8 teatrów amatorskich z naszego regionu rywalizowało 22 i 23 maja w Wielopolu Skrzyńskim o „Kantorowskie Krzesło”. Miłośnicy niekonwencjonalnej sztuki teatralnej już po raz trzeci zjechali
do miejsca narodzin Tadeusza Kantora, gdzie co dwa lata odbywają się Podkarpackie Prezentacje Teatrów Poszukujących. Sztuki prezentowane przez teatry przyjeżdżające do Wielopola Skrzyńskiego są okołokantorowskie,
tzn. cechujące się niekonwencjonalnym podejściem do materii teatralnej. Bardzo ważne jest, iż podczas tego typu przeglądów nobilituje się teatry eksperymentalne, które mają odwagę robić coś innego niż
teatr klasyczny.
Na pomysł zorganizowania tego typu imprezy wpadli przed kilkoma laty Czesław Drąg z Wojewódzkiego Domu Kultury w Rzeszowie i Marcin Świerad z Gminnego Ośrodka Kultury i Wypoczynku w Wielopolu Skrzyńskim.
Uznali, iż organizując ją właśnie tam, oprócz upowszechniania idei kantorowskiego teatru, przypominają tym samym, iż jeden z wielkich nowatorów XX-wiecznego teatru pochodził właśnie stąd.
Tadeusz Kantor urodził się 6 kwietnia 1915 r. na wielopolskiej plebanii jako wnuk siostry ówczesnego proboszcza. Po śmierci wuja, mając 9 lat, wyjechał wraz z rodziną, aby pojawić się w rodzinnych
stronach w latach 30. XX w. Wtedy to zaprzyjaźnił się z ks. prał. Julianem Śmietaną, późniejszym inicjatorem upamiętnienia miejsca urodzenia artysty. W 1983 r. T. Kantor ponownie pojawił się w rodzinnej
wsi ze swoim teatrem „Cricot 2”, aby w miejscowym kościele wystawić sztukę Wielopole, Wielopole.
W jury III Podkarpackich Prezentacji zasiedli Bogdan Renczyński z krakowskiej „Cricoteki”, Krzysztof Motyka, Damian Kierek i Czesław Drąg. Prezentacje zorganizowali GOKiW w Wielopolu Skrzyńskim,
Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”, Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Wielopolskiej im. Tadeusza Kantora.
Główną nagrodę, czyli stauetkę „Kantorowskie Krzesło” wykonaną przez Stanisława Kopalę, ufundował Marszałek województwa podkarpackiego. Została ona przyznana działającemu od ponad 3 lat
Teatrowi „Przedmieście” z GOK w Krasnem. Piątka aktorów - studentów, pod opieką reżyser Anety Adamskiej, przygotowała sztukę autorską Opowieść. Jej scenariusz został zainspirowany historiami
rodzinnymi, które miały miejsce kilka pokoleń wstecz. Niewątpliwą atrakcją spektaklu jest muzyka w wykonaniu kapeli ludowej z Krasnego i ascetyczna scenografia, na którą składają się stare, rodzinne fotografie
wyświetlane w tle. Całość cechuje łagodny naturalizm: ubrane na biało gospodynie wieszające pranie, rozprawiające przy tym o swoich najzwyczajniejszych marzeniach: szczęśliwej miłości, dobrym mężu, zdolnych
dzieciach. Scena ślubu, pacierza rodzinnego, prac polowych, ale i pogrzebu - wszystko pokazane z ogromną prostotą, bez potoku słów.
Jury przyznało również trzy wyróżnienia: dla Teatru „39” z GOK w Trzebownisku, Naturalnego Teatru Wiejskiego z GOK w Lubeni oraz Teatru „Gyne” ze Zmiennicy.
Dramaty, tajemnice, sensacje, ludzie którzy zmienili Kościół i świat oraz cuda – wszystko to znajdziemy w najnowszym numerze kwartalnika „Niedziela. Magazyn”, który będzie w sprzedaży dostępny od 30 marca, zarówno w wersji papierowej, jak i w e-wydaniu.
Najnowszy numer „Magazynu” (kwiecień-czerwiec 2025) pojawia się w czasie szczególnym – 20 lat temu do domu Pana odszedł najwybitniejszy z Polaków. Śmierć Jana Pawła II poruszyła serca absolutnie wszystkich. „2 kwietnia 2005 r. stał się dniem wyjątkowym, dla którego próżno szukać analogicznego w ponad 1000-letniej historii kraju. Ten dzień stał się datą przełomu. Razem z nami, choć zapewne z o wiele mniejszą intensywnością, ten dramat przeżywał cały świat, a obrazki z Watykanu i z Polski dominowały w światowych mediach. Nazywano ten czas różnie. Narodową żałobą. Narodowymi rekolekcjami. Narodowym dramatem. Dominowało jedno odczucie – że coś bardzo ważnego się skończyło. Z oczu łzy wyciskał kamień wielkiej straty. Z drugiej strony zdawaliśmy sobie sprawę, albo przymuszeni musieliśmy sobie zdawać, że wraz z końcem przychodzi zawsze nowy początek” – zauważył w edytorialu ks. Paweł Rozpiątkowski, redaktor naczelny „Magazynu”. W związku z 20. rocznicą śmierci Jana Pawła II Paweł Zuchniewicz przybliża przełomowe momenty w pontyfikacie papieża Polaka, ukazując je jako „nowy początek”, zaś prof. dr hab. Paweł Skibiński w rozmowie z Arturem Stelmasiakiem mówi o recepcji nauczania papieskiego wśród Polaków i o tym, czy zaniedbaliśmy dziedzictwo Jana Pawła II.
Portal wPolityce.pl poinformował, że ks. bp Marek Mendyk wygrał w sądzie z "Gazetą Wyborczą", która oprócz publikacji przeprosin będzie także musiała wpłacić sporą kwotę na cele charytatywne.
Procesja religijna podczas Wielkiego Tygodnia w Masatepe, Nikaragua
Policja reżimu Ortegi-Murillo zmobilizuje 14 000 funkcjonariuszy do przeprowadzenia inwigilacji i kontroli podczas Wielkiego Tygodnia w Nikaragui. Podobnie jak w innych krajach Ameryki Łacińskiej w okresie tym szczególnie popularne są publiczne procesje, których władze zakazały w 2023 roku.
Jak podaje niezależna strona internetowa Despacho 505. instytucja, która działa jako główne ramię represyjne i szpiegowskie rządu ogłosiła specjalną operację w ramach swoich normalnych „zadań bezpieczeństwa”, ale od 2018 r. działania te koncentrują się na nasileniu zastraszania i kontroli obywateli oraz masowym stosowaniu mandatów drogowych, właśnie w związku ze świętami wielkanocnymi. Tak zwany „Plan Letni 2025” został ogłoszony przez Generalnego Inspektora Policji Lenína Soza Robelo. Powiedział on, że funkcjonariusze zostaną rozmieszczeni na głównych autostradach kraju, w nadmorskich kurortach, parkach, stadionach, terminalach i przystankach autobusowych, a także na przejściach granicznych i w miejscach turystycznych. Rozmieszczenie policji rozpocznie się w sobotę 15 marca i zakończy w niedzielę 20 kwietnia o północy. Od 2023 r. w Nikaragui obowiązuje zakaz publicznych procesji, które mogą odbywać się co najwyżej na terenie kościelnym.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.