Reklama

Są takie miejsca...

Szlakiem starej sakralnej architektury drewnianej

Niedziela łódzka 36/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Stoją na straży cichych wiosek, skryte za kamiennymi parawanami, otulone zielenią starych drzew. Są, żyją i czuwają od dawna - niemi świadkowie historii - drewniane zabytki architektury sakralnej.
W okolicach Łodzi przetrwało ich całkiem sporo. Większość z nich stoi na uboczu, z dala od ruchliwych dróg, nie przyciągając oczu przejeżdżających, a oddając cały swój urok wiernym chcącym przyjść do Boga. I to właśnie one zasługują na szczególną uwagę, na dostrzeżenie tej nieprzejednanej siły, która w nich drzemie, która pozwoliła im trwać w erze szkła, betonu i metalu. To dzięki ofiarności wiernych i troski proboszczów budowle te, będące mieszkaniem Boga, nie rozsypały się.
Prawdziwą perłą drewnianego budownictwa sakralnego jest barokowy kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła z końca XVIII w. w Białej koło Zgierza. Ten pięknie zadbany kościół przyciąga nie tylko wiernych, ale i licznych letników oraz przejezdnych.
Już z daleka widać ciemne tło fasady, a nasz wzrok kieruje się ku obliczu Chrystusa zawieszonego na krzyżu koloru kości słoniowej. Niewiele jest kościołów, w których Chrystus nie czeka na wiernych w świątyni lecz wychodzi ku nim na zewnątrz, a Jego ręce, choć przybite do krzyża, zdają się przywoływać do siebie.
Wczesnobarokowe wnętrze przyciąga wzrok i jednocześnie daje wrażenie bliskości Boga, pozwala na wyciszenie i zadumę. Na uwagę zasługuje rozbudowana nastawa ołtarza. W jej zwieńczeniu znajdujemy patronów bielskiego kościoła, a wyłaniający się ze srebrnych obłoków Chrystus wręcza im klucze i księgę. Poniżej wzrok kieruje się na obraz Przemienienie Pańskie. Nieocenione piękno i blask niespotykany nigdzie indziej wydobywa się z XIX-wiecznego obrazu olejnego Trójca Święta, którego jakby strzegą z prawej strony - rzeźba św. Wojciecha, a z lewej - rzeźba św. Stanisława Biskupa Męczennika ze Szczepanowa.
Równie interesujące są ołtarze boczne: prawy, którego centralnym akcentem jest XVII-wieczny obraz rokokowy, przedstawiający św. Piotra w okowach, oraz lewy z XIX-wiecznym obrazem Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, autorstwa J. Zielińskiego z Łęczycy.
Tuż za lewym ołtarzem znajduje się rokokowa ambona z wizerunkami czterech ewangelistów. W odróżnieniu od innych kościół w Białej posiada piękne sklepienie kolebkowe.
Opuszczając to miejsce trudno się nie odnieść z uznaniem do troski kapłanów i ofiarności wiernych, dzięki którym świątynia ta zachowała całe piękno wyczarowane z drewna.
Na północny zachód od Białej, w miejscowości Modlna (gm. Ozorków) znajduje się drewniany kościół pw. Bożego Ciała, który w pierwotnej wersji powstał w I połowie XV w., a obecny wygląd został nadany na przełomie XVII/XVIII w.
Stropy nawy i prezbiterium pokryto malowidłami. Wyposażenie wnętrza, choć skromne, zachwyca swą prostotą i lekkością. Głównym akcentem wyposażenia jest barokowy ołtarz z rzeźbami św. Stanisława i św. Wojciecha oraz obrazami Matki Bożej z Dzieciątkiem i św. Stanisława z Piotrowinem.
Warto również zwrócić uwagę na barokową ambonę i chrzcielnicę. Szkoda byłoby, będąc w tym urokliwym miejscu, nie zajrzeć do środka kaplicy, gdzie znajduje się barokowy ołtarz z rzeźbami św. Wojciecha i św. Józefa oraz przyścienny nagrobek z piaskowca z leżącą postacią Mateusza Wawrzeckiego.
Niezwykłość tego miejsca jest uwidoczniona już w samej nazwie miejscowości, w której znajduje się kościół. Jest prawdopodobne, że w miejscu, gdzie teraz znajduje się kościół, przed tysiącem lat stała świątynia pogańska. Słowo „modla” w języku naszych prasłowiańskich przodków znaczy to samo, co ofiara.
Innym równie pięknym okazem drewnianej architektury sakralnej jest kościół pw. św. Szczepana w Koźlu koło Strykowa.
Kościół powstał w XVIII w. z drzewa modrzewiowego. Wyposażenie wnętrza stanowią: ołtarz główny z obrazem Matki Bożej, oraz późnobarokowe ołtarze boczne wraz z chrzcielnicą z początku XIX w.
Piękny teren przykościelny oraz urocze wnętrze kościoła przyciągają uwagę nie tylko parafian ale i przejezdnych.
Przy drodze Stryków-Brzeziny położony jest malowniczy kościół w Niesółkowie.
Powstał on na miejscu poprzedniego, w II połowie XVII w. z fundacji biskupów włocławskich.
Lekko zniszczone wnętrze mieści w sobie biały ołtarz główny wykończony złotymi akcentami roślinnymi i kolumnami. W ołtarzu na czerwonym tle króluje posrebrzana płaskorzeźba Matki Bożej z Dzieciątkiem. Na bokach widnieją dwie rzeźby - świętych Piotra i Pawła. Ołtarz główny zwieńcza mały, trójkątny obraz Ukoronowanie Matki Bożej, a po jego bokach „stoją na straży” rzeźbione anioły.
W prezbiterium znajduje się renesansowa ambona z przepięknym drewnianym baldachimem. Na bocznych ołtarzach dostrzec można obrazy olejne: św. Wojciecha - patrona parafii i Jezusa Miłosiernego, oraz mały portret św. Faustyny.
Będąc w tym kościele, należy przyjrzeć się malowidłom sufitowym. W nawie głównej, pośrodku stropu ukazana jest biblijna scena narodzin Chrystusa, a po bokach widnieją symbole czterech ewangelistów. W prezbiterium, tuż nad posoborowym ołtarzem ukazuje się postać gołębicy na tle trójkąta - symbolu Trójcy Świętej, a całość wkomponowana jest w okrąg - symbol wszechświata.
Istnieje potrzeba wielu prac konserwatorsko-naprawczych ale dzięki staraniom tutejszego Księdza Proboszcza świątynia powoli odzyskuje dawną świetność.
W okolicach Brzezin, w malowniczo położonej wiosce Kołacinek, usytuowano przepiękny kościół z końca XVII w. Dziś ciągle zachwyca swoistym pięknem, a zwłaszcza wnętrzem pokrytym malaturą o przedziwnej harmonii barw.
Wzrok przyciągają liczne obrazy: w ołtarzu głównym obraz Matki Bożej Częstochowskiej z II połowy XIX w. oraz inne obrazy świętych: św. Gertrudy, św. Szczepana i św. Pawła oraz ten przedstawiający ucieczkę Świętej Rodziny do Egiptu.
Mamy nadzieję, że artykuł przybliży chociaż trochę Czytelnikom urok, jaki kryje się w drewnianych kościołach naszych okolic.
Niech te malownicze, okryte długowieczną historią i odznaczające się prostotą kościoły nie pójdą w zapomnienie i nie zginą pod ciężarem „betonowej cywilizacji” XXI w.
Może warto samemu poznać te stare świątynie, zachwycić się ich pięknem, odetchnąć zapachem modrzewiowego drewna i nasycić się widokiem wiekowych drzew rosnących wokół.
A może warto wybrać się na wycieczkę (rodzinną, szkolną) szlakiem drewnianej architektury sakralnej?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Bóg jest Trójcą Świętą. Skąd o tym wiemy?

Niedziela Ogólnopolska 24/2019, str. 10-11

[ TEMATY ]

Trójca

©Renta Sedmkov – stock.adobe.com

Giovanni Maria Conti della Camera, „Trójca Święta” – fresk z kościoła Świętego Krzyża w Parmie

Giovanni Maria Conti della Camera, „Trójca Święta” – fresk z kościoła Świętego Krzyża w Parmie

„Drodzy bracia i siostry, obchodzimy dziś uroczystość Trójcy Przenajświętszej. Cóż wam mogę powiedzieć o Trójcy? Hm... Jest Ona tajemnicą, wielką tajemnicą wiary. Amen”. To było najkrótsze kazanie, jakie usłyszałem kiedyś w młodości. Wiernych obecnych w kościele to zaskoczyło. Jednych pozytywnie, bo kazanie było wyjątkowo krótkie, inni byli zirytowani, gdyż nie zdążyli się jeszcze wygodnie usadowić w ławce. Wtedy przyszły mi do głowy pytania: Czy o Trójcy Świętej nie możemy nic powiedzieć? Dlaczego więc wyznajemy, że Bóg jest w Trójcy jedyny? Skąd o tym wiemy?

Mówienie o Trójcy nie jest rzeczą łatwą. Wyrażenie trójjedyności jest zawsze trudne do zrozumienia, gdyż według naszego naturalnego sposobu myślenia, trzy nigdy nie równa się jeden, jak i jeden nie równa się trzy. W przypadku nauki o Bogu nie chodzi jednak o matematyczno-logiczny problem, ale o sformułowanie prawdy wiary, której nie sposób zamknąć w granicach ludzkiej logiki. Chrześcijanie wyznają wiarę w jednego Boga w trzech Osobach. Dla wielu jednak to wyznanie nie ma większego znaczenia w życiowej praktyce. W świecie, w którym jest wiele „pomysłów na Boga”, my, chrześcijanie, powinniśmy pamiętać, że to nie my wymyślamy sobie Boga – my Go tylko odkrywamy i poznajemy, gdyż On sam zechciał do nas przyjść i pokazać nam siebie. Uczynił to zwłaszcza przez fakt wcielenia Syna Bożego. To dzięki Niemu wiemy, że Bóg jest wspólnotą trzech Osób, które żyją ze sobą w doskonałej jedności. „Nie wyznajemy trzech bogów – przypomina Katechizm Kościoła Katolickiego (253) – ale jednego Boga w trzech Osobach: «Trójcę współistotną». Osoby Boskie nie dzielą między siebie jedynej Boskości, ale każda z nich jest całym Bogiem: «Ojciec jest tym samym, co Syn, Syn tym samym, co Ojciec, Duch Święty tym samym, co Ojciec i Syn, to znaczy jednym Bogiem co do natury»”. Człowiek wiary nie wymyśla prawdy, lecz ją przyjmuje. Zastanawia się nad nią, podejmując wielowiekowe doświadczenie Kościoła, który wyjaśniał ją zawsze w świetle objawienia.

CZYTAJ DALEJ

#NiezbędnikMaryjny: Litania Loretańska - wezwania

[ TEMATY ]

litania loretańska

Adobe Stock

Litania Loretańska to jeden z symboli miesiąca Maja. Jest ona także nazywana „modlitwą szturmową”. Klamrą kończąca litanię są wezwania rozpoczynające się od słowa ,,Królowo”. Czy to nie powinno nam przypominać kim dla nas jest Matka Boża, jaką ważną rolę odgrywa w naszym życiu?

KRÓLOWO ANIOŁÓW

CZYTAJ DALEJ

Papież podczas I Światowych Dni Dzieci: wiara daje szczęście

Wszyscy jesteśmy szczęśliwi, bo wierzymy – powiedział Papież Franciszek do dzieci w homilii podczas pierwszych Światowych Dni Dzieci, w których uczestniczą przedstawiciele 101 krajów. Dodał, że wiara daje nam szczęście. Zwrócił się także z prośbą do dzieci: „módlcie się o pokój, aby nie było wojen”.

Pierwsze Światowe Dni Dzieci wypadają w tym roku w Uroczystość Trójcy Przenajświętszej. W homilii do dzieci Papież skupił się na wyjaśnieniu roli trzech Osób Boskich. Podkreślił, że Bóg jest jeden, ale w trzech Osobach.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję