Reklama

„Błogosławiona jesteś, żeś uwierzyła” (Łk 1, 45)

Niedziela warszawska 33/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

1. W pierwszym rozdziale Ewangelii Łukasza znajdują się opisy zwiastowania dwu narodzin: Jana Chrzciciela i Jezusa Chrystusa. W pierwszym opisie słowa zwiastowania są skierowane do Zachariasza, przyszłego ojca Jana, w drugim anioł Gabriel zwraca się do Maryi, mającej być Matką Syna człowieczego. Na pierwszy rzut oka reakcje zarówno Zachariasza jak i Maryi na słowa anioła były podobne. Zachariasz powiedział: „Po czym że to poznam? Ja jestem już przecież stary a moja żona także podeszła w latach?” (Łk 1, 18). Maryja też zapytała: „Jakże się to stanie? Przecież ja nie znam męża?” (Łk 1, 34).
Okazuje się jednak, że poza tymi pozornie podobnymi pytaniami kryły się całkiem odmienne postawy ducha. O Zachariaszu sam anioł mówi: „Nie uwierzyłeś słowom, które się wypełnią we właściwym czasie” (Łk 1, 20); o reakcji Maryi na słowa anielskiego zwiastowania tak mówi Elżbieta: „Błogosławiona jesteś za to, żeś uwierzyła w spełnienie się wszystkiego, co Pan ci powiedział” (Łk 1, 45).
Te dwie, różne, postawy pociągnęły też za sobą całkiem różne, wyznaczone przez Boga konsekwencje. Zachariasz usłyszał, że stanie się niemową aż do dnia, w którym spełnią się słowa anioła (Łk 1, 20), Maryja zaś, nawiązując do faktu zwiastowania, sama powie: „Oto teraz będą mnie nazywać błogosławioną wszystkie narody” (Łk 1, 48).
Rodzi się mimo woli pytanie: komu łatwiej było uwierzyć w możliwość spełnienia się zapowiedzi anioła: Zachariaszowi czy Maryi? Wydaje się, że Zachariaszowi, bo choć i on sam i Elżbieta byli już w podeszłym wieku, to przecież chodziło ostatecznie o naturalne narodziny człowieka. Maryja zaś miała uwierzyć w to, że stanie się Matką, choć anioł przyznał, że nie będzie musiała „znać męża”. A jednak stało się inaczej: Maryja uwierzyła, Zachariasz nie. Dlaczego?

