Dominantą toruńskich obchodów IV Dnia Papieskiego był koncert muzyki poważnej, który odbył się w niedzielę 10 października w naszej katedrze. Organizatorzy tego muzycznego wydarzenia: Urząd Miasta Torunia, Kuria Diecezjalna i Toruńska Orkiestra Kameralna zaprosili do udziału w przeważającej większości artystów toruńskich, przez co podkreślili osobisty związek Torunia z Ojcem Świętym, zawiązany w czasie jego nawiedzenia naszego miasta w 1999 r.
Program wykonały dwa zespoły wokalne: Chór Wyższej Szkoły Bankowej „Astrolabium” pod kierownictwem Kingi Litowskiej, Chór Wydziału Teologii UMK „Tibi Domine” (dyr. ks. Mariusz Klimek) oraz Zespół Instrumentalny, który prowadzi koncertmistrz Mariola Majrowska. Koncert poprowadziła i całość programu omówiła Aleksandra Lisecka.
Jako pierwszy zaprezentował się Chór „Astrolabium”. Sprawnie zaśpiewane cztery utwory współczesnych kompozytorów muzyki sakralnej wprowadziły od początku w klimat duchowego przeżycia sacrum w muzyce. Opracowania współcześnie żyjących twórców: Lorenzo Donatiego Ave Regina caelorum, Gianmartino Durighellego Veni elekta mea, Henryka M. Góreckiego Zdrowaś bądź, Maryja i Miłosza Bembinowa Ludu, mój ludu ukazały cztery sposoby kształtowania tworzywa muzycznego i traktowania tekstu liturgicznego. Szczególnie wyróżnia się na tym tle utwór Góreckiego z jego jakby niezauważeniem upływającego czasu: długie wartości nut, wielokrotne repetycje tego samego motywu, sprawiające wrażenie nieskończoności.
Zgromadzona publiczność mogła również zapoznać się z dziełem Mariana Sawy - szkoda, że tylko jednym - Tryptykiem maryjnym. Ks. dr Mariusz Klimek z Chórem Wydziału Teologii UMK zaprezentowali cykl trzech miniatur (hymn, antyfona i responsorium) jednego z bardziej utalentowanych twórców muzyki sakralnej, ale za to wyraziście polskiego. Pewnym miernikiem jego talentu kompozytorskiego była piękna realizacja Tryptyku przez Agnieszkę Morisson (sopran), chórzystów UMK i znakomicie prowadzącego to wykonanie ks. M. Klimka. Poza oficjalnym programem Dyrygent zdecydował się przedstawić urokliwy motet Otcze nasz Fiodora Dubiańskiego, w którym A. Morisson na tle dyskretnego wokalnego akompaniamentu chóru jeszcze raz zaprezentowała możliwości i piękną barwę swojego głosu.
Kulminacją wieczornego koncertu było prawykonanie Tryptyku pasyjnego toruńskiej kompozytorki Magdaleny Cynk. Tryptyk, skomponowany do słów Wiesława Liseckiego stanowi swojego rodzaju pamiątkę po nieżyjącym już, toruńskim muzykologu i publicyście, którego studentką była niegdyś M. Cynk. Utwór ten składa się z trzech części: Judasz, Św. Piotr i Poncjusz Piłat i ilustruje doznania trzech osób, których postawy w historii pasyjnej Jezusa były na tyle istotne, że znalazły swe miejsce w Ewangelii. Kompozytorka pisała muzykę sukcesywnie; poszczególne części powstawały w 2002, 2003 i 2004 r. Część Judasz miała już swoje pierwsze wykonanie w czasie koncertu w 10. rocznicę śmierci W. Liseckiego w 2003 r.
Prawykonanie całości Tryptyku przez solistów, połączone chóry i zespół instrumentalny odbyło się pod kierownictwem Kompozytorki i zostało ciepło przyjęte przez zgromadzoną w katedrze publiczność.
Niezależnie od walorów artystycznych koncertu warto jednak zwrócić uwagę na pewien aspekt tego wydarzenia. Koncert zorganizowany i promowany był w ramach Dnia Papieskiego. Szkoda, że wykonany program w żadnym stopniu nie odzwierciedlił tej myśli. Nie znalazł się w nim ani jeden choćby utwór nawiązujący do pontyfikatu Jana Pawła II czy wykorzystujący tekst autorstwa Papieża.
Pozwoliłem sobie na tę uwagę, w niczym nie pomniejszając dużego wkładu artystów naszego miasta w zorganizowanie i wykonanie tego koncertu. Idea Dnia Papieskiego jest wzniosła i ze wszech miar zasługująca na wszelkie poparcie. W imieniu słuchaczy dziękuję wszystkim, którzy wnieśli swój muzyczny i organizacyjny udział w świętowanie rocznicy wyboru Polaka na Stolicę Piotrową.
Pomóż w rozwoju naszego portalu