Reklama

Muzyka żałobna

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Msza żałobna za zmarłych (Requiem) swą nazwę wzięła z pierwszych słów prośby Requiem aeternam dona eis, Domine, et lux perpetua luceat eis. Zdanie to można nazwać kluczem do całej chrześcijańskiej nauki o sprawach ostatecznych. Msza św. rekwialna pod względem formalnym różni się od innych Liturgii. Nie zawiera bowiem uroczystego hymnu Gloria oraz wyznania wiary. Posiada natomiast dużo więcej propriów (śpiewów liturgicznych): Introit, Graduał, Traktus, Sekwencję, Offertorium oraz Communio - śpiew na Komunię św.
Historię gatunku requiem w muzyce wyznaczają dwa okresy: od Johannesa Ockeghema, działającego w 15 stuleciu, wybitnego kompozytora flamandzkiego do Wolfganga Amadeusa Mozarta i od Mozarta do współczesności. Requiem Ockeghema jest najstarszą zachowaną, polifoniczną Mszą św. za zmarłych. W okresie renesansu Liturgia żałobna była wyjątkowo rozbudowana, dlatego też kompozytorzy nie zawsze pisali muzykę do wszystkich jej części. Requiem barokowe łączyło partie wokalne z partiami instrumentalnymi. Znanym dziełem pochodzącym z tego okresu jest Msza św. za umarłych Claudia Monteverdiego, napisana z okazji pogrzebu Cosimo II de Medici.
Za przełomowe wydarzenie w rozwoju formy requiem należy uznać pojawienie się kompozycji Mozarta. Przepojona najszczerszą uczuciowością i pełna dramatycznego wyrazu, należy do najpiękniejszych pieśni żałobnych, jakie kiedykolwiek stworzono. W XIX wieku powstają 3 wspaniałe dzieła: Grande messe des morts (Wielka Msza św. za zmarłych) Hectora Berlioza, Ein Deutsches Requiem (Niemieckie Requiem) Johannesa Brahmsa i Messa da Requiem Giuseppe Verdiego, nazwana „operą w kościelnej szacie”. Wykonanie tych utworów wymaga zaangażowania wielkich orkiestr, chórów i solistów. W przypadku Requiem Berlioza - także 4 dodatkowych zespołów, złożonych z instrumentów dętych. Wiek XX przyniósł m.in. Requiem, napisane przez Igora Strawińskiego oraz Requiem wojenne Benjamina Brittena.
Formą monumentalnego muzycznego teatru oratoryjnego można by nazwać Polskie Requiem Krzysztofa Pendereckiego. W dziele tym dostrzegalne są nawiązania do kompozycji Ockeghema, Mozarta, Berlioza, Verdiego, Brittena. Inspiracje te zostały jednak twórczo wykorzystane, co sprawiło, iż powstało dzieło o własnym niepowtarzalnym charakterze. Jego punkt centralny zajmuje człowiek, rozmyślający nad sensem ludzkiego istnienia i sensem śmierci.
Wiara w inny, wieczny wymiar życia pozwala nam spojrzeć na przemijanie i śmierć ze spokojem, a nade wszystko z ufnością w Boże miłosierdzie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zatrzymajmy się dziś i mocno przyjmijmy krzyż naszego życia

2024-04-15 13:31

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Karol Porwich/Niedziela

Rozważania do Ewangelii J 15, 18-21.

Sobota, 4 maja. Wspomnienie św. Floriana, męczennika

CZYTAJ DALEJ

Magdalena Guziak-Nowak: wszystkie ręce na pokład dla ochrony życia dziecka nienarodzonego

2024-05-04 09:55

[ TEMATY ]

pro life

Adobe.Stock

- Jestem przeciw aborcji, ponieważ po pierwsze nie wolno zabijać niewinnych dzieci, a po drugie kobiety zasługują na dobrą, konkretną, realną pomoc w rozwiązaniu ich prawdziwych problemów, z którymi czasami w ciąży muszą się borykać, a nie na taką tanią alternatywę, która do końca życia pozostanie wyrwą w sercu - mówi Magdalena Guziak-Nowak, sekretarz zarządu Polskiego Stowarzyszenia Obrońców Życia Człowieka, dyrektor ds. edukacji.

Pani Magdalena wraz z mężem Marcinem wygłosiła 2 maja konferencję nt. „Każde życie jest święte i nienaruszalne” w Narodowym Sanktuarium św. Józefa w Kaliszu w ramach comiesięcznych modlitw w intencji rodzin i ochrony życia poczętego.

CZYTAJ DALEJ

O Świętogórska Panno z Gostynia, módl się za nami...

2024-05-04 20:50

[ TEMATY ]

Rozważania majowe

Wołam Twoje Imię, Matko…

Karol Porwich/Niedziela

Piąty dzień naszego majowego pielgrzymowania pozwala nam stanąć na gościnnej ziemi Archidiecezji Poznańskiej. Wśród wielu świątyń, znajduje się Świętogórskie Sanktuarium, którego sercem i duszą jest umieszczony w głównym ołtarzu obraz Matki Bożej z Dzieciątkiem i kwiatem róży w dłoni.

Rozważanie 5

CZYTAJ DALEJ

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję