- Do edukacji dodawać ducha formacji - to najważniejsze zadanie szkół, nie tylko katolickich - zauważa bp Andrzej Czaja. Członek Rady ds. Duszpasterstwa Młodzieży, jeden z prelegentów, dodaje, że w kształtowaniu serca konieczne jest rozbudzanie misyjnego zaangażowania i troska o komunikację. - W dobie tak wielu nośników komunikacyjnych mamy coraz większe problemy z komunikacją między nami, a bez komunikacji, bez budowania relacji, bez dialogu, nie ma ewangelizacji - podkreśla biskup.
Reklama
Abp Grzegorz Ryś, przewodniczący Zespołu ds. Nowej Ewangelizacji przy Konferencji Episkopatu Polski, także zaproszony gość, nawiązując do myśli przewodniej Forum, zaczerpniętej z nauczania kard. Karola Wojtyły: „Chodzi o to, ażeby nasze myślenie o Kościele, bycie w Kościele - istnienie w nim - stało się głębsze, dojrzalsze, autentycznie chrześcijańskie, ewangeliczne”. Podkreślił, że jest ono pytaniem: na ile szkoła może dawać doświadczenie wspólnoty Kościoła? - Szkoła to nie instytucja tylko wspólnota ludzi, w tej mierze, w jakiej ta wspólnota jest świadoma siebie, to jest jakieś doświadczenie Kościoła – podkreślaił abp Ryś. Metropolita łódzki dodał, że chodzi o doświadczenie Pana Boga. - W szkole nie można zaczynać od norm moralnych, bo jak mówił św. br. Albert „cnota polega na praktycznej znajomości Boga i siebie” – powiedział abp Ryś. - Każda katolicka placówka wpisuje się w nurt ewangelizacji wtedy, kiedy stwarza możliwość doświadczenia Chrystusa, kiedy otwiera młodego człowieka na osobistą więź z Jezusem i potwierdza ją w katechezie - zauważył metropolita łódzki.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
W Polsce zainteresowanie szkołami katolickimi wciąż wzrasta. Od września znacznie zwiększyła się liczba uczniów, zwłaszcza w szkołach podstawowych. Często placówki te wybierane są ze względu na wysoki poziom nauczania, dlatego wielkim wyzwaniem jest kształtowanie ducha w oparciu o chrześcijańskie wartości. W tym kontekście ważnym jest również edukacja historyczna dotycząca nie tylko dziejów Polski, ale również Europy.
Bp Czaja podkreślił, że najważniejszym zadaniem jest dziś „totalna odnowa moralna”. - Nie będzie odnowy, jeśli nie będzie zmiany w sercu. Musimy mocny akcent kłaść na rozwój duchowości na wskroś chrześcijańskiej, która jest duchowością komunii, duchowością misyjną, duchowością uległości Bogu i zawierzenia oraz duchowością dania posłuchu tym, którzy tego Boga na ziemi reprezentują, pasterzom Kościoła – powiedział ordynariusz opolski. Nauczyciele spotykają się na Jasnej Górze, by w ciągu 3 dni wzbogacić się duchowo, posłuchać wykładów specjalistów z różnych dziedzin, wymienić doświadczenia.
Reklama
W nawiązaniu do hasła Forum s. Maksymiliana Wojnar, jedna z organizatorek spotkania z Zarządu Rady Szkół Katolickich, wyjaśniła, że kard. Karol Wojtyła o tym, jakimi mamy być uczestnikami w życiu Kościoła, i jakie są nasze zadania wypowiedział się podczas Soboru Watykańskiego II. - Ma to być życie ewangeliczne. To jest tak bardzo ważne dla nauczycieli, wychowawców, rodziców. Tej tematyce poświęcone jest Forum. Chcemy bardziej zakotwiczyć się w jedynym wzorze, mistrzu i nauczycielu, w Jezusie Chrystusie, ale szukamy przykładów u ludzi, a najważniejszym przykładem wśród ludzi jest Maryja - zauważyła s. Maksymiliana.
W pierwszym dniu Forum, 16 listopada, miała miejsce Konferencja Dyrektorów Szkół Katolickich. Zebranych powitał ks. Zenon Latawiec, przewodniczący Rady Szkół Katolickich. O stanie szkolnictwa, w pierwszym roku reformy mówiła s. Patrycja Garbacka. Szkoły katolickie, jako miejsce ewangelizacji we współczesnej Europie, przybliżył ks. prof. dr hab. Piotr Mazurkiewicz, a wybrane problemy prawne stanowiące wyzwania dla tożsamości szkoły katolickiej i funkcjonowania zgodnie z prawem, przedstawiła s. Wojnar.
Spotkania dyrektorów i nauczycieli szkół katolickich organizowane są tak, by bloki wykładów i dyskusji przedzielał czas modlitwy, także tej prywatnej. By znalazł się czas na spotkania i wymianę doświadczeń.
Reklama
Wieczornej Mszy św. w czwartek, 16 listopada w Kaplicy Matki Bożej przewodniczył bp Marek Mendyk, asystent Rady Szkół Katolickich. - Czasem czekamy na jakąś szczególną chwilę, by do nas dotarło Słowo Boże, na jakiś szczególny moment, podniosłą okazję, by usłyszeć, jak Bóg mówi do człowieka - mówił w homilii bp Mendyk. Tymczasem, jak zauważył bp Mendyk, „miejscem spotkania, zażyłego dialogu z Bogiem, miejscem szczególnych poruszeń serca i zjednoczenia z Nim, staje się codzienne życie, gdzie spotyka się i rozmawia z bliskimi, z sąsiadami, gdzie ciężko się pracuje, gdzie człowiek się modli i gdzie odpoczywa”. Bp Marek Mendyk przewodniczył także wieczornej modlitwie Apelu Jasnogórskiego.
Jutro ostatni dzień Forum rozpocznie Msza św. w Kaplicy Matki Bożej o godz. 7.30 pod przewodnictwem abpa Wacława Depo. Podczas Eucharystii zostanie złożony Akt Zawierzenia Szkolnictwa Katolickiego Matce Bożej Jasnogórskiej. Od 9.30 do 13.30 będą trwały wykłady i konferencje, które zakończą tegoroczne Forum.
Po tegorocznej reformie oświatowej w Polsce mamy: 263 katolickie szkoły podstawowe, 42 szkoły specjalne, 136 liceów, 18 techników i 8 szkół artystycznych. Uczy się w nich ok. 67,5 tys. młodych.
Szkoły katolickie zaczęły powstawać równolegle z resztą niepublicznych placówek. Szkoła katolicka powinna w swoim statucie określić, czym dokładnie objawia się jej charakter. Wgląd w jej pracę może mieć biskup diecezji. Nie ma jednak obowiązku, by na czele takiej szkoły stała osoba duchowna. Większość szkół katolickich w Polsce prowadzą tzw. kościelne osoby prawne czyli diecezje, parafie lub zgromadzenia zakonne. Coraz częściej też podmiotami są np. stowarzyszenia, fundacje lub nawet osoby fizyczne.