Reklama

Kościół w dziejach Rzeszowa

Prezentki

Niedziela rzeszowska 29/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jedną z ważnych dziedzin apostolskiej działalności Kościoła jest aktywność na polu nauki. W ciągu dziejów uwidaczniało się to nie tylko w naukowym zaangażowaniu osób duchownych, ale także w tworzeniu i prowadzeniu przez nich licznych placówek dydaktyczno-wychowawczych. Co więcej, przez wiele stuleci niemal całe szkolnictwo, począwszy od szczebla podstawowego, a na wyższym kończąc, funkcjonowało głównie w oparciu o struktury kościelne. Niejako konsekwencją tego było tworzenie osobnych rodzin zakonnych, zajmujących się przede wszystkim edukacją młodzieży. Jednym z nich było powstałe 31 maja 1627 r. w Krakowie z inicjatywy Zofii z Maciejowskich Czeskiej (obecnie kandydatki na ołtarze) Zgromadzenie Panien Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny (z łac. „Congregatio Virginum a Praesentatione Beatae Mariae Virginis”), zwane popularnie Zgromadzeniem Prezentek. Siostry z tego Zgromadzenia od blisko 35 lat aktywnie uczestniczą w życiu Kościoła rzeszowskiego.
Pierwsza placówka prezentek w Rzeszowie powstała 24 listopada 1969 r. przy parafii Księży Saletynów. Inicjatorem jej utworzenia był ówczesny proboszcz tej parafii ks. Bronisław Młynarski. Trzeba tu zaznaczyć, iż była to dopiero druga placówka zakonna powstała w Rzeszowie w okresie komunistycznym. Trudności lokalowe sprawiły, iż przez kilkanaście lata siostry mieszkały w domach prywatnych, najpierw przy ul. Poznańskiej 24 (w latach 1969-1973), a później przy ul. Wincentego Pola 14 a. Dopiero w 1980 r. zamieszkały w przeznaczonej dla nich części Domu Zakonnego Saletynów. Siostry zaangażowane zostały głównie do pracy parafialnej. Zajmowały się więc katechizacją, prowadzeniem kancelarii i zakrystii oraz działalnością charytatywną. Przez pewien okres tę ostatnią formę aktywności realizowały przy pomocy grupy dobroczynnej zwanej „Nie jesteś sam”, która później stała się zalążkiem parafialnego koła Caritas. W drugiej połowie lat 90. minionego stulecia na tej placówce zamieszkały siostry oddelegowane przez władze zakonne do utworzenia i prowadzenia w mieście pierwszego liceum katolickiego. Z tym właśnie zadaniem wiążą się początki dwóch kolejnych domów prezentek w Rzeszowie.
Inicjatywa utworzenia katolickiej szkoły średniej w Rzeszowie i powierzenie jej prowadzenia siostrom prezentkom wyszła od bp. Kazimierza Górnego. Wsparły ją ówczesne władze miasta, czego materialnym dowodem była decyzja prezydenta Mieczysława Janowskiego z 30 grudnia 1996 r. powołująca do istnienia w mieście nową placówkę edukacyjną. Po kilku miesiącach prac przygotowawczych, 31 sierpnia 1997 r., nastąpiło uroczyste otwarcie szkoły. Tymczasowo funkcjonowała ona w Domu Katechetycznym przy rzeszowskiej parafii farnej. Należało więc podjąć starania o pozyskanie odpowiedniego obiektu na szkołę oraz na internat. Starania te uwieńczone zostały pełnym sukcesem. Najpierw za symboliczną cenę siostry zakupiły od miasta jednopiętrowy budynek przy ul. ks. Jałowego 26, gdzie 1września 1998 r. utworzyły swój dom zakonny i umiejscowiły internat dla dziewcząt. Nieco później odzyskały zabrany rzeszowskiej wspólnocie kościelnej w czasach komunistycznych obiekt dawnej bursy gimnazjalnej im ks. Feliksa Dymnickiego. Tam umieściły swoją szkołę, a 16 lutego 2004 r. utworzyły przy nim swój dom zakonny. Te dwie wspólnoty sióstr prezentek zajmują się głównie pracą dla szkoły. Siostry posługują zarówno w charakterze pracownic administracji szkolnej i nauczycielek, jak też w charakterze wychowawczyń internatu.
Te dwie nowe placówki zakonne w Rzeszowie oraz związane z nimi prace mocno zaangażowały kadrowo Zgromadzenie Prezentek, liczyły bowiem wspólnie od 8-10 sióstr. Stwarzało to dla władz Zgromadzenia znaczne kłopoty personalne. Toteż, gdy w 2002 r. Misjonarze Saletyni podjęli zamiar sprowadzenia do swojej parafii sióstr saletynek, prezentki skorzystały ze sprzyjającej okoliczności i 31 maja 2002 r. zlikwidowały tamtejszą placówkę.
Prezentki pracują w Rzeszowie już blisko 35 lat. Początkowo swoją posługą uzupełniały pracę duszpasterską Księży Saletynów. Z czasem jednak podjęły realizację podstawowego zadania swego Zgromadzenia, czyli nauczanie oraz wychowanie dzieci i młodzieży. Utworzyły też w mieście dwie własne placówki, przy internacie i przy szkole katolickiej. Swoją działalnością pozytywnie wpisują się w dzieje Rzeszowa, a zwłaszcza w dzieje szkolnictwa rzeszowskiego.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Napełnił naczynie wodą i zaczął umywać uczniom nogi” (J 13, 5)

Niedziela warszawska 15/2004

[ TEMATY ]

Wielki Tydzień

pl.wikipedia.org

Mistrz Księgi Domowej, "Chrystus myjący nogi apostołom", 1475

Mistrz Księgi Domowej, Chrystus myjący nogi apostołom, 1475
1. Wszelkie „umywanie”, „obmywanie się” lub kogoś albo czegoś kojarzy się ściśle z faktem istnienia jakiegoś brudu. Umywanie to akcja mająca na celu właśnie uwolnienie się od tego brudu. I jak o brudzie można mówić w znaczeniu dosłownym i przenośnym, taki też sens posiada czynność obmywania; jest to oczyszczanie się z fizycznego brudu albo akcja symboliczna powodująca uwolnienie się od moralnego zbrukania. To ten ostatni rodzaj obmycia ma na myśli Psalmista, kiedy woła: „Obmyj mnie całego z nieprawości moich i oczyść ze wszystkich moich grzechów …obmyj mnie a stanę się bielszy od śniegu” (Ps 51, 4-9). Wszelkie „bycie brudnym” sprowadza na nas złe, nieprzyjemne samopoczucie, uwolnienie się zaś od owego brudu przez obmycie przynosi wyraźną ulgę. Biblia mówi wiele razy o obydwu rodzajach zarówno brudu jak i obmycia, czyli oczyszczenia. W rozważaniach niniejszych zajmiemy się obmyciami z brudu w znaczeniu moralnym.
CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”. Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”
CZYTAJ DALEJ

Zaproszenie na webinar „Komunikacja w relacjach”

2025-04-17 22:50

plakat organizatorów

    Dlaczego komunikacja między dwiema osobami bywa tak trudna? Jak wyrażać swoje zdanie, aby zostać zrozumianym?

Już 24 kwietnia 2025 r. na bezpłatnym webinarze pt. „Komunikacja w relacjach” porozmawiamy o komunikacji i sposobach, aby uczynić ją skuteczną i łatwiejszą.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję