Cały system demokratyczny zmieni się w system autorytarny, jeśli nie przyjmiemy wartości chrześcijańskich Jan Paweł II
Centrum Kulturalne Romano Guardini, którego celem jest wszechstronna działalność na rzecz promocji kultury i wolności wychowania, inicjatywy na rzecz rozwoju solidarności międzyludzkiej, wkład w rozwój
idei ekumenicznej i jedności Europy, zorganizowała 11 czerwca 2004 r. spotkanie z prof. Michałem Seweryńskim.
Prof. Seweryński rozpoczął swój wykład pt. Polska w Unii Europejskiej od rozważań związanych z niską frekwencją Polaków podczas wyborów do Parlamentu Europejskiego. Jako jeden z głównych powodów podał
brak wiedzy obywateli na temat Unii Europejskiej. Zwrócił uwagę, że ważnym aspektem jest również nieufność wobec życia politycznego. Ten drugi argument bardzo często spowodowany jest - jak zauważył
zaproszony gość - tym, że wyborcy są świadkami niekompetencji tych, których sami wybrali. „Niemniej jednak nasze prawo wyboru jest konsekwencją wejścia do Unii. Choć Parlament Europejski nie
ma władzy prawodawczej, to jest on aktywny przy jego tworzeniu. Ma coraz więcej kompetencji prawotwórczych, ale sam o prawie nie stanowi. Ważne są owe wybory, gdyż lista spraw, o których Parlament decyduje
jest coraz dłuższa, a deputowani mają wpływ na istotne sprawy”.
Profesor w swojej wypowiedzi starał się obiektywnie ukazać stanowisko zwolenników i przeciwników Unii: „Powinniśmy się zastanowić co zyskujemy, a co tracimy z przynależności do Unii. Zaletą
na pewno jest fakt prowadzenia wspólnej polityki gospodarczej, której owocem jest otwarcie rynku „15”, na nasze polskie produkty. Istotne są również liczne dotacje, i dostęp do funduszów pomocniczych.
Mimo, że wiele osób podchodzi do nich bardzo sceptycznie, ważne jest pytanie, czy ktoś inny dałby tyle samo pieniędzy rolnikom ile proponuje im Unia? Odpowiedz brzmi „nie”, a wiadomo, że lepiej
mieć trochę, niż nic”.
Opowiadając o Unii prof. Seweryński, nie ominął również aspektu moralnego, który jest zasadniczą sprawą: „Zastanówmy się czy Unia ma być wspólnotą ducha, opartą na wspólnej kulturze? Kościół
katolicki głosi, że jeśli Europa ma przetrwać to powinno istnieć »spoiwo«, które ją połączy. Owym fundamentem jest religia chrześcijańska. Spór o to czy odwołać się do niej, wynika z faktu,
że wiele osób zapomniało, jakie wartości stworzyły i wykreowały kulturę Europy. Nie chodzi tu o to, aby wszystkich uczynić chrześcijanami, ale chodzi o to by pamiętać, że prawa chrześcijańskie najbardziej
odpowiadają prawom człowieka”.
Ponadgodzinne spotkanie z profesorem zakończyło się pytaniami, które ukazały liczne obawy, niepokój i niepewność płynącą z faktu przynależenia do Unii Europejskiej.
Prof. Michał Seweryński bardzo rzeczowo starał się odpowiedzieć na wszelkie wątpliwości.
Komenda Miejska Policji w Częstochowie przoduje w liczbie spraw zakładanych proliferom za obronę życia i rodziny - informuje Fundacja Życie i Rodzina.
Każdego roku konkretni funkcjonariusze z tej komendy wzywają na przesłuchanie dziesiątki osób, które w sposób pokojowy broniły Jasnej Góry przed marszami równości. W bieżącym roku policjanci z Częstochowy wezwali już blisko 20 działaczy Fundacji Życie i Rodzina. Ludzie chodzą na przesłuchania, choć nie zrobili niczego złego.
