifikacji prac (tego rodzaju konkursy zmagają się zwykle z problemem twórczości wybitnie amatorskiej, nie posiadającej wyznaczników sztuki ludowej).
Chyba dobrze, że sztuka ludowa w swej urodzie, prostocie, przesycona pierwiastkiem religijności i ufności, wciąż trwa. I wciąż nowe pokolenia odbiorców uczy wrażliwości i tradycji, osadza w najprostszych, ale jakże polskich korzeniach tożsamości kulturowej.
Na konkursy kieleckie nadesłano dotąd niemal 10 tys. prac. Ich twórcy to liczna grupa autorów - niemal półtora tysiąca osób związanych z ziemią świętokrzyską, ale i sąsiednimi regionami (w tym roku było reprezentowane woj. mazowieckie).
Ks. prof. Nocoń w katalogu wystawy pięknie napisał o jej przesłaniu: „Ukazuje nam ona liczne, czasem trudne do uchwycenia owoce. Najważniejsze przesłanie to trwanie. Trwa coś, co nazywamy sztuką: sakralną, narodową, ludową, regionalną, rodzimą... Czasem trudna do ujęcia w ramy norm wyuczonych i »obowiązujących«. Jest swoista. Trwa kontynuowana z wielkim trudem i ofiarnym wysiłkiem i nie pozwala przeminąć wartościom. Nie dopuszcza do zagubienia wypracowanych przez pokolenia sposobów wypowiedzi. Ważne jest to, że jest bogata mimo niedostatków współczesności. Trwa prosta i zawsze prawdziwa w swoim głównym przesłaniu. Że jest odporna na niedobre wpływy. Że daje nadzieję...”.

Główni nagrodzeni:
I nagroda: Henryk Cichocki - rzeźba
II nagroda: Barbara Batugowska - ceramika
Eugeniusz Brożek - malarstwo
Grzegorz Król - rzeźba
Krystyna Mołdawa - ceramika
Paweł Winiarski - kowalstwo
III nagroda: Zdzisław Purchała - malarstwo
Henryk Rokita - ceramika
Krzysztof Solecki - kowalstwo.
Przyznano także rzeczowe nagrody specjalne i wyróżnienia.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Tradycja święcenia soli, chleba i wody od św. Agaty

[ TEMATY ]

św. Agata

TD

św. Agata

św. Agata

W wielu kościołach katolickich w Beskidach święci się dziś sól, chleb i wodę na pamiątkę wspomnienia św. Agaty. W tradycji ludowej przetrwał tu kult dziewicy i męczennicy z Katanii na Sycylii jako patronki od ognia.

Szczególnie starsi mieszkańcy przypominają, że kawałek soli i chleba, wrzucone do ognia chronią domostwa przed pożarem i kataklizmami. Etnografka z Istebnej, Małgorzata Kiereś zauważa, że przekonanie to odzwierciedla jedno z ludowych przysłów: „Chleb i sól św. Agaty od ognia ustrzeże chaty”.
CZYTAJ DALEJ

Co chleb, sól i woda mają wspólnego ze św. Agatą?

2025-02-04 22:04

[ TEMATY ]

św. Agata

BP Archidiecezji Krakowskiej

5 lutego w liturgii wspomina się św. Agatę, a w kościołach święci się chleb, wodę oraz sól. Skąd ten zwyczaj? Zapytaliśmy liturgistę i ceremoniarza Archidiecezji Krakowskiej, ks. dr. Ryszarda Kilanowicza.

Św. Agata jest postacią, którą Kościół wspomina 5 lutego. Według świętego biskupa z Sycylii, Metodego, urodziła się ok. 235 r. w Katanii. Po przyjęciu chrztu złożyła także ślub życia w czystości. Podobno była niezwykle piękna, czym przyciągnęła uwagę namiestnika Sycylii. Kiedy odrzuciła jego zaloty, ściągnęła na siebie gniew senatora. Był to czas, gdy prześladowano chrześcijan. Odrzucony zarządca Sycylii próbował więc wykorzystać to, aby zniesławić Agatę.
CZYTAJ DALEJ

Do stworzenia wizerunku człowieka z Całunu Turyńskiego potrzebna byłaby energia trzęsienia ziemi?

2025-02-04 20:30

[ TEMATY ]

całun turyński

Wikipedia (domena publiczna)

"Do stworzenia wizerunku człowieka z Całunu Turyńskiego potrzebna byłaby energia dużego trzęsienia ziemi?". Oto ono. 33 rok naszej ery. Epicentrum pod Jerozolimą, największy wstrząs w dniu ukrzyżowania, wstrząsy wtórne w dniu zmartwychwstania.

Czy w momencie śmierci Jezusa Chrystusa rzeczywiście doszło do trzęsienia ziemi? W Ewangelii według św. Mateusza czytamy: „A oto zasłona przybytku rozdarła się na dwoje, od góry aż do dołu, ziemia się zatrzęsła, a skały się rozpadły” (Mt 27,51). Teraz, po dwóch tysiącleciach, naukowcy wreszcie zaczynają łączyć biblijne opisy z fizycznymi dowodami. Badania geologiczne w rejonie Morza Martwego i Jerozolimy rzucają nowe światło na wydarzenia opisywane w Piśmie Świętym.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję