Reklama

„Nie sądźcie, żebyście sami nie byli osądzani” (Mt 7, 1)

Z sądzeniem rzecz się ma w sposób co najmniej dwojaki:
- niekiedy jesteśmy zobowiązani bądź moralnie bądź z innych racji do osądzania innych;
- kiedy indziej osądzamy, choć nie musimy.

Niedziela warszawska 13/2004

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

1. W sytuacji pierwszej jakby obowiązkowo znajdują się ludzie pracujący w instytucjach wymiaru sprawiedliwości. Takimi są więc prokuratorzy, sędziowie, często adwokaci, ławnicy, świadkowie i wszelkiego rodzaju eksperci. Ci nie mogą się uchylić od wydawania sądów.
Wszystkich obowiązuje jednakowa wierność prawdzie. Sprzeniewierzanie się prawdzie, nawet niekoniecznie z powodu ewentualnych korzyści materialnych, każdy z tych zawodów kompromituje i żadną miarą nie zasługuje na określenie „służby w wymiarze sprawiedliwości”.
Na chwile oddzielnej uwagi zasługuje w tym kontekście zachowanie się adwokata, ale nie wtedy, gdy już podejmie się prowadzenia jakiejś sprawy, lecz przed wyrażeniem zgody na urzędowe wzięcie w obronę jakiegoś oskarżonego. Adwokat nie jest przecież zobowiązany do podejmowania się obrony absolutnie każdego, kto go o to prosi. Prawo wcale mu tego nie nakazuje a sumienie wręcz zakazuje publicznego usprawiedliwiania niejednej, oczywistej także dla niego, zbrodni.
W normalnej, zdrowej procedurze prawnej wydaje się wyroki nie tylko skazujące, lecz także uniewinniające. Chodzi, rzecz jasna, o tych, którzy na uniewinnienie rzeczywiście zasługują. Wtedy, zarówno cały trybunał jak i wszyscy biorący udział w wydawaniu wyroku, chyba nie mają powodów do odczuwania wyrzutów sumienia. Wiadomo jednak, że sądy skazują na niekiedy wieloletnie więzienia a czasem nawet na karę śmierci, jeśli w prawodawstwie danego kraju wymiar takiej kary jest zalegalizowany. Uskarżają się wówczas ludzie pracujący w wymiarze sprawiedliwości, że miewają wyrzuty sumienia. Cóż, można by powiedzieć: wiedzieli chyba, że to jest związane z zawodem, który sobie wybrali. Sędzia, prokurator, ławnik to urzędnicy, którzy nie mogą się uchylić od sądzenia.

2. A teraz sytuacja druga: nie jesteśmy ani prokuratorami ani sędziami ani ławnikami ani nawet adwokatami. Ani z racji wykonywanego zawodu ani na mocy jakiegoś prawa nie musimy osądzać innych. Tu znów, już w ramach naszej dobrowolności, może być tak, że zostaniemy poproszeni o jakąś recenzję, ekspertyzę, opinię o zasługach lub wartościach moralnych drugiego człowieka. Ale może też być i tak, że nic takiego się nie przydarzy i, choć przez nikogo i o nic nieproszeni, albo poddajemy się chęci osądzania drugiego człowieka albo odsuwamy od siebie tę chęć jako pokusę do złego.
Żądanych od nas, poza procedurą sądową ocen, opinii, recenzji udaje się czasem nie napisać, jeśli to nie leży w przewidywaniach następstw takiego aktu, zwłaszcza, gdy wiadomo, że ocena, w imię prawdy, powinna być niekorzystna dla ocenianego. Czasem przysłowiowo „wykręcamy się” dla świętego spokoju według zasady, po co mam sobie robić z kogoś wroga? Ale skoro już zdecydowaliśmy się ocenić jakąś osobę lub jej dzieło i znajdziemy się ostatecznie - kierowani poczuciem prawdy - wobec konieczności wydania oceny niepomyślnej, to zechciejmy pamiętać o starochrześcijańskiej zasadzie, która brzmi: „Fortiter in re, suaviter in modo”, czyli - dosadnie zdecydowanie co do istoty sprawy, ale łagodnie w sposobie przedstawiania własnego osądu. Nadmierna surowość, apodyktyczność, nie mówiąc już o złośliwości czy ironii w wyrażaniu własnej opinii może kolidować z przykazaniem miłości bliźniego i wyrządzić krzywdę ocenianemu. I tak na przykład historia literatury nie tylko polskiej zna przypadki złamania na zawsze zbyt ostrą krytyką pióra może jeszcze niezbyt sprawnego, ale przecież debiutanta. Zdarzało się, że taka zawodowa porażka była opłacona samobójczą śmiercią. Oceniać zgodnie z prawdą, ale łaskawie co do formy to znaczy dostrzegać obok minusów, choćby przeważających, również jakieś plusy, aby w ten sposób nie unicestwiać ocenianego, lecz mobilizować go do doskonalenia swego warsztatu. Wśród oceniających uniwersyteckie prace dyplomowe zdarzają się tacy, którzy uznają tylko własny sposób rozwiązywania jakiegoś problemu. Wszelka „inność” w tym względzie powoduje u nich oceny negatywne.
Koniecznie jednak trzeba tu wspomnieć o zbytniej pobłażliwości. Same pochwały - choćby z dobrego serca pochodziły - dzieła na to zasługującego, wyrządzają krzywdę największą jego twórcy. Bo usypiają go, każą spoczywać na laurach i nie skłaniają do doskonalenia działalności, mającej przynosić coraz bardziej wartościowe owoce.

3. Na koniec sprawa mówienia o innych, ich wartościowania i osądzania nawet, gdy nie jest się do tego zobowiązanym żadnym prawem ani przez nikogo o to proszonym. W tym miejscu warto pozwolić sobie na takie oto westchnienie: „Błogosławieni małomówni!”. Są tacy ludzie; nie odczuwają potrzeby natychmiastowego publikowania wszystkiego, co tylko przychodzi im do głowy a już szczególnie trudno ich sprowokować do wypowiedzenia sądu krytycznego o kimkolwiek. Sami takich tematów nigdy nie poruszają, a kiedy są wręcz pytani o kogoś, zazwyczaj tłumaczą się brakiem dostatecznej wiedzy a prawie zawsze w postępowaniu postaci najbardziej kontrowersyjnych potrafią znaleźć coś pozytywnego i wyraźnie się podniecają, gdy zaczynają o tych pozytywach mówić. Prawdziwie błogosławieni, podwójnie błogosławieni;
- bo nie obciążają własnych sumień ewentualnie krzywdzącym - człowiek może się mylić - osądzaniem innych;
- bo taką postawą imponują swoim rozmówcom, nieobdarzonym darem „małomówności” skłaniając ich do rachunku sumienia a ten, jeśli jest dobry, kończy się mocnym postanowieniem poprawy. Mało mówiący o innych, znajdujący usprawiedliwienie dla ludzkich słabości naprawdę robią wrażenie, naprawdę dobre wrażenie.
A teraz o tych nieobdarzonych darem małomówności. Przedmiotem ich zainteresowania w zwykłych codziennych pogaduszkach są zazwyczaj inni, przy czym rzadko, kiedy przymioty ich umysłu i serca albo jakieś ciężko wypracowane osiągnięcia życiowe. Kilka przykładów:
- Pewna studentka skarżyła się niedawno na swoją ciocię za niepotrzebną informację o pijaństwie i samobójstwie ojca, którego nigdy nie znała, bo urodziła się po jego śmierci. Po co to mówiła?
- Usłużne sąsiadki dyskretnie informują młodych ludzi, co też wyczyniali ich rodzice, członkowie byłych partii komunistycznych i służb specjalnych. „Ogromnie mi przykro mówi pewien kleryk - że mój ojciec robił takie rzeczy. Wolałbym o tym nie wiedzieć”.
- Przypadki stosunkowo najczęstsze to informowanie adoptowanych dzieci, że są wychowywane nie przez biologicznych rodziców. Od dnia, w którym dotarła do nich ta prawda, błogość ich dotychczasowego dzieciństwa zamienia się w dotkliwy żal do rzeczywistych rodziców.
Nieprawda, że ta chęć informowania innych to właściwość tak zwanej „piękniejszej części rodzaju ludzkiego”. Tej „brzydszej” też się to zdarza i wcale nie rzadko. Jedni i drudzy podniecają się właśnie wtedy, gdy mogą powiedzieć coś nienajlepszego o swoich bliźnich. Trudno powierzać takim ludziom jakieś zadanie wymagające dyskrecji, nie mówiąc już o konieczności zachowania tajemnicy, bo im większa tajemnica, tym bardziej coś ich „korci”, żeby tę tajemnicę komuś przekazać. Prosząc o dyskrecję, rzecz jasna!
Biedni! Nie zdają sobie sprawy z tego, że w ten sposób siebie samych oskarżają a ta ich satysfakcja z możności mówienia źle o innych, to wyraz radości, że oni sami świadomi podobnych słabości, w gruncie rzeczy nie są wcale odosobnieni. Ci omawiani przez nich są do nich podobni. Jest to rodzaj pewnego - żałosnego dodajmy - usprawiedliwienia, ale to mimowolne oskarżanie z obciążeń własnego sumienia.
Lecz ta chęć usprawiedliwiania siebie samego nie jest jedyną siłą skłaniającą niektórych ludzi do działań informatorsko-propagandowych. To właśnie w ten sposób daje o sobie znać zwykła ludzka próżność a dokładniej mówiąc chęć zaimponowania otoczeniu posiadaniem wiadomości arcyważnych, niedostępnych dla zwykłych śmiertelników. Informator zaspakaja w ten sposób rządzę bycia uznawanym, podziwianym. Miło jest takim usłyszeć o sobie opinię w rodzaju: „To jest ktoś! Musi mieć dobre układy. To nie jest taki pierwszy lepszy”.
Jezus Chrystus przestrzegał z całą wyrazistością przed taką postawą. Gdy uczeni w Piśmie i faryzeusze na widok Jezusa rozmawiającego z jawnogrzesznicą powiedzieli: „Nauczycielu, tę oto niewiastę dopiero co pochwyciliśmy na cudzołóstwie. Według Prawa Mojżeszowego powinniśmy ją ukamienować, Jezus wówczas odrzekł: «Ten, który z was jest bez grzechu, niech pierwszy rzuci na nią kamieniem»” (J 8, 4-5. 7). Osobiście też wypowiedział Jezus słowa ostrzeżenia, które stanowi tytuł niniejszych rozważań: „Nie sądźcie, żebyście nie byli sami sądzeni”. Ostrzeżenie powyższe tak oto zostało rozwinięte: „Jak bowiem wy innych będziecie sądzić, tak też i was osądzą, a jaką miarą sami mierzyć będziecie, taką i wam odmierzą. Jakże to jest, że widzisz w oku brata malutką zadrę, a we własnym oku nie dostrzegasz całej belki?” (Mt 7, 1-3).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa wspierająca kapłanów