W swoim przesłaniu skierowanym do przywódców świata zgromadzonych na szczycie G20 w Brazylii, Papież Franciszek skrytykował działania, które prowadzą do głodu i cierpienia. Przesłanie zostało odczytane przez kardynała sekretarza stanu Pietro Parolina podczas obrad w Rio de Janeiro, które odbywają się 18 i 19 listopada. Papież podkreślił, że głód to zbrodnia, a chciwość i spekulacje finansowe, które przyczyniają się do śmierci milionów ludzi, są moralnie równoznaczne z zabójstwem.
Zbrodnią – choć pośrednią – jest to, co czynią ci, którzy „poprzez lichwiarstwo i chciwość powodują głód i śmierć swoich braci i sióstr w rodzinie ludzkiej”. Papież Franciszek skierował te mocne słowa do światowych przywódców zgromadzonych na szczycie G20, odbywającym się w Rio de Janeiro w Brazylii. W przesłaniu, które podczas obrad odczytał kardynał sekretarz stanu Pietro Parolin, będący na szczycie w dniach 18–19 listopada jako przedstawiciel Papieża, Franciszek zaapelował o „zdecydowane i natychmiastowe działania” przeciwko głodowi i ubóstwu. Nazwał je „plagą”, którą należy wyeliminować tak szybko, jak to możliwe.
Kwiaty pod pomnikiem kard. Kominka złożył m.in. zarząd Fundacji Obserwatorium Społeczne.
59. rocznica ważnych słów biskupów polskich do biskupów niemieckich: „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie”.
18 listopada przypada 59. rocznica „Orędzia biskupów polskich do ich niemieckich braci w Chrystusowym urzędzie pasterskim”. Dokument, którego inicjatorem był kard. Bolesław Kominek, miał szczególny charakter pojednania i zawierał braterskie przesłanie do Kościoła i narodu niemieckiego o wzajemne wybaczenie krzywd i win. Z okazji rocznicy wrocławianie upamiętnili to wydarzenie pod pomnikiem kard. Kominka. – Kard. Kominek spojrzał na relacje polsko-niemieckie wbrew obowiązującej wówczas w Polsce narracji, że Polacy i Niemcy skazani są na odwieczna wrogość. Po pierwsze w dokumencie opisał te relacje jako nie zawsze wrogie. Po drugie podjął tematy tabu, m.in. opozycję antynazistowską w Niemczech czy cierpienia wypędzonych. Postanowił złamać dychotomię ofiara-oprawca proponując w to miejsce etyczny dyskurs o pojednaniu. Opisał 1000-letnią relację obu narodów mówiąc o pozytywnych i negatywnych stronach – nie zapominał o złu, ale widział także dobro. Kard. Bolesław Kominek myślał o pojednaniu i sformułował ideę pojednania w tym najbardziej znanym zdaniu „Przebaczamy i prosimy o przebaczenie” – o znaczeniu orędzia opowiadał prof. Wojciech Kucharski, zastępca dyrektora Centrum Historii "Zajezdnia". Podkreślał, że orędzie jest nie tylko elementem dziedzictwa Europejskiego, ale także światowego: – Dlatego w zeszłym roku w listopadzie trzech arcybiskupów – arcybiskup wrocławski, koloński i warszawski – wystąpili do Międzynarodowego Komitetu UNESCO o wpisanie trzech dokumentów na listę „Pamięć świata”. Rękopis orędzia znajduje się w archiwum archidiecezji wrocławskiej, finalny dokument podpisany przez 36 polskich biskupów w języku niemieckim znajduje się w archiwum archidiecezji kolońskiej, a odpowiedź Episkopatu Niemiec w języku polskim w archiwum archidiecezji warszawskiej. Te trzy dokumenty, tworzące korespondencję pojednania, są bardzo ważnym elementem, które Wrocław, Polska, Niemcy dają Europie i światu.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.