Papież przypomniał, że obecna sesja plenarna poruszyła szereg kwestii, w tym formację początkową i stałą wykładowców i zarządzających, uwzględniając potrzebę edukacji integrującej i nieformalnej; wkład w edukację katolicką zgromadzeń zakonnych, a także wsparcie dla niej udzielane przez Kościoły partykularne oraz inne organizacje wychowawcze. Znaczna część pracy tego gremium została poświęcona wyższym uczelniom kościelnym, mając na celu aktualizację Konstytucji Apostolskiej Sapientia Christiana; promowanie studiów prawa kanonicznego w odniesieniu do reformy procesów o stwierdzenie nieważności małżeństwa; a także wspieranie duszpasterstwa akademickiego. Rozważano także możliwość opracowania wytycznych w celu zwiększenia odpowiedzialności wszystkich osób zaangażowanych w dziedzinie edukacji.
Następnie Ojciec Święty wyraził swoje oczekiwania odnoszące się do edukacji katolickiej.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Franciszek wskazał, że w obliczu nachalnego indywidualizmu, powodującemu brak humanizmu i bezowocność kulturową, konieczna jest troska o humanizację edukacji. Zaznaczył, że szkoły i uczelnie mają pełen sens w powiązaniu z kształtowaniem osoby. Wezwał wychowawców, by pomagali młodym w budowaniu świata bardziej solidarnego i pokojowego oraz otwieraniu się na transcendencję.
Następnie papież podkreślił znaczenie rozwijania kultury dialogu. Zaznaczył, że w obliczu aktualnej sytuacji w świecie, katolickie instytucje edukacyjne wezwane są, by formować młodych do spotkania z osobami innej kultury i światopoglądu oraz docenienia różnorodności kulturowej i religijnej. „Dialog bowiem wychowuje, gdy osoba odnosi się z szacunkiem, poważaniem, szczerze słuchając oraz wyraża się autentycznie, bez ukrywania lub ograniczania swojej tożsamości karmiącej się inspiracją ewangeliczną” – stwierdził Ojciec Święty. Jednocześnie Franciszek wyraził życzenia, aby absolwenci szkół katolickich umieli budować pomosty i znajdować nowe odpowiedzi na wiele wyzwań naszych czasów. Zaznaczył, że szkoły i uniwersytety są powołane do nauczania metody dialogu intelektualnego, którego celem jest znalezienie prawdy, a nieustannie wzorem w tej dziedzinie jest św. Tomasz z Akwinu.
Ostatnim zaleceniem papieża dla katolickich placówek edukacyjnych jest upowszechnienie nadziei, bowiem człowiek nie może żyć bez nadziei a edukacja rodzi nadzieję. Wyraził przekonanie, że ludzie młodzi poszukujący tego co piękne, dobre i prawdziwe muszą być wysłuchani przez swoich wychowawców. „Szkoły i uniwersytety katolickie wnoszą wielki wkład do misji Kościoła, kiedy służą rozwojowi w humanizmie, w dialogu i nadziei” – zakończył swoje przemówienie Ojciec Święty.