Reklama

Zrozumieć Mszę św.

Liturgia Słowa - Pokarm ze Starego i Nowego Testamentu

Niedziela kielecka 31/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Zapytajmy, jak jest zbudowana liturgia słowa we Mszy św. Sobór Watykański II postanowił obficiej zastawić wiernym stół Słowa Bożego i szerzej niż dotąd otworzyć skarbiec Pisma Świętego (por. Konstytucja o liturgii, nr 51). Dlatego niedzielna Liturgia Słowa rozpoczyna się zwykle od czytania wyjątku jednej z ksiąg Starego Testamentu. W okresie wielkanocnym, liczącym 50 dni, pierwsze czytanie bierzemy z Dziejów Apostolskich, historycznej księgi Nowego Testamentu. Dlaczego my, chrześcijanie, czytamy w Liturgii Pismo Święte Starego Testamentu?
Po pierwsze dlatego, że przedstawia ono Boży plan zbawienia, który spełnia się od czasu stworzenia świata i człowieka; obejmuje dzieje narodu wybranego i prowadzi ludzkość do szczytowych wydarzeń historii, jakimi są: przyjście na świat Syna Bożego, Jego narodzenie i życie na ziemi we wspólnocie ludu żydowskiego, a wreszcie Jego męka, śmierć i zmartwychwstanie. Czytając Stary Testament, trzymamy się zasady, którą tak sformułował św. Augustyn: „Nowy Testament ukrywa się w Starym, a Stary w Nowym się otwiera i jaśnieje”. Gdy słyszymy najpierw fragment księgi Starego Testamentu, jesteśmy w takiej sytuacji, jak ktoś, kto uczestniczy od początku w długiej rozmowie, w dialogu Boga z ludzkością... Gdybyśmy nie czytali tych ksiąg, bylibyśmy podobni do tego, kto do jakiegoś grona osób przychodzi pod koniec rozmowy i nie wie, o czym rozmawiano od początku...
Z narodu żydowskiego pochodzą: Matka Jezusowa, Apostołowie i członkowie pierwszej wspólnoty chrześcijańskiej w Jerozolimie. Wszyscy oni wyrośli i wychowali się w wierze w Boże obietnice, dane Abrahamowi i innym praojcom ludu wybranego.
Dlatego pierwsze czytanie ze Starego Testamentu jest zawsze tak dobrane, abyśmy mogli zauważyć jego związek z Ewangelią danej niedzieli czy święta. Jezus przecież powiedział: „Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić (Mt 5, 17). A św. Paweł uczy: „ile tylko obietnic Bożych, [w Chrystusie] wszystkie w Nim są «tak»” (2 Kor 1, 20). Czytanie ze Starego Testamentu zawiera jakąś zapowiedź, przygotowanie. Ewangelia zwiastuje spełnienie się proroctw i zapowiedzi w Chrystusie i w Kościele, w nas. Jak pisze św. Paweł: „wszystko to przydarzyło się im [Izraelitom] jako zapowiedź rzeczy przyszłych, spisane zaś zostało ku pouczeniu nas, których dosięga kres czasów” (1 Kor 10, 11).
Liturgia Słowa ma przebieg podobny jak dialog między ludźmi. Po wysłuchaniu pierwszego czytania (dobrze jest, jeśli zachowuje się po nim chwilę milczenia na medytację), śpiewamy wybrane wersety Psalmu zwanego responsoryjnym. Jego nazwa pochodzi od łacińskiego Słowa respondeo - odpowiadam. Psalm jest naszą odpowiedzią na słowo Boga, jest rozmyślaniem nad treścią Słowa i odniesieniem go do naszego życia. Psalm śpiewamy na przemian z kantorem. Wykonuje on wersety Psalmu, zgromadzenie zaś powtarza w formie refrenu to, co stanowi główny motyw czytania. W ten sposób przyswajamy sobie Boże Słowo, jako pokarm i światło na drogę życia. Refren wyraża niekiedy prośbę o duchowe owoce usłyszanego Słowa, o Boże dary w tym słowie ukryte i objawione.
Drugie czytanie w niedziele i uroczystości jest zwykle wzięte z Listów św. Pawła lub innych Apostołów. W głównych okresach roku kościelnego mówią one o obchodzonych tajemnicach Chrystusa i przekazują niezmienne zasady chrześcijańskiego życia.
Po drugim czytaniu śpiewamy aklamację - okrzyk - alleluja! z odpowiednim wersetem, wziętym często z Ewangelii, która za chwilę ma zostać wygłoszona. Słowo alleluja oznacza w języku hebrajskim: chwalcie Pana! Jest to charakterystyczny wyraz radości płynącej z tajemnicy zmartwychwstania Chrystusa i z Jego stałej obecności we wspólnocie Kościoła. Aklamacji tej nie śpiewamy od Środy Popielcowej do Wigilii Paschalnej. Właśnie w Liturgii Słowa tej Wigilii kapłan na nowo uroczyście intonuje tę aklamację na znak przejścia Chrystusa ze śmierci do życia oraz płynącej stąd chrześcijańskiej nadziei i radości.
Na czas śpiewu alleluja wierni wstają, aby wyrazić paschalną radość i cześć dla Chrystusa, który będzie do nich przemawiać w słowach Dobrej Nowiny. Przepisy mszału wymagają, aby uczestnicy Mszy św. na czas aklamacji alleluja i głoszenia Ewangelii stali zwróceni w kierunku ambony - miejsca sprawowania Liturgii Słowa.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: +2 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Boże Narodzenie w Chinach, chrześcijanie i logika małości

2025-12-19 19:13

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Chiny

@Vatican Media

Matka Boża z Sheshan, Chiny

Matka Boża z Sheshan, Chiny

Święta Bożego Narodzenia w kraju Dalekiego Wschodu: intymna radość przeżywana w oczekiwaniu. Między fabryką świata a blaskiem wiernych. Tutaj Wigilia nazywana jest Píng’ān yè, czyli „nocą pokoju”.

W ciągu ostatnich dwudziestu lat Boże Narodzenie na stałe wpisało się w krajobraz miejski Chin. Interesujące jest to, jak wzrost popularności tego święta idzie w parze z rozwojem gospodarczym i społecznym kraju.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: Ponad 32 mln pielgrzymów w Rzymie od początku Roku Świętego

2025-12-20 08:05

[ TEMATY ]

Watykan

Rok Święty 2025

Rok Święty

Włodzimierz Rędzioch

32,3 mln osób z całego świata odwiedziło Rzym w Roku Świętym - poinformował w telewizji RAI w piątek arcybiskup Rino Fisichella, watykański koordynator jego obchodów. Zwrócił uwagę na wyjątkowość tego wydarzenia w życiu Kościoła: to Rok Święty dwóch papieży.

Liczbę około 32 mln pielgrzymów prognozowano jeszcze przed inauguracją Roku Świętego, która odbyła się w Wigilię zeszłego roku.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję