Zadaniem diakona jest uroczyste udzielanie chrztu, przechowywanie i rozdzielanie Eucharystii, asystowanie i błogosławienie w imieniu Kościoła związkom małżeńskim, udzielanie wiatyku umierającym, czytanie
wiernym Pisma Świętego, nauczanie i napominanie ludu, przewodniczenie nabożeństwu i modlitwie wiernych, sprawowanie sakramentaliów, przewodniczenie obrzędowi żałobnemu i pogrzebowemu. Poświęcając się
powinnościom miłości i posługi, diakon winien mieć w pamięci upomnienie św. Polikarpa: „Miłosierni, gorliwi, postępujący drogą prawdy tego Pana, który stał się sługą wszystkich”.
O tym, jak istotne są to święcenia, niech zaświadczy fakt, że przez nie dokonuje się wprowadzenie do stanu duchownego oraz inkardynacja do określonej diecezji lub do prałatury personalnej. Przez dobrowolną
i wyrażoną wobec zgromadzonego Kościoła wolę podjęcia celibatu kandydaci do diakonatu w nowy sposób poświęcają się Chrystusowi. Do okazania tego publicznie zobowiązani są także ci, którzy złożyli ślub
dozgonnej czystości w instytucie życia konsekrowanego. „Trwanie i głoszenie Ewangelii Jezusa Chrystusa, to nasza racja stanu jako diakonów i kapłanów” - podkreślił bp Adam Śmigielski
SDB.
W liturgii święceń zostaje powierzone diakonom posłannictwo Kościoła, który wielbi Boga oraz błaga Chrystusa, a przez Niego Ojca o zbawienie całego świata. Stąd też diakoni sprawują Liturgię Godzin
za cały lud Boży, a nawet za wszystkich ludzi.
Bezpośrednio po modlitwie święceń wyświęceni nakładają stułę, w sposób właściwy diakonom oraz dalmatykę, będące zewnętrznym znakiem posługi, którą odtąd będą pełnić w liturgii. Stuła przepasana przez
ramię symbolizuje niepełną władzę kapłańską, bowiem diakoni nie mogą jeszcze sprawować sakramentu pojednania i celebrować Mszy św. Mogą natomiast uroczyście udzielać chrztu, asystować i błogosławić małżeństwa
w imieniu Kościoła, czytać Ewangelię podczas Mszy św., udzielać Komunii św., przewodniczyć nabożeństwom oraz obrzędom żałobnym i pogrzebowym. Dalmatyka jest wierzchnim, uroczystym strojem diakona. Jest
znakiem więzi między biskupem i diakonem, a równocześnie symbolem zwierzchności biskupa; nakładana przyjmującemu święcenia diakonatu, jako jeden z głównych akcesoriów tego święcenia, jest symbolem zbawienia,
sprawiedliwości i radości.
W trakcie święceń ma miejsce także przekazanie księgi Ewangelii. Oznacza to spoczywający na diakonach obowiązek głoszenia Ewangelii w czynnościach liturgicznych, a także wiarę Kościoła, która winna
być przepowiadana słowem i czynem. Pocałunek biskupa jest jakby pieczęcią potwierdzającą przyjęcie przezeń diakonów do służby. Także diakoni pocałunkiem pozdrawiają wyświęconych, przyjmując ich do wspólnej
posługi w stanie diakonatu.
W Liturgii eucharystycznej wyświęceni po raz pierwszy wykonują swoją posługę: asystują biskupowi, przygotowują ołtarz, rozdzielają wiernym Komunię świętą.
Pomóż w rozwoju naszego portalu