Reklama

2. Aby odpowiedzieć na to pytanie należy przypomnieć elementy nauki Kościoła o każdym akcie wiary. Otóż na akt taki składa się działanie łaski Bożej oraz woli człowieka. Kościół naucza, że Bóg nikomu nie odmawia łaski wiary. Niewiara jest zawsze zawiniona przez człowieka; jest niedostatkiem ze strony jego chcenia. Ten defekt może posiadać swoje różne uwarunkowania usprawiedliwiające przynajmniej po części niewiarstwo jednostki. Zdarzało się przecież, nawet w naszej polskiej i nie tak bardzo odległej przeszłości, że w jakiejś rodzinie sami rodzice żyli jakby z dala od Boga, bez żadnych religijnych praktyk i swoje dzieci wychowywali w atmosferze całkowitego abstrahowania od Boga i Kościoła. W szkole przez wiele lat nauczania religii nie było. Od kolegów też nie można było dowiedzieć się wiele o Bogu. Wszystko to stanowi jakieś usprawiedliwienie, przynajmniej dla młodocianych niewierzących. Ale z czasem przychodzą lata pełnej dojrzałości i brania na siebie pełnej odpowiedzialności za stosunek także do Boga.
Pozostając jeszcze przez chwilę przy strukturze aktu wiary warto przypomnieć słowa Jezusa o tych, którzy „uwierzyli, choć nie widzieli” (J 20, 29). Tacy zasługują na specjalne błogosławieństwo. Wynika z tych słów, że uwierzyć to znaczy uznać coś za prawdę nie na podstawie własnego oglądu, lecz dzięki powadze Boga przekazującego nam jakąś prawdę do przyjęcia. „Człowiek żyjący wiarą powinien dochodzić do niewidzialnej chwały Jezusa bez potrzeby uciekania się do widzialnych znaków objawiających ową chwałę (J 2, 11 n; 4, 48; 20, 29); człowiek wierzący jest powołany do tego, by dawał wyraz swojej wierze w poznaniu (J 6, 69; 8, 28) i w kontemplacji (J 1, 14; 11, 40) tego, co niewidzialne” (Słownik teologii biblijnej, 1033).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Jeśli, jak to już zostało przypomniane, Pan Bóg nikomu nie odmawia łaski wiary, to dlaczego tylu ludzi nie chce z tej łaski skorzystać? Dlaczego ludzie decydują się na życie bez Boga? Racji zdaje się być wiele. Oto niektóre z nich.
Bo bez wiary żyje się wygodniej, przynajmniej w przekonaniu niektórych ludzi: nic nie jest zakazane, do niczego w sumieniu nie jest się zobowiązanym. Pewien dość znany redaktor chełpi się tym publicznie od czasu do czasu. Wytyka przy tym swoim wierzącym kolegom po fachu ich moralne potknięcia, przypominając, że jako wierzący nie mogą sobie na coś takiego pozwalać. Jemu wolno, bo w nic nie wierzy. Przy takiej filozofii życia wszystko sprowadza się do tego, żeby nie popaść w jakąś kolizję z prawem państwowym albo krótko mówiąc: żeby nie dać się złapać.
Bywa też i tak, że ktoś od dziecka wierzący staje się po jakimś czasie niewierzącym. Ma to miejsce głównie wtedy, kiedy człowiek uwikła się w różne nieprawidłowości moralne i nie jest w stanie albo nie próbuje nawet wydostać się z nich. Tak na przykład wszedł ktoś w niesakramentalny związek małżeński, przez co wykluczył się od pełnego udziału w życiu sakramentalnym; mogą dojść do tego jakieś nieuczciwości w wykonywaniu obowiązków zawodowych, itp. Wtedy do takiego braku zasad moralnych dorabia się dogmatykę bez wiary w Boga. Wszystko wydaje się wówczas być bardziej logiczne i konsekwentne. Nic bardziej błędnego.
Człowiekowi nigdy nie było łatwo zdobywać się na autentyczne akty wiary. Jezus Chrystus statystycznie chyba najczęściej miał za złe Apostołom to, że niedowierzali, że byli małej wiary. Apostoł Paweł szczerze ubolewał nad tymi, którzy nie mieli ani wiary ani nadziei (1 Tes 4, 12). Uczniom Jezusa najtrudniej było uwierzyć w obecność ciała Jezusa pod eucharystycznymi postaciami oraz w rzeczywistość Jego zmartwychwstania. Jakby wychodząc naprzeciw niedomaganiom ludzkiej wiary pierwszej sprawie poświęca Jezus wyjątkowo długą Mowę eucharystyczną (J 6, 22-71), zaś po to, żeby uwierzyli w Jego zmartwychwstanie, ukazywał się, zasiadał do wspólnego stołu i nawet pozwalał dotykać ran na swoich rękach i w boku. Apostołowie zresztą już wcześniej zrozumieli, że o własnych siłach nie będą w stanie uwierzyć. Dlatego mówili: „Panie, spraw, żeby nasza wiara była większa” (Łk 17, 5).

