Nieduża sala, dwa strumienie światła i tłum Żydów. Miałam wrażenie, że znalazłam się na rynku w Jerozolimie za czasów Chrystusa, i ta świadomość nie opuszczała mnie do końca przedstawienia.
29 lutego w sali teatralnej Księży Salezjanów w Częstochowie odbyła się premiera Misterium Męki Pańskiej w reżyserii Szczepana Szczykno. Teatr salezjański co roku zaskakuje nas profesjonalną grą i nowymi pomysłami reżysera. Warto zauważyć, że tworzą go amatorzy, którzy muszą poświęcić przygotowaniom przedstawienia wiele pracy, czasu i wysiłku. Nie jest to gra dla samej gry czy odniesienia sukcesu. Każdy występ przyczynia się do rozwoju duchowego i osobowościowego zarówno aktorów, jak i widzów - i to się naprawdę czuje. Publiczność nie ogląda męki Chrystusa, ale w niej uczestniczy.
Ludzie, którzy kreują postacie apostołów czy żołnierzy, przeżywają dramaty swoich bohaterów, żyją nimi, toczą ze sobą walkę wewnętrzną. Każdy występ jest inny, zmieniają się też niektórzy aktorzy, tak jest np. w przypadku Judasza, którego w niezwykle sugestywny i dramatyczny sposób zagrał Sławomir Gielnik.
Porównując wielkie produkcje filmowe do występów amatorskiego teatru, przeciwstawiamy sobie wielkie pieniądze, grę profesjonalnych aktorów i wysoki poziom techniki - ogromnej pracy, pomysłowości, wrażliwości i profesjonalnej grze ludzi, którzy żyją obok nas.
Prezentacja Marii w świątyni obraz Tycjana. By Titian [Public domain], via Wikimedia Commons
21 listopada w tradycji katolickiej przypada święto, na temat którego większość wiernych nie wie zbyt wiele. Inne święta i uroczystości związane z Matką Bożą są nawet przeciętnie zorientowanym dość dobrze znane – przeważnie wiemy bowiem, czym było Nawiedzenie Najświętszej Maryi Panny, Jej Wniebowzięcie, Niepokalane Poczęcie czy Zwiastowanie Pańskie, ale gdy słyszymy o ofiarowaniu, niejeden spośród wiernych ma problem ze zdefiniowaniem istoty tego święta. Przypomnijmy więc czym ono jest.
Zgodnie ze starotestamentowym zwyczajem Żydzi, zanim ich dziecko ukończyło piąty rok życia, zabierali swe dziecko do jerozolimskiej świątyni i oddawali kapłanowi, by ofiarował je Panu. Był to rytuał podobny w swej ziemskiej wymowie do ustawionego oczywiście później – już wśród chrześcijan – chrztu. Podobnie jak to przez wieki w późniejszej tradycji katolickiej, tak i wśród żydów niektóre matki, w związku ze szczególnymi dla siebie wydarzeniami, niektóre spośród swoich dzieci decydowały się, tuż po urodzeniu, oddać na służbę Bogu. To także odbywało się podczas obrzędu ofiarowania.
Przed nami piękny okres liturgicznego Adwentu. Pomocą w odkryciu jego piękna i duchowego wymiaru jest z pewnością Adwentownik. To przewodnik, który przygotowuje do Bożego Narodzenia, ale pomaga również odkryć różnego rodzaju ciekawostki i proponuje ciekawe zadania.
Ma formę kalendarza biurkowego, będącego zawsze pod ręką. Kalendarz zmieniał się w ciągu lat. Co roku powstawała nowa edycja, z nowym przesłaniem, w różnej szacie graficznej. W 2023 r. Adwentownik otrzymał wyróżnienie w konkursie o Nagrodę Stowarzyszenia Wydawców Katolickich „Feniks” w kategorii książka dla dzieci.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.