Artyści wykonali m. in. „Te decus virginum”, „Concerto Grosso G-dur” Georga Friedricha Händla, „Ascende laeta“, „Sinfonia na orkiestrę smyczkową G-dur“ Antonio Vivaldiego, „Concerto Grosso D-dur“ Arcangelo Corellego oraz „Salve Regina” Nicolo Porpora.
Romina Basso jest absolwentką konserwatorium muzycznego w Wenecji i Uniwersytetu w Trieście. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki barokowej. Jest zwyciężczynią wielu krajowych i międzynarodowych konkursów: Palma d’Oro, Citta’diConegliano, Modena Musica, Toti dal Monte, As.Li.Co. i Operalia Placido Domingo. Występowała w najznakomitszych salach koncertowych Europy (Wiener Konzerthaus, La Monnaie w Belgii, Palais des BeauxArts, Opéra de Montpellier, Opéra de Bordeaux, MüncherPhilharmonie) i festiwalach (SpeyerFestival, GlyndebourneFestival Opera, EdinburghFestival, Utrecht Early Music Festival). Koncertowała również w Japonii i Australii.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Venice Baroque Orchestra założył w roku 1997 klawesynista i badacz muzycznej spuścizny epoki baroku – Andrea Marcon. Venice Baroque Orchestra specjalizuje się w grze na dawnych instrumentach. Zespół stawia sobie za cel ponowne odkrycie wybitnych dzieł XVII- oraz XVIII-wiecznych.
Reklama
Podczas koncertu obecni byli m. in. abp Stanisław Gądecki, przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski, abp senior Stanisław Nowak, o. Marian Waligóra, przeor Jasnej Góry, przedstawiciele rady artystyczno-programowej Festiwalu, ludzie kultury, mediów, parlamentarzyści.
Małgorzata Nowak, dyrektor Festiwalu witając przybyłych gości podkreśliła m. in. znaczenie muzyki sakralnej dla kultury współczesnej.
Abp Stanisław Gądecki odczytał m.in. słowo abp. Wacława Depo, w którym metropolita częstochowski podkreślił, że „Częstochowa znana jest w świecie jako duchowa stolica Polski. Można jednak i trzeba przyznać jej także miano stolicy polskiej muzyki sakralnej, na które bez wątpienia zasługuje”.
Natomiast również dziś wieczorem w Nowej Brzeźnicy, w kościele pw. św. Jana Chrzciciela zabrzmiały Podhalańskie nuty – koncert muzyki górami natchnionej z udziałem m. in. Jana Kurpiela Bułecki
Forma mszy i jej różnorodne odsłony - od klasycznej gregoriańskiej po „Missa pro pace” Feliksa Nowowiejskiego - to główny motyw tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”, który potrwa do 7 maja. Festiwal organizuje Stowarzyszenie Przyjaciół Gaude Mater. Patronat honorowy nad Festiwalem objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda.
W tym roku Festiwal gościł będzie w Częstochowie, gdzie odbędzie się najwięcej koncertów, ale obecny będzie on także w Bydgoszczy, Toruniu, Radomsku, Nowej Brzeźnicy i Kłomnicach oraz za granicą, w opactwie benedyktyńskim w Brauweiler koło Kolonii. Festiwalowi towarzyszy 13. Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski "Musica Sacra Nova".
Na program XXVII edycji złoży się kilkanaście wydarzeń z udziałem wielu wybitnych artystów z Iranu, Francji, Włoch i Polski. Na zakończenie Festiwalu odbędzie się koncert w 140. rocznicę urodzin Feliksa Nowowiejskiego. W bazylice jasnogórskiej 6 maja wystąpią: Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Częstochowskiej im. Bronisława Hubermana.
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” to największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur, od ponad 25-lat związany z Częstochową i Jasną Górą. Festiwal ma dwie misje - dialog chrześcijaństwa, judaizmu i islamu oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno współczesnej - stawiając na prawykonania, jak i dawnej - kultywując tradycje i najwybitniejsze osiągnięcia wielowiekowego dziedzictwa polskiej muzyki barokowej zgromadzonej w jasnogórskich archiwach ojców paulinów.