Wychowanie młodzieży jest sprawą serca
Ten, kto wie, że jest kochany, sam też kocha (...)
A kiedy miłość blednie, wszystko przestaje się układać"
(Jan Bosko)
Katolickie Liceum Ogólnokształcące im. św. Brata Alberta w Dąbrowie Górniczej jest jedną z pierwszych szkół katolickich działających na terenie Zagłębia Dąbrowskiego. W roku szkolnym 2001/2002 obchodzić będzie jubileusz 10-lecia swojego istnienia. Od 2 lat w szkole mieści się również Katolickie Gimnazjum. Dyrektorem tych placówek oświatowo-wychowawczych jest mgr Maria Chodkiewicz. 25-osobowa kadra nauczycielska systematycznie podnosi swoje kwalifikacje, doskonali metody nauczania, a także, w oparciu o wartości Ewangelii, kształtuje dojrzałą osobowość uczniów w zakresie moralności i etyki katolickiej.
W rodzinnym klimacie
Cechą charakterystyczną szkoły i pracy duszpasterskiej jest dążenie do połączenia w uczniu tego, co stanowi jego pracę i aktywność zewnętrzną, z tym, co jest treścią jego ducha i wiary. Dlatego też praca dydaktyczna i wychowawcza jest ściśle powiązana z rozwojem religijnym ucznia. Stąd też do kalendarium szkoły włączono ważniejsze święta i uroczystości roku liturgicznego. Tradycyjnie już rok szkolny rozpoczyna i kończy uroczysta Eucharystia. Swą oprawę liturgiczną mają również święta narodowe. Szkoła nie jest duża - do Liceum uczęszcza 79 uczniów, a do gimnazjum 29. Kameralny, niemal rodzinny charakter wpływa na większe zrozumienie indywidualnych problemów dorastającej młodzieży, pedagodzy mogą nawiązać bliższy kontakt ze swoimi wychowankami. Nauczyciele dobrze znają swoich podopiecznych. Nauka odbywa się normalnym torem, bez niepotrzebnych nieporozumień. W ogromnych państwowych szkołach, gdzie uczy się kilkaset dziewcząt i chłopców, trudno wpłynąć w znaczący sposób na ich osobowość. Przez konieczność zepchnięto ten obowiązek szkoły na margines, bardziej podkreślając proces dydaktyczny. Dąbrowska szkoła katolicka, chociażby przez to, że gości pod swoim dachem mniejszą liczbę uczniów, ma większy wpływ na kształcenie ich światopoglądu, może wychowywać, i to wychowywać w oparciu o zasady ewangelicznego życia.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Na dywaniku u Pana Boga...
Wpajanie uczniom wartości nie jest suchą regułką. Według nich starają się żyć wszyscy nauczyciele w tej szkole. Zdają sobie bowiem sprawę z odpowiedzialności, jaka na nich ciąży. Wiedzą, że za to, jak poważnie podchodzą do swoich obowiązków i jak sumiennie je wypełniają, odpowiadają nie tylko przed dyrektorem i kuratorium, ale także, a może przede wszystkim ... przed Bogiem. Katecheza jest tutaj podstawową formą przekazywania prawd wiary. "W dobie dokonujących się przemian ważne jest, by na lekcjach religii pokazać młodzieży, iż religia to nie tylko teoria, nie mająca odzwierciedlenia w życiu. Ma ona oddziaływać na człowieka, pomagać, dawać rozwiązania pewnych życiowych sytuacji" - mówi dyr. Maria Chodkiewicz. Dlatego też zarówno uczniowie, jak i nauczyciele potrzebują duchowego przewodnika. W dąbrowskiej szkole miejsce to od 7 lat zajmuje ks. kan. dr Grzegorz Noszczyk, który jest doskonałym organizatorem życia religijnego szkolnej społeczności. Pod takim duchowym przewodnictwem nauczyciele z dąbrowskiego liceum i gimnazjum katolickiego, muszą stanowić wzór do naśladowania dla innych. Trzeba więc mieć wiele serca, by tym sercem móc się dzielić. I tak jest w istocie. Wychowawcy darzą swoich uczniów wielką życzliwością, poznają ich zalety i słabości, tryb życia i sytuację rodzinną. "Radosny jest dla nas fakt, że wielką życzliwością darzy nas bp Adam Śmigielski SDB, który nieraz gościł w murach naszej szkoły, a nasze zaproszenia nigdy nie spotkały się z odmową" - mówi Pani Dyrektor.
Z duchem, z postępem, z osiągnięciami
Warto zaznaczyć, że szkoła idzie zgodnie z duchem czasu. Działają nowoczesne pracownie, m.in. doskonale wyposażona pracownia internetowa. Duży nacisk kładzie się na naukę języków obcych, dlatego też program w tym zakresie nie ogranicza się do teoretycznego przyswajania zasad gramatycznych, ale przygotowuje uczniów do praktycznego wykorzystania nabytej wiedzy w autentycznych sytuacjach życiowych. Dużą pomocą w tym względzie jest nawiązanie kontaktów międzynarodowych z 12 szkołami w Europie. To, co młodzież najbardziej ceni w wyjazdach zagranicznych w ramach wymiany, to możliwość faktycznego poznania codziennego życia innych narodów.