Reklama

Eucharystia - spotkanie z żywym Chrystusem

Niedziela legnicka 46/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czy w niewyobrażalnie wielkim wszechświecie znajduje się jeszcze inne życie, życie inteligentne? Tego nie wiemy. To jednak nie jest aż tak ważne. To, co się liczy najbardziej, to przekonanie, że istnieje Bóg, który otacza nas swoją miłością, przez którą stworzył świat i w cudowny sposób wybawił nas przez swego Syna. Istnieje ponadto świat duchowy, który znajduje się poza tym widzialnym, materialnym: anioły i święci oraz dusze zmarłych. Mały Książe w książce Antoniego de Saint-Exupéry mówi słusznie: „tylko sercem widzi się to, co prawdziwe!”. W Starym Testamencie napisano: „Człowiek widzi to, co ma przed oczyma, Pan jednakże widzi serce” (1 Sm 16,7). Wiara domaga się od nas uznania i zobaczenia boskości, która jest ukryta.
W każdym kościele znajduje się wieczna lampka, która przypomina, że musimy zwrócić oczy na to, co niewidoczne, na to, co jest „wiecznym światłem”. Tę lampkę nazywamy wieczną, ponieważ jest światłem wskazującym wiecznego Boga, który jest obecny w kościele. A tam, gdzie Bóg, jest całe niebo. W wielu kościołach są też przedstawione postacie aniołów i świętych, wokół ołtarza, w figurach i obrazach. Rzeczywiście, zwłaszcza wokół tabernakulum panuje „niebiański tłok”. Podczas każdej Mszy św. Chrystus staje się obecny pośród nas podczas przeistoczenia. Jest obecny na stałe w hostii, którą przechowujemy w tabernakulum. „Tabernakulum” tłumaczy się jako namiot (dlatego przynajmniej wnętrze tabernakulum wyściela się zawsze serwetą) i przypomina namiot Starego Testamentu. To szczególne miejsce obecności naszego Pana. Wyraził to św. Jan: „A Słowo stało się ciałem i zamieszkało wśród nas” (J 1,14). Dlatego jeśli udajesz się do kościoła i widzisz wieczne światełko, doznajesz znacznego pocieszenia, gdyż oto pokazuje tobie, że to, co Jezus powiedział przy swoim pożegnaniu, jest rzeczywiście realne. Bądźcie pewni: „A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni aż do skończenia świata” (Mt 28,20). Wtedy można tylko ugiąć kolana i trwać w milczeniu przed tą tajemnicą. I to jest jeden z powodów, że posiadamy w naszych kościołach tabernakulum z żyjącym i obecnym Panem w Eucharystii. W każdej chwili kapłan może wziąć Ciało Chrystusa, aby zaopatrzyć umierającego na drogę do wieczność. Przed tabernakulum mogę również klęczeć, modlić się i adorować. Adoracja to szczególny moment naszego spotkania z Chrystusem. Białą Hostię ukazuje się w monstrancji („monstrare” znaczy pokazywać). Co prawda oczy oglądają tylko białą hostię, lecz serce wie, to jest Pan! Przy każdym uklęknięciu przed Najświętszym Sakramentem możemy mówić za św. Tomaszem: „Pan mój i Bóg mój”.
Dziś wielu ludzi wydaje dużo pieniędzy na seminaria medytacyjne i ćwiczenia jogi, gdyż chcą osiągnąć spokój wewnętrzny i siłę. Modlitwa przed Chrystusem jest darmowa, nie są też potrzebne przy tym żadne szczególne techniki, żaden skomplikowany trening. Klęka się po prostu przed Panem, zachowując spokój i pozwala się płynąć myślom. Wystarczy skierować serca i myśli do Jezusa: „Ty jesteś tutaj”! I już toczy się moja rozmowa z Panem. Przede mną jest Ten, który w Poniedziałek wielkanocny z wszechmocą zwyciężającej miłości pokonał śmierć, stanął przed swymi uczniami i natchnął ich siłą Ducha Świętego. Również do nas modlących się mówi: „Pokój wam”.
Modlić się przed Najświętszym Sakramentem znaczy pozwolić się obdarować przez Chrystusa Jego pokojem, pozwolić się napełnić obecnością i siłą Ducha Świętego. Brzmi to może fantastycznie, ale jest tylko jeden sposób, żeby się przekonać. Spróbuj tej modlitwy. Zaufaj i klęknij na kilka minut przed tabernakulum. Jaka siła znajduje się w modlitwie, nie mogę ci dokładnie udowodnić. Ty musisz po prostu spróbować! Ty przeżyjesz swoje cuda. Możesz tego zasmakować, a wtedy twoje życie zmieni się zasadniczo.
Dlaczego my, chrześcijanie, pojmujemy tak mało z tajemnic naszej wiary? Dlaczego tak mało o tym myślimy? Dlaczego tak mało interesujemy się boskimi misteriami, które są widocznymi znakami działania Bożego? Dlaczego udajemy się na Mszę świętą? Na pewno nie dlatego, że chcemy nasz cenny czas odsiedzieć i jakoś go spędzić! Mamy okazję do spełnienia trzeciego przykazania. Dla tego, kto choć trochę zrozumiał miłość Bożą, nie ma nic piękniejszego i wartościowszego jak Msza św. Msza św. jest niczym innym jak osobistym spotkaniem z nieskończonym Bogiem, który nas mocno kocha. Ja, mały człowiek, stoję twarzą w twarz przed moim Stwórcą. Jeszcze więcej: ja, biedny grzesznik, niosę mojego Zbawcę po Komunii św. w „sobie”. Niosę Go w moje codzienne i przemijające życie. Jezus rozpoczął pierwszą Mszę św. - Ostatnią Wieczerzę tymi słowami: „Gorąco pragnąłem spożyć tę paschę z wami” (Łk 22,15). Pan tęskni za tym, by być z nami w każdej Mszy św. I my chcemy tęsknić, by móc z Nim być.