4. Życie człowieka, który „uwolnił się” od wiary i zasad moralnych wcale nie jest pozbawione stresów i niepokoju. Sama niewiara staje się z czasem ciężarem i jakby narzędziem kary Bożej. O sytuacjach tego rodzaju mówi zresztą także Pismo Święte. Czytamy na przykład w Księdze Mądrości: „Dlatego też tym, co wiedli życie nieroztropne i niesprawiedliwe, zadałeś cierpienia przez to, co czcią otaczali… To bowiem, przez co cierpiąc unosili się gniewem, i to, co jak bóstwa czcili, to właśnie stało się narzędziem ich kary” (12, 23. 27). Podobnie wypowiada się Apostoł Paweł: „Podając się za mądrych stali się głupimi… Dlatego wydał ich Bóg poprzez żądze ich serc na łup nieczystości, aby sami zhańbili własne ciała” (Rz 1, 22. 24). Jezus sam też przestrzega: „Kto wierzy w Niego, nie będzie potępiony, a kto nie wierzy, już został potępiony za to, że nie uwierzył w imię Jednorodzonego Syna Bożego” (J 3, 18).
Mając na uwadze zarówno tego rodzaju przestrogi jak i wspomniany już zwyczaj codziennego obywania się bez wiary, a może i z powodu innych racji dochodzi czasem do nawrócenia, czyli do innego sposobu reagowania na łaskę wiary. Niekiedy powodem bezpośrednim jest jakieś szczególnie przykre doświadczenie życiowe, jak na przykład ciężka, po ludzku nieuleczalna choroba. Ale sam proces nawrócenia jest, prócz dobrej woli człowieka, sprawą także łaski Bożej. Biografie takich świętych jak Paweł, Augustyn, Franciszek z Asyżu czy Ignacy Loyola najwyraźniej o tym świadczą. Rozliczne jeszcze tu na ziemi są następstwa takiego stanu rzeczy. Nawet lekarze ateiści przyznają, że wierzący inaczej znoszą cierpienia a niekiedy właśnie wiara w Boga przyczynia się do bardziej pomyślnego przebiegu samego procesu leczenia. Wszyscy ci, którzy przeżyli udręki ostatniej wojny, zarówno w obozach niemieckich, jak i w sowieckich łagrach, jednozgodnie stwierdzają, że wierzącym łatwiej było znosić koszmar obozowego życia.
Przyznać też trzeba, że są ludzie, którzy szukają Boga i utraconej albo jeszcze nigdy nieposiadanej wiary. Są też autentycznie otwarci na rady tych, którzy wierzą i nawet zabiegają o ich pomoc. Ci ostatni zaś różnie się zachowują. I tak na przykład jedni zwracają uwagę na to, że wśród prawdziwie uczonych, zwłaszcza wśród wysoko wyspecjalizowanych fizyków, znaczny procent stanowią wierzący. Inni namawiają do pójścia za radą wielkiego filozofa Pascala: Namawiają do udziału w praktykach religijnych mimo nie pełnego jeszcze rozumienia ich sensu. Jeszcze inni apelują do zdrowego rozsądku i do wrodzonego zmysłu kalkulacji, podpowiadając, że opłaca się wierzyć, bo ograniczenia, które nakładają za tego życia zasady wiary okażą się znikome w porównaniu z tym, co uzyska się po śmierci. Naprawdę opłaca się ryzyko wiary. Zresztą w samoograniczaniu się też można znaleźć upodobanie. Przyjdzie kiedyś czas, że wiara okaże się zbyteczną, bo będziemy oglądać Boga twarzą w twarz (1 Kor 13, 12). Ale na to trzeba sobie zasłużyć poprzez życie wiarą (1 Kor 13, 12).

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Zgasło światło oświetlające medalion Franciszka

2025-04-26 22:27

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

Włodzimierz Rędzioch

Medalion Franciszka w Bazylice św. Pawła za Murami od dnia jego śmierci nie jest już oświetlony

Medalion Franciszka w Bazylice św. Pawła za Murami od dnia jego śmierci nie jest już oświetlony

Rankiem 21 kwietnia w Bazylice św. Pawła za Murami zgaszono światło oświetlające medalion z podobizną Franciszka. Wewnątrz Bazyliki, wzdłuż naw biegnie ciąg medalionów z portretami wszystkich papieży, od św. Piotra do Papieża Bergoglio. Oświetlana jest tylko podobizna urzędującego Biskupa Rzymu, która wyróżnia go spośród wszystkich pozostałych, które pozostają w cieniu.

Bazylika św. Piotra została wzniesiona na grobie Apostoła, na stoku wzgórza Watykańskiego, natomiast bazylika ku czci św. Pawła znajduje się niedaleko miejsca zwanego Tre Fontane, gdzie ścięto Apostoła Narodów. Ciało św. Piotra kazała pogrzebać przy drodze prowadzącej do Ostii św. Lucyna, a Papież Anaklet postawił na nim kaplicę. Za cesarza Konstantyna rozpoczęto budowę bazyliki, która stanie się drugą, po św. Piotrze, najważniejszą świątynią Rzymu. Bazylika spłonęła w dużej części w 1823 r. Odbudowano ją w rekordowym czasie, również dzięki pomocy, która płynęła z całego świata. I to w odbudowanej świątyni zaczęła się tradycja mozaikowych medalionów z podobiznami papieży na złotym tle. Wcześniej, w starożytnej bazylice znajdowała się także galeria obrazów Biskupów Rzymu, ale w formie malowanej.
CZYTAJ DALEJ

Miłosierdzie Boże – ratunek dla człowieka…

Niedziela Ogólnopolska 14/2018, str. 12-14

[ TEMATY ]

miłosierdzie

Niedziela Miłosierdzia

Krzysztof Tadej

Obraz Jezusa Miłosiernego namalowany przez Eugeniusza Kazimirowskiego

Obraz Jezusa Miłosiernego namalowany przez Eugeniusza Kazimirowskiego

Miłosierdzie Boga z pokolenia na pokolenie. To ono właśnie jest odwieczną przyczyną wszystkiego, co istnieje. Bóg bowiem stworzył świat z miłości i od początku postanowił obdarzyć tą miłością każdego człowieka. A była to miłość miłosierna, gdyż Miłosierdzie jest po prostu miłością w działaniu. Wszystko, co istnieje, co zostało stworzone, cały nieogarniony i genialny wszechświat jest dziełem tego Miłosierdzia

Bóg jest czystym duchem samoistnym, tzn. mającym byt sam z siebie, a zatem także pełnię doskonałości. Bóg posiada doskonałą jedność wewnętrzną, czyli prostotę, która wyklucza złożenie z jakichś składników. Ale nasz ludzki umysł potrzebuje poznawać Boga poprzez poszczególne przymioty znane mu ze świata, bo inaczej nie potrafi. Jednak te przymioty – doskonałości w Bogu są czymś jednym, niezłożonym, prostym. My zaś nie poznajemy Boga w sposób bezpośredni, ale przez doskonałości, które dostrzegamy tylko w pewnym stopniu w stworzeniach. Boga nazywamy miłosiernym, ponieważ okazuje swą dobroć wobec potrzebujących. Jego miłosierdzie pochodzi z miłości i jest z nią nierozerwalnie związane. Istota miłości bowiem polega na bezinteresownym udzielaniu dobra osobie kochanej.
CZYTAJ DALEJ

W Watykanie trwają Novemdiales: dziewięć dni modlitwy za zmarłego papieża

2025-04-27 16:33

[ TEMATY ]

śmierć Franciszka

PAP/EPA/VATICAN MEDIA HANDOUT

Po śmierci papieża Kościół i świat odczuwają żal i smutek z powodu jego odejścia, a także niepokój i poczucie zagubienia. Kard. Pietro Parolin mówił o tym w czasie Mszy sprawowanej na placu św. Piotra w intencji zmarłego papieża. Włoski hierarcha, który do śmierci Franciszka pełnił urząd sekretarza stanu Stolicy Apostolskiej zapewnił, że „Ewangelia mówi nam, iż właśnie w takich chwilach ciemności Pan przychodzi do nas ze światłem zmartwychwstania, aby rozpalić nasze serca”.

Niedzielna Eucharystia wpisała się w dziewięć dni modlitwy za zmarłego papieża, zwane po łacinie Novemdiales, które przewiduje Ordo Exsequiarum Romani Pontificis, wyznaczające kolejne kroki liturgii pogrzebowej po śmierci Następcy św. Piotra. Zgodnie z tradycją pierwszą z tych Mszy jest liturgia pogrzebowa zmarłego papieża.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję