20 czerwca br. zakończony został w kościele Ojców Jezuitów sezon comiesięcznych prezentacji organowych. Tym razem wystąpiło dwoje młodych, utalentowanych wykonawców, tegorocznych dyplomantów Akademii
Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi: Agnieszka Krokowska (z klasy prof. Piotra Grajtera) oraz Łukasz Prajsnar (z klasy prof. Mirosława Pietkiewicza sprawującego notabene artystyczną pieczę
nad całym cyklem, w którym obok organistów rozpoczynających karierę pojawiali się także artyści dojrzali i znani).
Agnieszka Krokowska ułożyła swój program tak, że każdy następny utwór był słuchaczom bliższy czasowo. Rozpoczęła od trzyczęściowej, zwieńczonej fugą Sonaty a-moll op. 98 Josefa Rheinbergera. Urozmaicona
nastrojowo kompozycja dała wykonawczyni możliwość ukazania różnych niuansów wyrazowych w ramach stylu romantycznego. Z dorobku działającego pół wieku później Louisa Vierne’a wybrane zostało kontemplacyjne
Adagio z III Symfonii organowej op. 28, po czym przyszła pora na folkloryzm zagranych z wigorem Tanecznych obrazków współczesnego twórcy polskiego Mariana Sawy.
Łukasz Prajsnar zdecydował się zaprezentować tylko jedno, ale obszerne i zbudowane (choć formalnie jednoczęściowe) dzieło Juliusa Reubke: Sonatę Psalm 94. Treść pozamuzyczna implikuje tu dramatyzm
wielu dźwiękowych sekwencji, m.in. zamykającej całość, potężnej fugi. Interpretacja Prajsnara, podobnie jak i jego poprzedniczki, mogła w pełni usatysfakcjonować odbiorców. Kończący się cykl koncertowy
miał zatem udaną puentę.
Jak powiedział prof. Pietkiewicz: „Niewykluczone, że w przyszłym sezonie, w trakcie muzycznych wieczorów u Ojców Jezuitów muzyka organowa łączyć się będzie z występami zespołów kameralnych”.
Pomóż w rozwoju naszego portalu