2024-12-18 21:42

Alina Ziętek-Salwik

Dzień Skupienia Apostolatu Margaretka w Cmolasie

Dzień Skupienia Apostolatu Margaretka w Cmolasie

Na tę okoliczność bp Jan Wątroba, ordynariusz rzeszowski, przysłał list, w którym podkreślił znaczenie modlitewnego wsparcia kapłanów, wyraził wdzięczność członkom Apostolatu za podjęty trud oraz udzielił im pasterskiego błogosławieństwa. Również bp Kazimierz Górny oraz bp Edward Białogłowski, objęci modlitwą Margaretek, przekazali przez pośrednictwo ks. M. Kędziora swoje błogosławieństwo i podziękowania.

Od 2009 r., czyli od powstania pierwszej Margaretki w Cmolasie minęło 15 lat. W tym czasie utworzono w tej parafii aż 84 Margaretki, otaczających tą formą modlitwy 42 kapłanów. Dzień skupienia pobudził do działania, zintegrował i utwierdził w jedności i modlitwie wszystkich członków Apostolatu. Ważnym celem było także ożywienie i wzmocnienie kontaktu i współpracy między kapłanami i świeckimi. Modlono się o nowe powołania do kapłaństwa i życia zakonnego, co również wpisuje się w cele działania Apostolatu. Po modlitwie, konferencji i Mszy św. była okazja do pogłębienia wspólnoty podczas okolicznościowego spotkania i serdecznych rozmów.
CZYTAJ DALEJ

Papież skierował do wszystkich księży „ważniaków” a może i do siebie słowa Pana Jezusa

2024-12-18 16:54

[ TEMATY ]

papież

Franciszek

Grzegorz Gałązka

Przypadające 17 grudnia 88. urodziny Franciszka stały się dla „The New York Timesa” okazją do zamieszczenia w dziale „Opinie - gościnne eseje” tekstu papieża pt. „There is Faith in Humor” (Oto wiara w humorze). Przytacza on tam m.in. różne humorystyczne wypowiedzi swoich poprzedników: świętych Jana XXIII i Jana Pawła II. Zamieszcza też kilka legendarzach opowieści o księżach, zwłaszcza o jezuitach, a także śmieszną opowiastkę o … samym sobie.

Franciszek zauważył najpierw, że ”życie nieuchronnie ma swoje smutki, które są częścią każdej drogi nadziei i każdej drogi do nawrócenia. Ale ważne jest, aby za wszelką cenę nie pogrążać się w melancholii i rozgoryczeniu. Są to pokusy, na które nie są odporni nawet duchowni. A czasami, niestety, jawimy się jako zgorzkniali, smutni księża, którzy są bardziej autorytarni niż autorytatywni, bardziej jak starzy kawalerowie niż zaślubieni z Kościołem, bardziej jak urzędnicy niż pasterze, bardziej zarozumiali niż radośni, a to z pewnością dla nikogo nie jest dobre”.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: powstaje łódzka stajenka betlejemska

2024-12-19 13:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

Dziś rano na placu im św. Jana Pawła II przed łódzką bazyliką archikatedralną rozpoczęła się budowa bożonarodzeniowej szopki. Łódzka stajenka stanie przed łódzką katedrą już po raz 22.
CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję