Koncert podzielony był na dwie części. W pierwszej artysta wykonał solowo utwory D. Cimarosy, W. L. Solotarjova, A. Marcello i J. S. Bacha. W drugiej części zagrał już cały zespół, czyli fagocistka i
dwóch innych akordeonistów. W tym rzadko spotykanym zestawieniu instrumentalnym, muzycy wykonali krótkie formy G. P. Telemanna, F. Deviennego, A. Mozarta, F. Manciniego, A Piazzolli, J. S. Bacha.
„Koncertujemy w najpiękniejszych zakątkach Włoch i Szwajcarii. W roku 2002 pierwszy raz byliśmy z występami w Polsce. Chcielibyśmy co roku przyjeżdżać do waszego pięknego kraju” -
powiedział E. Luti. „Na trasie tegorocznego tournee muzycznego gramy w Sanoku, Krośnie, Jarosławiu i na zamku w Krasiczynie. Słyszałem, że publiczność sanocka jest wymagająca i zna się na sztuce,
przecież to u Was odbywają się międzynarodowe spotkania akordeonowe. Cieszymy się, że zostaliśmy przyjęci bardzo życzliwie” - dodał artysta.
Endrio Luti ukończył studia muzyczne w konserwatoriach w Genui i Florencji. Gra na wielu instrumentach, specjalizuje się w grze na akordeonie klasycznym. Jest wykładowcą we włoskich szkołach muzycznych.
Pracę dydaktyczną łączy z koncertowaniem, jako solista i członek zespołów kameralnych.
Koncert E. Lutiego odbył się 22 czerwca br. w kościele Franciszkanów. Była to druga impreza z cyklu Muzyczne lato w Sanoku. Podczas pierwszej, 18 czerwca, wystąpił Chór Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej
w Sanoku pod dyr. Elżbiety Przystasz. Wykonał on retrospektywne utwory i pieśni sakralne, począwszy od chorału gregoriańskiego (VI w.), aż do czasów współczesnych.
Wielki Post to czas, w którym Kościół szczególną uwagę zwraca na krzyż i dzieło zbawienia, jakiego na nim dokonał Jezus Chrystus. Krzyże z postacią Chrystusa znane są od średniowiecza (wcześniej były wysadzane drogimi kamieniami lub bez żadnych ozdób). Ukrzyżowanego pokazywano jednak inaczej niż obecnie. Jezus odziany był w szaty królewskie lub kapłańskie, posiadał koronę nie cierniową, ale królewską, i nie miał znamion śmierci i cierpień fizycznych (ta maniera zachowała się w tradycji Kościołów Wschodnich). W Wielkim Poście konieczne było zasłanianie takiego wizerunku (Chrystusa triumfującego), aby ułatwić wiernym skupienie na męce Zbawiciela. Do dzisiaj, mimo, iż Kościół zna figurę Chrystusa umęczonego, zachował się zwyczaj zasłaniania krzyży i obrazów.
Współczesne przepisy kościelne z jednej strony postanawiają, aby na przyszłość nie stosować zasłaniania, z drugiej strony decyzję pozostawiają poszczególnym Konferencjom Episkopatu. Konferencja Episkopatu Polski postanowiła zachować ten zwyczaj od 5 Niedzieli Wielkiego Postu do uczczenia Krzyża w Wielki Piątek.
Zwyczaj zasłaniania krzyża w Kościele w Wielkim Poście jest ściśle związany ze średniowiecznym zwyczajem zasłaniania ołtarza. Począwszy od XI wieku, wraz z rozpoczęciem okresu Wielkiego Postu, w kościołach zasłaniano ołtarze tzw. suknem postnym. Było to nawiązanie do wieków wcześniejszych, kiedy to nie pozwalano patrzeć na ołtarz i być blisko niego publicznym grzesznikom. Na początku Wielkiego Postu wszyscy uznawali prawdę o swojej grzeszności i podejmowali wysiłki pokutne, prowadzące do nawrócenia. Zasłonięte ołtarze, symbolizujące Chrystusa miały o tym ciągle przypominać i jednocześnie stanowiły post dla oczu. Można tu dopatrywać się pewnego rodzaju wykluczenia wiernych z wizualnego uczestnictwa we Mszy św. Zasłona zmuszała wiernych do przeżywania Mszy św. w atmosferze tajemniczości i ukrycia.
Czy oddawanie czci należy się tylko Panu Bogu? Po co pośrednictwo Maryi? Czy w ogóle powinniśmy się do niej modlić?
Czy wiesz, co wyznajesz? Czy wiesz, w co wierzysz? Zastanawiałeś się kiedyś nad tym? Jeśli nie, zostań z nami. Jeśli tak, tym bardziej zachęcamy do tego duchowego powrotu do podstaw z portalem niedziela.pl. Przewodnikiem będzie nam Katechizm Kościoła Katolickiego oraz Youcat – katechizm Kościoła katolickiego dla młodych.
Ponad 50 mężczyzn wzięło udział w 73. edycji Męskiego Różańca ulicami Piotrkowa Trybunalskiego. Jak w każdą pierwszą sobotę miesiąca, mężczyźni modlili się i śpiewali pieśni religijne.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.