Reklama

Inauguracja XL Festiwalu Kamieńskiego

Opracowany przez Gottfrieda yan Swietena tekst na podstawie m.in. biblijnego opisu z Księgi Rodzaju posłużył wielkiemu klasykowi, jakim był Joseph Haydn, do skomponowania oratorium pt. „Stworzenie świata”. Tym monumentalnym dziełem, ukończonym przez kompozytora w 1798 r., rozpoczął się w 23 czerwca tegoroczny jubileuszowy XL Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W wykonaniu oratorium wzięli udział: Zespół Wokalistów i Instrumentalistów „Camerata Nova”, Orkiestra Kameralna z Prenzlau (Niemcy), Chór Akademii Medycznej w Szczecinie, Chór Okręgowej Izby Lekarskiej „Remedium”, Chór Uniwersytetu Szczecińskiego, Romana Jakubowska-Handke - sopran, Adam Zdunikowski - tenor, Jarosław Bręk - bas, Eugeniusz Kus - dyrygent. Wykonanie to zostało poprzedzone dwoma przemówieniami. Przewodniczący Komitetu Organizacyjnego festiwalu, burmistrz Kamienia Pomorskiego Andrzej Jędrzejowski, omówił historię kamieńskich festiwali, przypominając zasługi poszczególnych osób dla ich realizacji, zaś bp Jan Gałecki podkreślił kulturotwórczą rolę tych imprez i udzielił wszystkim obecnym błogosławieństwa.
Oratorium Stworzenie świata Haydna zostało przedstawione w nieco skróconej wersji i było śpiewane w oryginale, a więc po niemiecku. Dobrym pomysłem okazały się recytowane przez Mikołaja Szczęsnego odpowiednie fragmenty Księgi Rodzaju w języku polskim, co ułatwiło słuchaczom zrozumienie treści dzieła. Troje solistów, połączone chóry oraz orkiestra pod sprawną ręką dyrygenta zaprezentowali je w sposób przekonujący, a liczne momenty ilustracyjne w partii instrumentalnej przydawały wykonaniu atrakcyjności. Słuchacze wypełniający wnętrze kamieńskiej katedry wysłuchali w skupieniu trwającego około 75 minut dzieła, po czym owacją na stojąco podziękowali artystom za duchową ucztę. Koncert został poświęcony 25leciu pontyfikatu Jana Pawła II, Honorowego Obywatela Kamienia Pomorskiego.
Podczas inauguracji organy milczały. Zabrzmiały one w piątek 25 czerwca, gdy przy kontuarze zasiadł wybitny organista, wieloletni przewodniczący Rady Artystycznej kamieńskich festiwali prof. Józef Serafin. Była to pierwsza prezentacja instrumentu po generalnym jego remoncie (dodajmy - częściowym, gdyż prace renowacyjne jeszcze trwają), przeprowadzanym przez Zakład Organmistrzowski Bronisława Cepki. Po śmierci właściciela firmy w ubiegłym roku przejął ją jego syn Władysław. O tym wszystkim poinformował słuchaczy proboszcz kamieńskiej parafii katedralnej ks. Dariusz Żarkowski, który zacytował fragment testamentu fundatora organów - księcia Ernesta Bogusława de Croy z XVII w.: „... aby Bóg Wszechmogący nowe organy do końca świata zachować raczył oraz aby organy ogrywane były przez sprawnego organistę...”.
Józef Serafin rozpoczął występ potężnym dziełem Johanna Sebastiana Bacha - Preludium i fugą Es-dur - tzw. Trinitatsfuge, mającą trzema tematami łączącymi się w ostatniej fazie utworu symbolizować Trójcę Świętą. I nowe brzmienie organów, i wnikliwa interpretacja artysty dostarczyły wspaniałych wrażeń w odbiorze. Nieco mniej satysfakcji sprawiło wysłuchanie współczesnej kompozycji Cantio polonica Stanisława Moryty o stosunkowo mało ciekawym przebiegu. Za to interesująca okazała się Improwizacja na temat Te Deum Charlesa Tournemire’a, w pomysłowy sposób wykorzystująca motyw tego gregoriańskiego hymnu.
Gregoriański śpiew natomiast pojawił się w programie Chóru Chłopięco-Męskiego Archikatedry Warszawskiej „Cantores Minores”, który wkroczył do transeptu katedry ze śpiewem Bogurodzicy. 16-osobowy zespół wyłącznie głosów męskich oprócz fragmentów Mszy gregoriańskiej wykonał szereg utworów sakralnych różnych kompozytorów polskich i obcych, demonstrując nieskazitelną intonację, szlachetną barwę brzmienia i wysoką kulturę muzyczną, w czym niemała zasługa jego założyciela i dyrygenta Josepha Hertera, kierującego wykonaniem programu.
Poszczególne pozycje koncertu interesująco i zwięźle zapowiadał Mikołaj Szczęsny.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Aktywista okupuje pomnik katastrofy smoleńskiej. Oblał postument farbą

2025-04-09 11:21

[ TEMATY ]

aktywista

pomnik katastrofy smoleńskiej

Telewizja Republika

Aktywista na pomniku smoleńskim

Aktywista na pomniku smoleńskim

W przeddzień 15. rocznicy katastrofy smoleńskiej aktywista klimatyczny wszedł na pomnik jej ofiar na placu Piłsudskiego. Wcześniej oblał monument farbą.

Rzecznik śródmiejskiej policji mł. asp. Jakub Pacyniak powiedział PAP, że około godz. 10.30 mężczyzna wszedł na pomnik ofiar katastrofy smoleński na placu Piłsudskiego. "Oblał go nieznana substancją" - dodał.
CZYTAJ DALEJ

Tatry: Mandaty za rozświetlenie krzyża na Giewoncie w rocznicę śmierci Jana Pawła II 

2025-04-08 12:15

[ TEMATY ]

Giewont

Agata Kowalska

Straż Tatrzańskiego Parku Narodowego ukarała mandatami po 500 zł dwie osoby, które w 20. rocznicę śmierci Jana Pawła II - 2 kwietnia o godz. 21.37 – rozświetliły krzyż na Giewoncie - dowiedziała się PAP. W tym celu dwóch mężczyzn na szczyt wyniosło lampy akumulatorowe.

Rozświetlenie krzyża w hołdzie papieżowi Polakowi zostało zapoczątkowane w 2005 roku, w dniu pogrzebu Jana Pawła II. Jak co roku, także tym razem poświata ze szczytu była dobrze widoczna z Zakopanego i wzbudziła duże zainteresowanie mieszkańców oraz turystów.
CZYTAJ DALEJ

Dwa arcydzieła Męki Pańskiej wystawione w Castel Gandolfo

2025-04-09 16:08

[ TEMATY ]

sztuka

wystawa

Rzym

Włodzimierz Rędzioch

„Opłakiwanie zmarłego Chrystusa”

„Opłakiwanie zmarłego Chrystusa”

Franciszek zadecydował, że nie będzie spędzał wakacji w papieskiej letniej rezydencji nad jeziorem Albano. Pałac Apostolski w Castel Gandolfo został udostępniony zwiedzającym dzięki Muzeom Watykańskim. Oprócz rezydencji papieskiej można tu obejrzeć aktualnie wystawę „Castel Gandolfo 1944”, która ma upamiętniać tragiczną zimę roku 1944 II wojny światowej, kiedy to amerykańskie lotnictwo zbombardowało Castel Gandolfo, gdzie zginęło ponad 500 osób.

W Pałacu Papieskim organizowane są również tymczasowe wystawy. Z okazji zbliżającego się Wielkiego Postu i Wielkanocy Muzea Watykańskie zorganizowały w Castel Gandolfo wystawę dwóch niezwykłych obrazów włoskiego Renesansu: „Opłakiwanie zmarłego Chrystusa” Giovanniego Belliniego, obraz sprowadzony na wystawę z Pinakoteki Watykańskiej, oraz mało znane dzieło Sodomy „Martwy Chrystus podtrzymywany przez aniołów” wypożyczone przez Arcybractwo Santa Maria dell'Orto w Rzymie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję