Reklama

„Błogosławiona jesteś, żeś uwierzyła” (Łk 1, 45)

Niedziela warszawska 33/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

1. W pierwszym rozdziale Ewangelii Łukasza znajdują się opisy zwiastowania dwu narodzin: Jana Chrzciciela i Jezusa Chrystusa. W pierwszym opisie słowa zwiastowania są skierowane do Zachariasza, przyszłego ojca Jana, w drugim anioł Gabriel zwraca się do Maryi, mającej być Matką Syna człowieczego. Na pierwszy rzut oka reakcje zarówno Zachariasza jak i Maryi na słowa anioła były podobne. Zachariasz powiedział: „Po czym że to poznam? Ja jestem już przecież stary a moja żona także podeszła w latach?” (Łk 1, 18). Maryja też zapytała: „Jakże się to stanie? Przecież ja nie znam męża?” (Łk 1, 34).
Okazuje się jednak, że poza tymi pozornie podobnymi pytaniami kryły się całkiem odmienne postawy ducha. O Zachariaszu sam anioł mówi: „Nie uwierzyłeś słowom, które się wypełnią we właściwym czasie” (Łk 1, 20); o reakcji Maryi na słowa anielskiego zwiastowania tak mówi Elżbieta: „Błogosławiona jesteś za to, żeś uwierzyła w spełnienie się wszystkiego, co Pan ci powiedział” (Łk 1, 45).
Te dwie, różne, postawy pociągnęły też za sobą całkiem różne, wyznaczone przez Boga konsekwencje. Zachariasz usłyszał, że stanie się niemową aż do dnia, w którym spełnią się słowa anioła (Łk 1, 20), Maryja zaś, nawiązując do faktu zwiastowania, sama powie: „Oto teraz będą mnie nazywać błogosławioną wszystkie narody” (Łk 1, 48).
Rodzi się mimo woli pytanie: komu łatwiej było uwierzyć w możliwość spełnienia się zapowiedzi anioła: Zachariaszowi czy Maryi? Wydaje się, że Zachariaszowi, bo choć i on sam i Elżbieta byli już w podeszłym wieku, to przecież chodziło ostatecznie o naturalne narodziny człowieka. Maryja zaś miała uwierzyć w to, że stanie się Matką, choć anioł przyznał, że nie będzie musiała „znać męża”. A jednak stało się inaczej: Maryja uwierzyła, Zachariasz nie. Dlaczego?

Reklama

2. Aby odpowiedzieć na to pytanie należy przypomnieć elementy nauki Kościoła o każdym akcie wiary. Otóż na akt taki składa się działanie łaski Bożej oraz woli człowieka. Kościół naucza, że Bóg nikomu nie odmawia łaski wiary. Niewiara jest zawsze zawiniona przez człowieka; jest niedostatkiem ze strony jego chcenia. Ten defekt może posiadać swoje różne uwarunkowania usprawiedliwiające przynajmniej po części niewiarstwo jednostki. Zdarzało się przecież, nawet w naszej polskiej i nie tak bardzo odległej przeszłości, że w jakiejś rodzinie sami rodzice żyli jakby z dala od Boga, bez żadnych religijnych praktyk i swoje dzieci wychowywali w atmosferze całkowitego abstrahowania od Boga i Kościoła. W szkole przez wiele lat nauczania religii nie było. Od kolegów też nie można było dowiedzieć się wiele o Bogu. Wszystko to stanowi jakieś usprawiedliwienie, przynajmniej dla młodocianych niewierzących. Ale z czasem przychodzą lata pełnej dojrzałości i brania na siebie pełnej odpowiedzialności za stosunek także do Boga.
Pozostając jeszcze przez chwilę przy strukturze aktu wiary warto przypomnieć słowa Jezusa o tych, którzy „uwierzyli, choć nie widzieli” (J 20, 29). Tacy zasługują na specjalne błogosławieństwo. Wynika z tych słów, że uwierzyć to znaczy uznać coś za prawdę nie na podstawie własnego oglądu, lecz dzięki powadze Boga przekazującego nam jakąś prawdę do przyjęcia. „Człowiek żyjący wiarą powinien dochodzić do niewidzialnej chwały Jezusa bez potrzeby uciekania się do widzialnych znaków objawiających ową chwałę (J 2, 11 n; 4, 48; 20, 29); człowiek wierzący jest powołany do tego, by dawał wyraz swojej wierze w poznaniu (J 6, 69; 8, 28) i w kontemplacji (J 1, 14; 11, 40) tego, co niewidzialne” (Słownik teologii biblijnej, 1033).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Jeśli, jak to już zostało przypomniane, Pan Bóg nikomu nie odmawia łaski wiary, to dlaczego tylu ludzi nie chce z tej łaski skorzystać? Dlaczego ludzie decydują się na życie bez Boga? Racji zdaje się być wiele. Oto niektóre z nich.
Bo bez wiary żyje się wygodniej, przynajmniej w przekonaniu niektórych ludzi: nic nie jest zakazane, do niczego w sumieniu nie jest się zobowiązanym. Pewien dość znany redaktor chełpi się tym publicznie od czasu do czasu. Wytyka przy tym swoim wierzącym kolegom po fachu ich moralne potknięcia, przypominając, że jako wierzący nie mogą sobie na coś takiego pozwalać. Jemu wolno, bo w nic nie wierzy. Przy takiej filozofii życia wszystko sprowadza się do tego, żeby nie popaść w jakąś kolizję z prawem państwowym albo krótko mówiąc: żeby nie dać się złapać.
Bywa też i tak, że ktoś od dziecka wierzący staje się po jakimś czasie niewierzącym. Ma to miejsce głównie wtedy, kiedy człowiek uwikła się w różne nieprawidłowości moralne i nie jest w stanie albo nie próbuje nawet wydostać się z nich. Tak na przykład wszedł ktoś w niesakramentalny związek małżeński, przez co wykluczył się od pełnego udziału w życiu sakramentalnym; mogą dojść do tego jakieś nieuczciwości w wykonywaniu obowiązków zawodowych, itp. Wtedy do takiego braku zasad moralnych dorabia się dogmatykę bez wiary w Boga. Wszystko wydaje się wówczas być bardziej logiczne i konsekwentne. Nic bardziej błędnego.
Człowiekowi nigdy nie było łatwo zdobywać się na autentyczne akty wiary. Jezus Chrystus statystycznie chyba najczęściej miał za złe Apostołom to, że niedowierzali, że byli małej wiary. Apostoł Paweł szczerze ubolewał nad tymi, którzy nie mieli ani wiary ani nadziei (1 Tes 4, 12). Uczniom Jezusa najtrudniej było uwierzyć w obecność ciała Jezusa pod eucharystycznymi postaciami oraz w rzeczywistość Jego zmartwychwstania. Jakby wychodząc naprzeciw niedomaganiom ludzkiej wiary pierwszej sprawie poświęca Jezus wyjątkowo długą Mowę eucharystyczną (J 6, 22-71), zaś po to, żeby uwierzyli w Jego zmartwychwstanie, ukazywał się, zasiadał do wspólnego stołu i nawet pozwalał dotykać ran na swoich rękach i w boku. Apostołowie zresztą już wcześniej zrozumieli, że o własnych siłach nie będą w stanie uwierzyć. Dlatego mówili: „Panie, spraw, żeby nasza wiara była większa” (Łk 17, 5).

