-Urszula Buglewicz: W ostatnich dniach sierpnia ukazały się nowe podręczniki do katechezy: "Zaproszeni przez Pana" (kl. I) oraz "W oczekiwaniu na Jezusa" (kl. II).
-Ks. prał. Ryszard Lis: W związku z reformą szkolnictwa oraz z powstaniem podstawy programowej Katechizmu Kościoła Katolickiego i zatwierdzeniem programu katechetycznego, Wydział ds. Wychowania Katolickiego Kurii Metropolitalnej w Lublinie, wykorzystując doświadczenie wielu katechetów i moje osobiste, podjął się przygotowania nowych podręczników do katechezy dla dzieci. Jako pierwsze powstały podręczniki do klasy I i II. Żeby zrozumieć miejsce nowego podręcznika do katechezy, trzeba najpierw zrozumieć miejsce reformy w szkole. Klasy pierwsze, drugie i trzecie zmieniły swoją strukturę szkolną - jest to nauczanie zintegrowane, nie ma tam tzw. przedmiotów (oprócz religii) i dlatego też nowy podręcznik jest jakby odpowiedzią na zachodzące zmiany.
-Jakie są główne zadania nowych katechizmów?
-Podręczniki są bardzo mocno ukierunkowane na współpracę z rodzicami; ich pełne wykorzystanie i zrozumienie jest możliwe przy współpracy z rodzicami. Katechizm w sposób plastyczny nie tylko przybliża prawdy o Panu Bogu, ale pokazuje jak Pana Boga przybliżyć do dziecka i dziecko do Pana Boga. W szkole mówimy dziś o celach operacyjnych: uczeń wie, uczeń rozumie - przede wszystkim chodzi o kształtowanie postaw. Religia to nie suma wiadomości, ale kształtowanie postaw wynikających z obserwacji świata, z czytania Pisma Świętego. Dlatego nowy podręcznik opiera się na obserwacji świata, zawiera wiele zdjęć przypominających sytuacje życiowe spod bloku, z wioski, z kościoła, przedstawia wiele postaci świętych: nowych oraz tych znanych, jednakże na nowo odczytanych. Poza tym podręcznik kładzie duży nacisk na naukę modlitwy. Apostołowie zwrócili się do Jezusa z prośbą: ´Panie, naucz nas modlić się´. Dziś dzieci i młodzież podnoszą to samo wołanie, więc prawie każda katecheza zawiera bardzo mocno zaakcentowany element modlitewny. W klasie drugiej przygotowana jest propozycja modlitwy na każdą katechezę: czy to w formie modlitwy spontanicznej, czy w formie modlitwy wiernych, czy też w formie modlitwy ułożonej przez dziecko.
-Czy podręcznik do katechezy pełni także funkcję zeszytu ćwiczeń?
-Jak w klasach młodszych nie ma już podziału na poszczególne przedmioty, tak podręcznik ten został tak przygotowany, że równocześnie zawiera w sobie zeszyt ćwiczeń i podręcznik dla ucznia. Sugeruję jednak, by dziecko miało także oddzielny zeszyt dla swojej twórczości. Posiadanie zeszytu w drugiej klasie jest nawet obowiązkowe.
-Jakie bloki tematyczne znalazły się w poszczególnych podręcznikach?
-Pierwszy rok katechezy nawiązuje do roku liturgicznego. Właściwie ten temat w podręczniku przewija się przez cały rok. Już sam tytuł sugeruje treść: "Zaproszeni przez Pana" - Pan Jezus zaprasza dzieci do siebie, a one w szkole z katechetą, a w domu i kościele z rodzicami odkrywają tajemnice roku liturgicznego. W klasie drugiej tematem wiodącym jest przygotowanie do sakramentu pokuty i pojednania oraz pełnego udziału we Mszy św., ale z uwzględnieniem kontekstu społecznego. Kolejne katechezy mówią nie tylko o tym, co dziecko odgradza od Boga, jakie ono może mieć grzechy, ale uwypuklają jak ważne jest tworzenie, kształtowanie osobowości. Uczestnicząc w katechezie dziecko wie, jakie postawy powinno w sobie wypracować, by dla drugich promieniować dobrocią.
-W ubiegłym roku ukazał się podręcznik dla drugoklasistów " Na spotkanie z Jezusem". Jak wygląda relacja pomiędzy nim, a nowym katechizmem?
-Katecheza nie może być tylko nauką religii w szkole. Ma być przybliżeniem do ´bycia´ w Kościele, dlatego też w ubiegłym roku powstał podręcznik, który jest w ścisłej korelacji do podręcznika dla ucznia w klasie drugiej. Pełne przygotowanie do Pierwszej Komunii musi iść dwoma torami: szkolnym i przygotowaniem się życia sakramentalnego. Podręczniki są zbieżne, jeden włącza dziecko w życie szkoły, a drugi w życie sakramentalne parafii. W podręczniku do pracy w parafii szczególny akcent położony jest na życie sakramentalne, ale i rodzinne, stąd podręcznik ten może być inspiracją do pracy z dzieckiem dla rodziców.
-Czy nowe podręczniki będą obowiązywały na terenie naszej archidiecezji?
-Nasz podręcznik jest w pełni nowym podręcznikiem, napisanym od początku wg wskazań nowego programu. Jako podręcznik diecezjalny zawiera elementy Kościoła lokalnego, więc rozumiem, że będzie on w powszechnym użyciu w naszej archidiecezji. Mam także nadzieję, że w przyszłości będzie on jedną z propozycji dla całej Polski, a zainteresowanie nim jest już spore.
-Uczniowie posiadają nowe katechizmy, a co z katechetami? Czy zostały przygotowane dla nich podręczniki metodyczne?
-Owszem. Nowe katechizmy posiadają podręczniki metodyczne dla nauczyciela oraz płytę CD ze wszystkimi piosenkami proponowanymi do katechezy. Podręczniki metodyczne zostały wydane w nowej szacie graficznej - są wydane w formie łatwego w użyciu segregatora, który może być (a nawet powinien) ubogacany kartkami z własnymi pomysłami katechety. Podręcznik metodyczny jest dla nauczyciela religii najpierw wskazówką, jak wydobyć treści w podręczniku dla ucznia, ale i także zachętą do własnej pracy.
-Czy planuje Ksiądz przygotowanie kolejnych podręczników?
-W ramach przygotowań do obchodów 200. lecia diecezji lubelskiej każdego roku planujemy wydanie podręczników do kolejnych klas.
-Dziękuję za rozmowę.
Pomóż w rozwoju naszego portalu