Tłum. B. Gniotowa

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Ocena: +3 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Cecylia - patronka muzyki kościelnej

Niedziela płocka 46/2003

[ TEMATY ]

św. Cecylia

pl.wikipedia.org

22 listopada Kościół obchodzi wspomnienie św. Cecylii. Należy ona do najsłynniejszych męczennic Kościoła rzymskiego. Żyła na przełomie II i III w. Jako młoda dziewczyna, złożyła ślub czystości. Mimo iż zmuszono ją do małżeństwa z poganinem Walerianem, nie złamała swego przyrzeczenia, lecz pozyskała dla Chrystusa swego męża i jego brata. Wszyscy troje ponieśli śmierć męczeńską. Jakub de Voragine w Złotej legendzie w taki oto sposób pisze o św. Cecylii: „Gdy muzyka grała, ona w sercu Panu jedynie śpiewała. Przyszła wreszcie noc, kiedy Cecylia znalazła się ze swym małżonkiem w tajemniczej ciszy sypialni. Wówczas tak przemówiła do niego: Najmilszy, istnieje tajemnica, którą ci wyznam, jeśli mi przyrzekniesz, że będziesz jej strzegł troskliwie. Jest przy mnie anioł Boży, który mnie kocha i czujnie strzeże mego ciała. Będziesz go mógł zobaczyć, jeśli uwierzysz w prawdziwego Boga i obiecasz, że się ochrzcisz. Idź więc za miasto drogą, która nazywa się Appijska i powiedz biedakom, których tam spotkasz: Cecylia posyła mnie do was, abyście pokazali mi świętego starca Urbana. Skoro ujrzysz jego samego, powtórz mu wszystkie moje słowa. A gdy on już oczyści ciebie i wrócisz do mnie, wtedy ujrzysz i ty owego anioła. Walerian przyjął chrzest z rąk św. Urbana. Wróciwszy do Cecylii znalazł ją w sypialni rozmawiającą z aniołem. Anioł trzymał w ręce dwa wieńce z róż i lilii i podał jeden z nich Cecylii, a drugi Walerianowi, mówiąc przy tym: Strzeżcie tych wieńców nieskalanym sercem i czystym ciałem, ponieważ przyniosłem je dla was z raju Bożego. One nigdy nie zwiędną ani nie stracą swego zapachu i nigdy nie ujrzą ich ci, którym czystość nie jest miła”. Pierwszym miejscem kultu św. Cecylii stał się jej grób w katakumbach Pretekstata, gdzie zachowała się grecka inskrypcja „Oddała duszę Bogu”. Następnie kryptę powiększono, przyozdabiając jej sklepienie malowidłem przedstawiającym Świętą w postaci orantki. Pierwsze ślady kultu liturgicznego Świętej męczennicy zawiera Sakramentarz leoniański z V w., gdzie znajduje się 5 formularzy mszalnych z własnymi prefacjami. Z kolei w aktach synodu papieża Symmacha z 499 r. znajduje się wzmianka o kościele pw. św. Cecylii wzniesionym w połowie IV w. Inną sławną świątynią dedykowaną Świętej jest bazylika zbudowana przez papieża Paschalisa na rzymskim Zatybrzu w początkach IX w., gdzie złożono pod ołtarzem jej doczesne szczątki. Za patronkę muzyki kościelnej uznano św. Cecylię dopiero pod koniec średniowiecza. Miało to swoje źródła w błędnym rozumieniu treści jednej z antyfon oficjum brewiarzowego: Cantantibus organis Coecilia Domino decantabat. Owo sformułowanie antyfony spowodowało powstanie licznych przedstawień ikonograficznych św. Cecylii, która gra na instrumencie przypominającym organy. W nawiązaniu do tej średniowiecznej tradycji od XVI w. w Kościele zachodnim zaczęły powstawać stowarzyszenia, których celem było pielęgnowanie muzyki kościelnej. Największy jednak rozgłos zyskało Stowarzyszenie św. Cecylii, które powstało w Bambergu w 1868 r. Dążyło ono do odnowienia prawdziwej muzyki kościelnej poprzez oczyszczenie liturgii z elementów świeckich i przywrócenia w liturgii chorału gregoriańskiego oraz polifonii Szkoły Rzymskiej. Rychło ruch cecyliański rozszerzył się na cały Kościół powszechny, a wybitni kompozytorzy dedykowali jej swoje dzieła.
CZYTAJ DALEJ

Przedmiot Edukacja Zdrowotna jest sprzeczny z Konstytucją

2024-11-22 10:04

[ TEMATY ]

konstytucja

edukacja zdrowotna

stnowisko Episkopatu

Biuro Prasowe KEP

Przygotowywany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, jako obowiązkowy, przedmiot Edukacja Zdrowotna jest sprzeczny z Ustawą Zasadniczą - czytamy w Stanowisku Konferencji Episkopatu Polski wobec planowanego przedmiotu Edukacja Zdrowotna.

Biskupi wyjaśniają, że przygotowywany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, jako obowiązkowy, przedmiot Edukacja Zdrowotna jest sprzeczny z Ustawą Zasadniczą.
CZYTAJ DALEJ

"Spotkanie Klecińskie" w muzycznym tonie

2024-11-23 19:31

ks. Łukasz Romańczuk

Ireneusz Kuś

Ireneusz Kuś

W kościele NMP Królowej Polski we Wrocławiu - Klecinie odbył się “Koncert miniatur organowych dla uczczenia św. Cecylii, patronki muzyki kościelnej”w wykonaniu organisty Ireneusza Kusia.

Koncert odbył się w ramach “Spotkań klecińskich” podczas których zaproszeni goście będą się dzielić swoim słowem oraz talentami. Listopadowe spotkanie miało charakter muzyczny i jego celem było uczczenie św. Cecylii. We wstępie do koncertu życiorys patronki muzyki kościelnej opowiedział ks. Jacek Tomaszewski, proboszcz klecińskiej parafii. Uczestnicy koncertu organowego mogli wysłuchać m.in. następujące utwory: Toccatę e-moll Johanna Pachelbela; “Ojcze nasz” w kompozycji Dietricha Buxtehudea; “Pastorale” Charlesa Weseleya. W drugiej części przygotowane zostały kompozycje: Johanna Sebastiana Bacha “Zmiłuj się Panie, mój Boże” oraz “Sinfonia”, a także “Dawny taniec angielski” Gordona Younga.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję