Artystyczne przedsięwzięcie, przygotowane przez Cameratę Lubelską, skierowane do szerokiego i zróżnicowanego kręgu odbiorców naszego miasta, ze względu na wielopłaszczyznową formułę (muzyka - słowo - obraz) zaprezentowane zostanie w ramach cyklu koncertowego pt. Wielcy Lublinianie. W roku Jubileuszu 700 – lecia Lublina celem artystów zgromadzonych wokół Cameraty jest przywołanie i upamiętnienie wybitnej osobowości, której dokonania stanowią obraz współczesnej historii i kultury Lublina; są częścią jego bogatego dziedzictwa kulturowego.
Ojciec prof. Mieczysław Albert Krąpiec - dominikanin, wybitny filozof - zwany Arystotelesem XX wieku, teolog i humanista, wieloletni profesor i rektor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego był inicjatorem i współtwórcą słynnej Lubelskiej Szkoły Filozoficznej oraz pierwszej polskiej Powszechnej Encyklopedii Filozofii. Jego uznany, odznaczany i wielokrotnie honorowany
Pomóż w rozwoju naszego portalu
w kraju i za granicą dorobek naukowy i intelektualny stanowi trwałe dziedzictwo kultury miasta i narodu. Mieczysław Albert Krąpiec, związany przez ponad pół wieku pracą naukową
i dydaktyczną z Lublinem, był jednym z najbardziej znanych i zasłużonych dla kultury polskiej
jego mieszkańców.
W ramach koncertu wykonane zostaną utwory polskiej muzyki sakralnej, dawnej
Reklama
i współczesnej, a także po raz pierwszy w Lublinie XVIII - wieczne dzieło wokalno - instrumentalne polskiego kompozytora Jana Wańskiego „Litania do Imienia Jezus”. To religijne dzieło o szczególnym znaczeniu dla polskiej kultury muzycznej, zostało odnalezione i opracowane przez muzykologa, wybitnego dyrygenta, związanego z lubelskim środowiskiem chóralnym i naukowym - prof. Kazimierza Górskiego. Koncertowi towarzyszyć będzie narracja słowna oparta o teksty szczególnej wartości, zaczerpnięte z dorobku intelektualnego Ojca prof. Mieczysława Alberta Krąpca, wsparta prezentacją multimedialną, obrazującą ideowy przekaz wydarzenia.
W koncercie wystąpią:
Tomasz Orkiszewski – doświadczony dyrygent, wydawca muzyczny, odznaczony przez Prezydenta RP za wybitny wkład w rozwój polskiej kultury;
Jerzy Zelnik – aktor teatralny, filmowy i telewizyjny, scenarzysta małych form teatralnych, dyrektor artystyczny Teatru Nowego w Łodzi w latach (2005-2008), odznaczony jako Zasłużony Działacz Kultury (1997), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (2007), Prymasowskim Orderem Ecclesiae populogue servitium praestanti dla osób zaangażowanych na rzecz Kościoła (2009);
Soliści – absolwenci wydziałów wokalno-aktorskich polskich uczelni muzycznych;
Zespół instrumentalny – zespół muzyków wywodzących się ze środowiska muzycznego Lublina, współpracujący z instytucjami kulturalnymi i naukowymi miasta.
Camerata Lubelska - kameralny zespół wokalno - instrumentalny powołany został w 2001 roku przy Wydziale Artystycznym UMCS z inicjatywy prof. Kazimierza Górskiego. Zespół tworzą śpiewacy z wieloletnią praktyką wokalną, w wielu przypadkach wywodzący się z akademickiego środowiska chóralnego Lublina. Kameralne muzykowanie umożliwia sięganie po utwory zapomniane, rzad¬ko wykonywane lub odnalezione. Szczególne osiągnięcia lubelskich artystów to: promowanie rodzimej twórczości barokowej i oświeceniowej takich kompozyto¬rów jak: Józef Zeidler, Jan Wański, Szymon Ferdynand Lechleitner oraz współpraca ze środowiskiem współ¬czesnych kompozytorów lubelskich. Wysoki poziom artystyczny, o jaki zabiega nieustannie Camerata Lubelska, jest wypadkową wielu czynników, takich jak: doskonalenie warsztatu wokalnego i troska o stylową interpretację wykonywanych dzieł, ale też dbałość o wielopłasz¬czyznowy wymiar realizowanych projektów,
na które składają się: muzyka, słowo i obraz. Dzięki współpracy z solistami – wokalistami, instrumentalistami, a także aktorami i dyrygentami, Camerata tworzy zespół muzykujących artystów. W okresie swojego 15-letniego istnienia Camerata Lubelska wpisała się trwale w krajobraz muzyczny, stając się zespołem rozpoznawalnym i identyfikowanym z Lublinem w perspektywie ogólnopolskiej. Poprzez swoje nietuzinkowe projekty muzyczne oraz udział w wielu cyklicznych imprezach artystycznych, zespół pozy¬skał stałe grono słuchaczy i wypracował atrakcyjną formułę promowania sztuki wysokiej.