4. Życie człowieka, który „uwolnił się” od wiary i zasad moralnych wcale nie jest pozbawione stresów i niepokoju. Sama niewiara staje się z czasem ciężarem i jakby narzędziem kary Bożej. O sytuacjach tego rodzaju mówi zresztą także Pismo Święte. Czytamy na przykład w Księdze Mądrości: „Dlatego też tym, co wiedli życie nieroztropne i niesprawiedliwe, zadałeś cierpienia przez to, co czcią otaczali… To bowiem, przez co cierpiąc unosili się gniewem, i to, co jak bóstwa czcili, to właśnie stało się narzędziem ich kary” (12, 23. 27). Podobnie wypowiada się Apostoł Paweł: „Podając się za mądrych stali się głupimi… Dlatego wydał ich Bóg poprzez żądze ich serc na łup nieczystości, aby sami zhańbili własne ciała” (Rz 1, 22. 24). Jezus sam też przestrzega: „Kto wierzy w Niego, nie będzie potępiony, a kto nie wierzy, już został potępiony za to, że nie uwierzył w imię Jednorodzonego Syna Bożego” (J 3, 18).
Mając na uwadze zarówno tego rodzaju przestrogi jak i wspomniany już zwyczaj codziennego obywania się bez wiary, a może i z powodu innych racji dochodzi czasem do nawrócenia, czyli do innego sposobu reagowania na łaskę wiary. Niekiedy powodem bezpośrednim jest jakieś szczególnie przykre doświadczenie życiowe, jak na przykład ciężka, po ludzku nieuleczalna choroba. Ale sam proces nawrócenia jest, prócz dobrej woli człowieka, sprawą także łaski Bożej. Biografie takich świętych jak Paweł, Augustyn, Franciszek z Asyżu czy Ignacy Loyola najwyraźniej o tym świadczą. Rozliczne jeszcze tu na ziemi są następstwa takiego stanu rzeczy. Nawet lekarze ateiści przyznają, że wierzący inaczej znoszą cierpienia a niekiedy właśnie wiara w Boga przyczynia się do bardziej pomyślnego przebiegu samego procesu leczenia. Wszyscy ci, którzy przeżyli udręki ostatniej wojny, zarówno w obozach niemieckich, jak i w sowieckich łagrach, jednozgodnie stwierdzają, że wierzącym łatwiej było znosić koszmar obozowego życia.
Przyznać też trzeba, że są ludzie, którzy szukają Boga i utraconej albo jeszcze nigdy nieposiadanej wiary. Są też autentycznie otwarci na rady tych, którzy wierzą i nawet zabiegają o ich pomoc. Ci ostatni zaś różnie się zachowują. I tak na przykład jedni zwracają uwagę na to, że wśród prawdziwie uczonych, zwłaszcza wśród wysoko wyspecjalizowanych fizyków, znaczny procent stanowią wierzący. Inni namawiają do pójścia za radą wielkiego filozofa Pascala: Namawiają do udziału w praktykach religijnych mimo nie pełnego jeszcze rozumienia ich sensu. Jeszcze inni apelują do zdrowego rozsądku i do wrodzonego zmysłu kalkulacji, podpowiadając, że opłaca się wierzyć, bo ograniczenia, które nakładają za tego życia zasady wiary okażą się znikome w porównaniu z tym, co uzyska się po śmierci. Naprawdę opłaca się ryzyko wiary. Zresztą w samoograniczaniu się też można znaleźć upodobanie. Przyjdzie kiedyś czas, że wiara okaże się zbyteczną, bo będziemy oglądać Boga twarzą w twarz (1 Kor 13, 12). Ale na to trzeba sobie zasłużyć poprzez życie wiarą (1 Kor 13, 12).

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowenna do Matki Bożej Rozwiązującej Węzły!

[ TEMATY ]

modlitwa

nowenna

Karol Porwich/Niedziela

Zachęcamy do odmawiania Nowenny do Matki Bożej rozwiązującej węzły. Już od dziś poświęć kilka minut w Twoim życiu i zwróć swą twarz ku Tej, która zdeptała głowę szatanowi.

1. Znak krzyża
CZYTAJ DALEJ

Bóg chce, abyśmy wchodzili w nowy rok z sercem wdzięcznym za to, kim jesteśmy!

2025-01-03 07:35

[ TEMATY ]

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Bóg chce, abyśmy wchodzili w nowy rok z sercem wdzięcznym za to, kim jesteśmy i co robimy, wdzięczni za ludzi, których spotkaliśmy w roku minionym i wielu z nich nadal jest z nami. Bóg liczy, że będę Mu wdzięczny za tych, z którymi współpracujemy, ale też i za tych, którzy są dla nas źródłem trudności, zmartwień, cierpienia itd. Bo skoro On jest Panem wszystkiego, zatem także obecność obok mnie ludzi tzw. przykrych, uciążliwych, ma służyć czemuś dobremu!

Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, i Bogiem było Słowo. Ono było na początku u Boga. Wszystko przez Nie się stało, a bez Niego nic się nie stało, z tego, co się stało. W Nim było życie, a życie było światłością ludzi, a światłość w ciemności świeci i ciemność jej nie ogarnęła. Pojawił się człowiek posłany przez Boga – Jan mu było na imię. Przyszedł on na świadectwo, aby zaświadczyć o światłości, by wszyscy uwierzyli przez niego. Nie był on światłością, lecz został posłany, aby zaświadczyć o światłości. Była światłość prawdziwa, która oświeca każdego człowieka, gdy na świat przychodzi. Na świecie było Słowo, a świat stał się przez Nie, lecz świat Go nie poznał. Przyszło do swojej własności, a swoi Go nie przyjęli. Wszystkim tym jednak, którzy Je przyjęli, dało moc, aby się stali dziećmi Bożymi, tym, którzy wierzą w imię Jego – którzy ani z krwi, ani z żądzy ciała, ani z woli męża, ale z Boga się narodzili. A Słowo stało się ciałem i zamieszkało wśród nas. I oglądaliśmy Jego chwałę, chwałę, jaką Jednorodzony otrzymuje od Ojca, pełen łaski i prawdy. Jan daje o Nim świadectwo i głośno woła w słowach: «Ten był, o którym powiedziałem: Ten, który po mnie idzie, przewyższył mnie godnością, gdyż był wcześniej ode mnie». Z Jego pełności wszyscy otrzymaliśmy – łaskę po łasce. Podczas gdy Prawo zostało dane za pośrednictwem Mojżesza, łaska i prawda przyszły przez Jezusa Chrystusa. Boga nikt nigdy nie widział; ten Jednorodzony Bóg, który jest w łonie Ojca, o Nim pouczył.
CZYTAJ DALEJ

Papież na „Anioł Pański”: naśladujmy Boga miłości

2025-01-05 13:26

[ TEMATY ]

Anioł Pański

Vatican News

Naśladujmy „Boga miłości, roztaczając promyki światła, gdziekolwiek możemy, z kimkolwiek kogo spotykamy, w każdym kontekście: rodzinnym, społecznym, międzynarodowym” - wezwał papież w rozważaniu poprzedzającym modlitwę „Anioł Pański”, którą odmówił z wiernymi zgromadzonymi na Placu św. Piotra w Watykanie. „Gdzie mogę być szczeliną, która pozwala przejść miłości Boga?” - pytał Franciszek.

Wskazał, że miłość Boga jest potężna, nic nie jest w stanie jej pokonać i „pomimo przeciwności i odrzucenia, nadal świeci i oświetla naszą drogę”. Bóg „znajduje tysiąc sposobów, aby dotrzeć do każdego z nas, tam gdzie jesteśmy, bez kalkulacji i bez warunków, otwierając, nawet w najciemniejszych nocach ludzkości, okna światła, którego ciemność nie może zasłonić”.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję